Forsker
Pernille Rieker
Kontaktinfo og filer
Sammendrag
Pernille Riekers forskningsinteresser er europeisk integrasjon (EU) og europeisk utenriks- og sikkerhetspolitikk, inkludert fransk og de nordiske lands utenriks- og sikkerhetspolitikk. I tillegg har hun arbeidet med dialog og konfliktforebygging mer generelt. Hun har en doktorgrad (dr.polit) fra 2004 (Universitetet i Oslo). På NUPI er Rieker del av Forskningsgruppen for sikkerhet og forsvar (SecDef). Hun er koordinator for NUPIs Senter for Europastudier (NSE) og medredaktør for tidsskriftet Internasjonal Politikk.
Publikasjoner:
Bøker: European Actorness in a Shifting Geopolitical Order. European Strategic Autonomy Through Differentiated Integration (Springer 2023); French Foreign Policy in a Changing World. Practising Grandeur (Palgrave 2017); External governance as security community building – the limits and potential of the European Neighbourhood Policy (Routledge 2016); Dialogue and Conflict resolution. Potential and limits (Routledge 2015) og Europeanization of National Security Identity. The EU and the changing security identities of the Nordic states (Routledge 2006).
Artikler: Making Sense of the European Side of the Transatlantic Security Relations in Africa (Politics & Governance, 2022); 'Not so unique after all? Urgency and Norms in EU foreign and security policy' (Journal of European Integration, 2021); 'Differentiated integration and Europe's Global Role: A Conceptual Framework' (European Foreign Affairs Review, Special Issue, 2021); 'Differentiated Defence Integration Under French Leadership' (European Foreign Affairs Review, Special Issue, 2021); 'Plugging the capability-expectations gap: towards effective, comprehensive and conflict-sensitive EU crisis response?' (European Security nr. 1, 2019); 'Spin-off av EØS? Norge og europeisk utenriks-, sikkerhets- og forsvarssamarbeid' (Internasjonal Politikk 77(4), 2019); 'EU-supported reforms in the EU neighbourhood as organized anarchies: the case of post-Maidan Ukraine' (Journal of European Integration nr. 4, 2018); 'Autonomy and Integration? Small-state responses to a changing European security landscape' (Global Affairs nr. 3, 2017); 'The EU, Russia and the potential for dialogue – Different readings of the crisis in Ukraine' (European Security nr. 3, 2016) og 'The EEA Grant. A source of Soft Power?' (Journal of European Integration nr. 4, 2015).
Mer informasjon om hennes øvrige arbeider finnes i hennes fullstendige CV eller på prosjektsidene.
Pågående forskning:
Pernille Rieker leder prosjektet RE-ENGAGE, som skal se på hvordan EU kan styrke sin utenrikspolitiske verktøykasse, inkludert utvidelses- og naboskapspolitikken - for å styrke unionens geopolitiske innflytelse og være bedre rustet til å fremme demokrati i sitt nabolag.
Innenfor rammen av Norge og EU mot 2030 ser Rieker nærmere på utviklingen av EU som sikkerhetspolitisk aktør og implikasjoner for Norge.
I EURODEFENCE studerer hun mekanismer og drivkrefter i EUs forsvarspolitikk med et særlig fokus på differensiert (eller fleksibel) integrasjon og tredjelands rolle.
I PREVEX-prosjektet studerer hun EUs og Frankrikes rolle i bekjempelsen av voldelig ekstremisme i Mena-regionen og Sahel.
I JOINT arbeider hun med hvordan å forstå drivkrefter og mekanismer i EUs utenrikspolitkk.
I ADHOCISM prosjektet ser hun nærmere på Frankrikes militære rolle i Mali.
Ekspertise
Utdanning
2004 Dr. polit, Institutt for statsvitenskap, Universitetet i Oslo. Avhandling: Europeanisation of Nordic security
1998 Can. polit, Institutt for statsvitenskap, University of Oslo. Avhandling: Fransk NATO-politikk i 1990-årene. Kontinuitet eller endring?
Arbeidserfaring
2017- Forsker I, NUPI
2011-2017 Seniorforsker, NUPI
2009-2011 Seniorrådgiver, NordForsk
1999-2009 Doktorgradsstipendat/seniorforsker/avdelingsleder, NUPI
Aktivitet
Filter
Tøm alle filtreThe EU, Russia and the potential for dialogue – Different readings of the crisis in Ukraine
Recent developments in European security have shown the growing need for a better understanding of the security dynamics on the European continent. This article presents an analysis of differing Russian and European perceptions of European security in general, and concerning the crisis in Ukraine in particular. As much of the literature on these issues has been normatively driven, we aim to provide an impartial presentation and analysis of the dominant Russian and EU discourses. This we see as essential for investigating the potential for constructive dialogue between Russia and the EU. If simplistic assumptions about the motivations and intentions of other actors take hold in the public debate and policy analyses, the main actors may be drawn into a logic that is ultimately dangerous or counterproductive. With this article we offer a modest contribution towards discouraging such a development in Russia–EU relations. After presenting an analysis of the differing EU and Russian perceptions, we discuss the potential for dialogue between such different worldviews, and reflect on potential implications for European security. As the article shows, there are tendencies of a certain adjustment in the Union’s approach that may make a partial rapprochement between the two sides more likely.
BREXIT – dagen etter
På dette seminaret vil Agata Gostyńska-Jakubowska gi si vurdering av korleis resultata av det britiske BREXIT-valet vil påverke Storbritannia i framtida og korleis det vil gå med det europeiske integrasjonsprosjektet i tida framover.
GOODGOV - Korleis kan Noreg og Polen forbetre styring på europeisk nivå?
Kva kan Noreg og Polen lære av kvarandre innan energi, tryggleik og migrasjon? På dette seminaret presenterer forskarar frå NUPI og PISM hovudfunna frå prosjektet GOODGOV.
Introduction: The European Neighbourhood Policy: An Instrument for Security Community-Building
Security Community-Building in Times of Crisis: Morocco, the ENP, and Practices of Mutual Responsiveness
External Governance as Security Community Building. The Limits and Potential of the European Neighbourhood Policy / Pernille Rieker, redaktør
The European Neighbourhood Policy (ENP) was initially intended to create ‘a ring of friends surrounding the Union, from Morocco to Russia and the Black Sea’ (Prodi, 2002). Today, however, the ever-worsening security situation in the region clearly shows that the aim has not been achieved. With wars in Ukraine, Syria and Libya, the Union’s neighbourhood can therefore better be described as ‘a ring of fire’. Does this means that the policy has failed and that an alternative policy towards the EU’s neighbours is needed? Or should these developments be seen as temporary setbacks caused by external factors beyond EU control? By comparing the EU’s approach to its eastern and southern neighbours, this volume seeks to answer such overarching questions. The authors find that the EU still has a potential role to play in providing regional security, but that this role also risks being increasingly undermined if it does not increasingly take into account the broader geostrategic realities in both regions.
Marokko, endringar i regionen og samarbeid med E U
På dette seminaret vil Mohammed Tawfik Mouline gi ein introduksjon om Marokko, om kva for nokre viktige resultat landet har oppnådd på det politiske, økonomiske og sosiale plan.
Ekspertmøte: Europa, EU og tryggleik
I samband med Utanriksdepartementets prosjekt "Veivalg i norsk utanriks- og tryggingspolitikk" som skal føre fram til ein Stortingsmelding våren 2017, organiserer NUPI i samarbeid med UD ein serie ekspertmøte. Formålet er å gi innspel til Stortingsmeldinga.
Best practices in EU crisis response and policy implementation
This report has two aims. First, to take stock of how the Europen External Action Sercvice (EEAS) and the Commission have institutionalized lessons-learned mechanism. Second, to discuss the extent to which these mechanisms and practices incorporate the EU’s ambitions for a ‘conflict-sensitive’ and ‘comprehensive’ crisis-response approach. In this sense, this report will serve as a point of departure for case-study research to be undertaken within the framework of Work Packages 5–7 of the EUNPACK project, on whether there is a gap between policy and practice with regard to institutional learning.