Viljar Haavik
Viljar Haavik er stipendiat tilknytta Forskingsgruppa for fred, konflikt og utvikling, som ein del av forskingsprosjektet Sårbare stater, statsbyg...
‘Practice time!’ Doxic futures in security and defence diplomacy after Brexit
Time constitutes social life and time management is central to the everyday conduct of international politics. For some reason, however, the practice turn in International Relations (IR) has produced knowledge about how past practices constitute international politics but not about how the future is also a constitutive feature in and on social life. Introducing a novel perspective on practice and temporality, the article argues that intersubjectively situated representations of the future by practitioners in international politics contribute substantially to our understanding of political processes and the making of international politics. To develop what appears a contradiction in terms – that ‘future-practices’ are driven by tacit know-how and conscious reflection simultaneously – the article develops the concept of doxic futures: representations of the future rooted in practical knowledge and tacit assumptions about the self-evident nature of the social world. The argument is illustrated with a case study of European security and defence diplomacy after the UK voted to leave the EU. Through the envisioning of two concrete doxic futures, a ‘Europe of buying together’ and the UK as a third country in EU defence, diplomats effectively tried to save European security and defence cooperation from the potentially disintegrating effects of Brexit.
Hva vil Kina egentlig i Midtøsten?
Det ser NUPI-forsker Henrik Stålhane Hiim og Stig Stenslie nærmere på i en ny artikkel.
AVLYST: Norsk utanrikspolitisk konferanse
I lys av den seinaste utviklinga rundt Covid-19-viruset, har vi dessverre vedtatt å avlyse Norsk utanrikspolitisk konferanse den 19. mars.
Governance Entrepreneurs as Spoilers in Nordic Defence Cooperation
Den forverrede sikkerhetssituasjonen i Europa har ført til økt oppmerksomhet rundt nordisk forsvarssamarbeid. Samtlige av de nordiske landene har uttrykt ønske og politisk vilje til å styrke det regionale sikkerhetssamarbeidet i fred, krise og konflikt. Mens de nordiske landenes strategiske valg når det gjelder NATO og EU-medlemskap fortsatt gjør seg gjeldende som den største utfordringen for regionalt samarbeid, finnes det også andre forklaringer. Denne artikkelen analyserer utfordringer knyttet til den praktiske gjennomføringen av forsvarssamarbeidet. Det argumenteres for at byråkratiske aktører, men også industrielle interessenter – såkalte «governance entrepreneurs» – kan være med på å undergrave politisk vedtatte samarbeidsprosjekter. Argumentet underbygges med flere eksempler på mislykket svensk-norsk samarbeid, med særlig vekt på artilleriprosjektet Archer. Ettersom prosjektet mislyktes førte det også til en forverring av det svensk-norske samarbeidet på politisk nivå. Artikkelen belyser dermed hvordan «governance entrepreners» kan være med på å forme og sette begrensninger for regionalt samarbeid.
Preventing Violent Extremism in the Balkans and the MENA: Strengthening Resilience in Enabling Environments (PREVEX)
Det overordnede målet med PREVEX er å foreslå mer finjusterte og effektive tilnærminger til å forhindre voldelig ekstremisme gjennom å styrke ulike samfunns motstandsdyktighet....
Står den liberale epoken for fall?
30 år etter murens fall er verden mer preget av kontinuitet enn endring.
Common Fear Factors in Foreign Policy (COMFEAR)
Ved å kople utenrikspolitiske forskere fra Norge og Tsjekkia, tar COMFEAR sikte på identifisere sentrale, felles problemstillinger og delte trusseloppfatninger blant beslutningstakere og befolkning i ...
NATO-ledermøte under mørke skyer
NATOs såkalte ledermøte den 3.-4. desember skal markere alliansens 70 års jubileum. Men mørke politiske skyer skygger over festivitasen.
China's Realism in the Middle East
Samtidig som USA forsøker å redusere sitt nærvær i Midtøsten er Kinas engasjement i regionen på frammarsj. Kommer Kina til å etablere er betydelig militært nærvær, skape allianser og på sikt forsøke å erstatte USA som regional hegemon i Midtøsten? I denne artikkelen tar Henrik Stålhane Hiim og Stig Stenslie til orde for at det er liten grunn til å forvente noen stor endring i Kinas Midtøsten-strategi. Kina kommer til å forsøke å styrke sin innflytelse, men på en mer forsiktig og tilbaketrukket måte enn USA. Kina vil videre forsøke å bevare fleksibilitet i sitt valg av partnere, og ønsker å bevare gode relasjoner til alle de viktige aktørene i regionen. I motsetning til USA er Kinas politikk realpolitisk og interesse-orientert, og ikke basert på ideologi og verdier.