Hopp til innhold
NUPI skole

Publikasjoner

Publikasjoner
Publikasjoner
Vitenskapelig artikkel

Russia's Neighborhood Policy and Its Eurasian Client States: No Autocracy Export

Driver autoritære regimer med aktiv eksport av sine egne politiske systemer? Eller er de først og fremst opptatt av å ivareta geopolitiske interesser? Denne artikkelen utforsker disse spørsmålene ved å undersøke Russlands politikk overfor Abkhasia, Sør-Ossetia og Transnistria. I alle disse tre de facto-statene er Moskva fullt i stand til å diktere utfallet av lokale valgprosesser dersom de skulle ønske det, men vi finner at Moskva i økende grad har avstått fra direkte innblanding. Disse klientstatene har ikke mulighet til å vende Russland ryggen, og gitt at Moskvas geopolitiske interesser er sikret, virker russiske myndigheter villige til å gi dem et visst slingringsmonn. Vi spør deretter om disse funnene kan ekstrapoleres til Russlands politikk overfor klientstater mer generelt, og diskuterer Moskvas reaksjon på forsøkene på regimeendring i Armenia og Hviterussland.

  • Global økonomi
  • Regional integrasjon
  • Diplomati og utenrikspolitikk
  • Utenrikspolitikk
  • Regioner
  • Russland og Eurasia
  • Fred, krise og konflikt
  • Sårbare stater
Blakkisrud-Kolsto-in-Russia-in-Global-Affairs_large.png
  • Global økonomi
  • Regional integrasjon
  • Diplomati og utenrikspolitikk
  • Utenrikspolitikk
  • Regioner
  • Russland og Eurasia
  • Fred, krise og konflikt
  • Sårbare stater
Publikasjoner
Publikasjoner
Vitenskapelig artikkel

Bennich-Björkman, Li & Sergiy Kurbatov, eds. When the Future Came: The Collapse of the USSR and the Emergence of National Memory in Post-Soviet His...

Perestrojka, de skjebnesvangre årene da Mikhail Gorbatsjovs planer for en omstrukturering av den sovjetiske økonomien endte med Sovjetunionens sammenbrudd, er for mange av oss et selvopplevd minne. Men hvordan huskes perestrojka i dag i statene som reiste seg fra Sovjetunionens aske? Og hva kan dette fortelle oss om nasjonal selvforståelse i de sovjetiske etterfølgerstatene? Dette er utgangspunktet for Li Bennich-Björkman og Sergiy Kurbatovs redigerte bind When the Future Came: The USSR's Collapse and the Emergence of National Memory in Post-Soviet History Textbooks. Boken består av fire casestudier av historiebøker som brukes i skoleverket og på universiteter i fire av de tidligere unionsrepublikkene - Russland, Hviterussland, Moldova og Ukraina - og en nærlesing av hvordan disse dekker perestrojka som en del av deres nye, "nasjonale" historie.

  • Regioner
  • Russland og Eurasia
  • Fred, krise og konflikt
  • Nasjonsbygging
  • Regioner
  • Russland og Eurasia
  • Fred, krise og konflikt
  • Nasjonsbygging
Publikasjoner
Publikasjoner
Vitenskapelig artikkel

Climate change and violent conflict in Mali

Siden mai 2020 har voldelig konflikt drept 2070 mennesker i Mali. Usikkerhet har tvangsflyttet mer enn 300 000 mennesker, hvorav 56 prosent er kvinner. Drivkreftene for Malis flere konflikter er ikke uvanlige. Meningsfylt dialog om fattigdom, marginalisering, begrensede levebrødsmuligheter, svak styring, politisk ustabilitet og mer kan åpne dører for å delta i samfunnets militser og væpnede grupper som opererer i landet.

  • Regioner
  • Afrika
  • Fred, krise og konflikt
  • Konflikt
  • Naturressurser og klima
Climate-change-and-violent-conflict-in-Mali_large.png
  • Regioner
  • Afrika
  • Fred, krise og konflikt
  • Konflikt
  • Naturressurser og klima
Publikasjoner
Publikasjoner
Vitenskapelig artikkel

Geir Flikke: Russlands rebeller: Protest og reaksjon i Putins Russland (2011–2020)

Basert på en gjennomgang av et omfattende kildemateriale beskriver Geir Flikke hvordan Aleksej Navalnyj gradvis har bygget seg opp til å bli en av den russiske opposisjonens fremste profiler, en prosess som kulminerer med Navalnyjs (mislykkede) kampanje for å bli registrert som kandidat i presidentvalget 2018. Flikke gir en inngående og detaljrik gjennomgang av strategier, slagord og protestrepertoar. Både «rebeller» og regime bruker stadig vekk mer kreative metoder – opposisjonen for å nå frem, myndighetene for å kvele alle tilløp til det man gjerne refererer til som en mulig «fargerevolusjon».

  • Regioner
  • Russland og Eurasia
norsk_statsvitenskapelig_tidsskrift_large.jpg
  • Regioner
  • Russland og Eurasia
Publikasjoner
Publikasjoner
Vitenskapelig artikkel

Future of UN Peace Operations: UN Support Offices to Regional Counterterrorism Operations?

United Nations peace operations and the prevention of violent extremism and counterterrorism agendas (PVE/CT) have been on converging paths since the launch of the UN Plan of Action to Prevent Violent Extremism in 2014. During this time, the UN Security Council has discussed various ways to strengthen operational assistance (which currently includes fuel, rations, medical evacuation, and engineering support) to the Group of Five Sahel Force (G5S Force), a cooperative counterterrorism operation between Burkina Faso, Chad, Mali, Mauritania, and Niger. These discussions continued last month during the renewal mandate of the UN Multidimensional Integrated Stabilization Mission in Mali (MINUSMA).

  • Forsvar og sikkerhet
  • Terrorisme og ekstremisme
  • Regioner
  • Afrika
  • Fred, krise og konflikt
  • Fredsoperasjoner
  • Global styring
  • FN
  • Forsvar og sikkerhet
  • Terrorisme og ekstremisme
  • Regioner
  • Afrika
  • Fred, krise og konflikt
  • Fredsoperasjoner
  • Global styring
  • FN
Publikasjoner
Publikasjoner
Vitenskapelig artikkel

International support for the effectiveness of the G5 Sahel Force

At the UN Security Council and in other forums in Africa and Europe, diplomats are debating different options for increasing international support to the G5 Sahel Force. The aim is to enhance its operational capacity and effectiveness to restore stability in the Sahel. Despite the presence of the UN Stabilization Mission in Mali (MINUSMA), the Group of Five Sahel (G5 Sahel) Force, as well as French and European Union missions, the security situation in the Sahel has significantly deteriorated over the last few years.

  • Forsvar og sikkerhet
  • Terrorisme og ekstremisme
  • Fred, krise og konflikt
  • Fredsoperasjoner
  • Global styring
  • Internasjonale organisasjoner
  • FN
  • Forsvar og sikkerhet
  • Terrorisme og ekstremisme
  • Fred, krise og konflikt
  • Fredsoperasjoner
  • Global styring
  • Internasjonale organisasjoner
  • FN
Publikasjoner

EUs grønne giv – implikasjoner for norsk europapolitikk

EU lanserte mot slutten av 2019 European Green Deal. Dette er en klimastrategi for å nå målene i Parisavtalen, men også en økonomisk vekststrategi, og forventes å definere EUs sentrale prioriteringer i årene fremover. Hvordan vil dette påvirke Norge, og norsk europapolitikk? En ny NUPI-rapport, forsøker å gi svar. Norge er tett koblet til EU via EØS avtalen og en lang rekke andre avtaler, herunder Klimaavtalen som definerer rammene for norsk klimapolitikk frem mot 2030. Når EU endrer sine mål og sin virkemåte, så vil dette også påvirke Norge i stor grad. Noen sentrale observasjoner i rapporten er at: • Det er en spenning i Norge mellom energipolitikken i form av fortsatt olje- og gassproduksjon, på den ene siden, og ambisiøse klimamål, på den andre. EUs grønne giv løfter klimapolitikken til politikkens elitedivisjon og kan gjøre det mer krevende å håndtere denne spenningen. Tradisjonelle allierte i EU - som Sverige og Danmark - har f.eks et annet syn på gass som del av løsningen enn det Norge har. • Grønn Giv innebærer at EU utvikler nye regler med potensielt stor betydning for Norge, men det forvaltningsmessige oppsettet for vurdering og håndtering av nye EU regler i Norge er ikke tilpasset en slik økning i volumet på nye regler. • Grønn giv er "sektorovergripende" og trekker EU Kommisjonen i retning av større integrasjon på tvers av ulike saksfelt. Norsk forvaltning er imidlertid definert av et sektor-prinsipp. Dette innebærer en betydelig økning av behovet for koordinering på tvers av ulike departementer og etater i Norge. • Fordi Norge står utenfor EU, har Norge størst mulighet til å påvirke innretting på nye regler og tiltak tidlig i prosessen, gjennom deltakelse i ekspertgrupper i en forberedende fase. Tempoet og omfanget av nye regler som nå utarbeides gjør dette arbeidet krevende. • Grønn giv innebærer en serie med endringer som potensielt griper inn i eksisterende konfliktlinjer i norsk politikk knyttet til EØS og suverenitetsavståelse. • Det er behov for økt kunnskap og dialog mellom forvaltningen, næringslivet, akademia og sivilt samfunn om hvilke muligheter og utfordringer EUs grønne giv innebærer. Et "grønn giv forum" kan være nyttig for å sikre at ulike norske aktører utnytter de muligheter som ligger i EUs grønne giv. • Grønn giv viser at EØS avtalen har sine begrensninger som det sentrale tilkoblingspunktet til EU. En mer institusjonalisert dialog på øverste politiske nivå mellom Norge og EU vil kunne bidra til å bøte på disse utfordringene. Rapporten er finansiert av Utenriksdepartementet.

  • Diplomati og utenrikspolitikk
  • Utenrikspolitikk
  • Regioner
  • Europa
  • Naturressurser og klima
  • Klima
  • Global styring
  • EU
EUs-groenne-giv_large.png
  • Diplomati og utenrikspolitikk
  • Utenrikspolitikk
  • Regioner
  • Europa
  • Naturressurser og klima
  • Klima
  • Global styring
  • EU
Publikasjoner
Publikasjoner
Vitenskapelig artikkel

Forsvar, forskning og politikk

Tilsvar til Lodgaard

  • Forsvar og sikkerhet
  • Forsvar
  • Sikkerhetspolitikk
  • NATO
Forsvar,forskningogpolitikk_large.jpg
  • Forsvar og sikkerhet
  • Forsvar
  • Sikkerhetspolitikk
  • NATO
Publikasjoner
Publikasjoner
Vitenskapelig artikkel

Why the Nordic states maintain differentiated foreign policies

Artikkel for forskningsbloggen "Future of Europe".

  • Diplomati og utenrikspolitikk
  • Diplomati
  • Utenrikspolitikk
  • Regioner
  • Norden
Future-of-Europe-blog_large.png
  • Diplomati og utenrikspolitikk
  • Diplomati
  • Utenrikspolitikk
  • Regioner
  • Norden
Publikasjoner
Publikasjoner
Vitenskapelig artikkel

Performing Statehood through Crises: Citizens, Strangers, Territory

Forskningen på krisehåndtering ser i liten grad på variasjonen i hvordan en og samme aktør bruker ulike verktøy og fremhever ulike sider ved sin identitet avhengig av hva slags krise det er snakk om. I denne artikkelen analyserer Iver Neumann og Ole Jacob Sending hvordan Utenriksdepartementet fremstår som en ulik aktør avhengig av om det er snakk om en sikkerhetskrise, en humanitær krise, eller en sivil krise. Forfatterne reflekterer over hva dette forteller oss om statens (ulike) fasetter og i hvor stor grad tilgjengelige handlingsalternativer avgjør hva slags type stat som trer frem gjennom ulike typer kriser.

  • Fred, krise og konflikt
  • Humanitære spørsmål
performingStatehoodThroughCrises.jpg
  • Fred, krise og konflikt
  • Humanitære spørsmål
471 - 480 av 3389 oppføringer