Forskningsprosjekt
Consequences of Investments for National Security
Når utenlandske aktører ønsker å investere, har investeringene tradisjonelt sett møtt få reguleringer og restriksjoner. I perioden dominert av «Washington-konsensus» – en politisk enighet om åpne markeder og fri konkurranse – vurderte man utenlandsinvesteringer som positive siden de ofte skapte arbeidsplasser og innovasjon, og sikret tilgang på kapital og teknologi.
Det siste tiåret har imidlertid tonen skiftet. Før var det vanligst at utenlandske investeringer beveget seg mellom industrialiserte land, eller til utviklingsland. I det siste har vi sett en stor økning i investeringsstrømmer fra land Norge ikke kan ha et sikkerhetssamarbeid med, som Kina og Russland. Noen av investorene kan også ha tilknytning til statsapparatet i disse landene.
Se prosjektleder Morten Skumsrud Andersen forklare COINS-prosjektet:
Oppmerksomheten rundt sikkerhetsaspektet ved investeringer fra utlandet har dermed økt. Noen utenlandske investeringer kan skade samfunnsmessig eller nasjonal sikkerhet, spesielt hvis de er relatert til kritisk infrastruktur, skaper usunn avhengighet eller gir utenforstående aktører uønsket tilgang til sensitiv informasjon. Man spør seg hvem det er som egentlig investerer, og om motivene for å investere kan være mer enn bare profitt. I mange land har dermed utenlandske investeringer blitt en sentral utfordring for nasjonal sikkerhet. EU har innført nye regler for å kontrollere investeringer fra utlandet. De Nordiske landene innfører også strengere kontroller for utenlandsinvesteringer - Norge har en ny sikkerhetslov - og investeringer fra land som Kina og Russland nevnes i trusselvurderingene til sikkerhetstjenestene.
I Norge ble denne utviklingen tydeliggjort av saken om det mulige russiske oppkjøpet av Bergen Engines.
COINS
Med dette oppstår en ny utfordring: Hvordan kan liberale åpne samfunn høste fordelene av åpne økonomier, samtidig som de beskytter sine legitime sikkerhetsinteresser? I prosjektet «Consequences of Investments for National Security» undersøker vi hvordan liberale økonomier kan tiltrekke utenlandske investeringer, og samtidig redusere og håndtere risikoen forbundet med slike investeringer.
Denne balansen mellom åpehet og sikkerhet er vanskelig, og vil avhenge av de forskjellig landenes behov for investeringer, risikovillighet, og kapasitet for kontroll. Noen stater er strenge, mens andre er skeptiske til å kontrollere og begrense investeringer. Forskjellige kontrollregimer kan føre til internasjonale spenninger, som vi har sett i diskusjoner mellom USA og Europa angående Huaweis ønske om å investere i 5G nettet.
Dette er en utfordring også fordi hva «sikkerhet», «nasjonale interesser» eller «kritisk infrastruktur» er, ikke gir seg selv. Så hvor bredt skal man definere dette? Det er ganske klart at dette er forsvarsinstallasjoner og våpenindustri, og også strøm, internett, og slike ting. Men hva med arbeidsplasser, kapasitet for innovasjon og konkurransekraft, flyselskaper, tog og jernbane, landbruk, miljø? Er investeringer i dette en sikkerhetsutfordring stor nok til potensielt å stoppe dem? Hvor mye av positive investeringer som vi ønsker stenger man for da?
Dette dillemmaet blir enda mer komplisert når vi vet at proteksjonisme, økonomisk nasjonalisme, og motstand mot globalisering er økende i mange land. Når begrepet om hva som er sikkerhet utvides, vil det ofte være nærliggende å benytte sikkerhetsargumentet som et påskudd for en proteksjonistisk politikk.
Det handler imidlertid om mer enn proteksjonisme - det handler om maktpolitikk, og interstatlige interaksjoner i den globale økonomien. Vi ser at økonomi og investeringer i økende grad blir en arena for maktpolitikk, der egen sikkerhet kan trumfe den kollektive interessen i et åpent økonomisk system og en liberal orden.
Norge er som en liten/mellomstor stat avhengig av et stabilt, multilateralt system og gevinstene av en åpen økonomi. Vi må som andre også ta sikkerhetshensyn. Så hva gjør vi?
I COINS vil vi blant annet:
- Se nærmere på hvordan, under hvilke betingelser, og i hvilken grad utenlandske investeringer representerer en sikkerhetsutfordring, og hvordan man best skal forstå, vurdere, måle, redusere og håndtere risiko.
- Utvikle et nytt datasett som gjør at vi bedre kan forstå omfanget og utviklingen av utenlandske investeringer.
- Gjennomføre en internasjonal komparativ studie av hvordan ulike land tolker og vurderer risiko og hvordan de har utformet juridiske og politiske instrumenter for å redusere slike risikoer. Her vil vi også vurdere noen av de mulighetene og begrensningene som ligger i nærmere europeisk samarbeid på dette området.
- Den overordnede ambisjonen med prosjektet er å øke forståelsen vår for risikoen forbundet med utenlandske investeringer, teoretisk, konseptuelt og empirisk, samt å produsere forskningsbasert kunnskap som kan bidra til å støtte beslutningsprosesser for å redusere slike risikoer på best mulig måte.
Presentasjon av coins
Se Morten S. Andersen, Hege Medin and Ulf Sverdrup (NUPI) snakke om kinsesiske investeringer i Nord-Europa, i deres presentasjon av COINS-prosjektet på det andre webinaret i serien "China-Europe research highlights" fra China in Europe Research Network (CHERN):
Prosjektleder
Deltakere
Aktuelt
PODKAST: Går verden slik vi kjenner den i oppløsning?
KRONIKK: Når blir akademisk samarbeid sikkerhetspolitisk risiko?
Fikk Hjernekraftprisen 2021
Bør vi bekymre oss for investeringer fra utlandet?
Mellom 2008 og 2016 økte kinesiske investeringer i Europa fra 7,5 milliarder kroner til 375 milliarder, og overskriftene om investeringer fra utlandet har vært mange de siste årene. I NUPI-prosjektet COINS kartlegger forskerne konsekvensene av internasjonale investeringer i Norge.
KRONIKK: Hvem eier i Norge? NUPI-forskere fant en del hull i eierskapsoversiktene
NUPI-forskere har sjekket hvor god oversikten er over utenlandsk eierskap i hele Norge.
Bergen Engines saken synliggjør behov for regelendringer
Bergen Engines-saken synliggjør et behov for regelendringer for å håndtere utenlandske investeringer i Norge, skriver Morten Skumsrud Andersen og Charlotte Hafstad Widerberg i en kronikk i Aftenposten nylig. I sin redegjørelse for saken i Stortinget omtalte også Justis- og beredskapsminister Monica Mæland NUPIs prosjekt COINS som nettopp studerer denne problemstillingen.
Nordmenn skeptiske til investeringar frå Russland og Kina
Fleire er positive enn negative til utanlandske investeringar - men skeptiske til somme land.
Kronikk: Skepsis til kinesiske investeringer
I nordiske land er det en negativ holdning til investeringer fra både Russland og Kina.
Nye publikasjoner
Hvem eier i Norge?
Mens andre har diskutert sikkerhetsloven og salget av en motorfabrikk i Bergen, har vi sjekket hvor god oversikten er over utenlandsk eierskap i hele Norge. Vi fant en del hull.
Mekanismer for screening av utenlandske investeringer. Oversikt over et utvalg land
Etter tusenårsskiftet har åpne økonomier i økende takt satt i gang prosesser for å vurdere risikoen av utenlandsinvesteringer. Bakgrunnen for dette er økende grad av investeringer fra mindre transparente økonomier, frykt for svekket konkurranse blant internasjonale aktører, samt teknologiske endringer som kan gjøre stater mer utsatte. Dette har blant annet fått EU til å vedta en regulering som etablerer et rammeverk for screeningmekanismer (Regulation (EU) 2019/452). Utviklingen de seneste årene - og særlig i løpet av COVID-19 pandemien - er at slike mekanismer ekspanderer, blir mer detaljerte og permanente, og omfatter større deler av økonomien, med lavere terskelkriterier og dermed et økende antall transaksjoner som screenes.
Veier til informasjon om utenlandsk eierskap i Norge: kilder og metoder
Rapporten gjennomgår sentrale kilder til informasjon om utenlandsk eierskap i Norge, og da primært eierskapskontroll og eierandeler i foretak. Rapporten vurderer også noen internasjonale kilder og informasjonsverktøy, og diskuterer forslag som kan bidra til bedre oversikt over eierskapsinteresser i Norge.
Utenlandsk eierskap i eiendom i Norge: informasjonskilder og mulige oversikter
Rapporten gjennomgår sentrale kilder til informasjon om utenlandsk eierskap i eiendom i Norge. Den beskriver tiltak som kan bidra til bedre oversikt over slike eierskapsinteresser.
Norsk eierskapskontroll kan avskrekke utenlandske investorer
Som et relativt lite og åpent land mottar Norge mange utenlandske investeringer. Noen av disse kan skape sikkerhetsutfordinger. «Vi anser dette som en avtale om salg mellom to kommersielle aktører, noe departementet ikke skal eller bør blande seg i», uttalte Næringsdepartementet om at et russisk selskap ville kjøpe den norske bedriften Bergen Engines. Forsvarsdepartementet sa først at sikkerhetsloven ikke var gjeldende, men så snudde de. Nå jobber flere departementer med saken. Dette viser hvor krevende det er å balansere sikkerhetsinteresser og gevinstene av en åpen økonomi.
Utenlandsinvesteringer i sjømatnæringen og norsk tilknytning til EU
I kapittelet drøfter vi utenlandsinvesteringer i sjømatnæringen og Norges forhold til EU. Mens eierskap i fangst hovedsakelig er nasjonalt, er oppdrettsnæringen preget av multinasjonale selskaper. Norge og mange EU-land har begrensninger på utenlandsk eierskap i fangst. Derimot er det ikke tilsvarende begrensninger på utenlandsk eierskap i foredling eller i oppdrett. Alternative tilknytningsformer til EU kan påvirke investeringsstrømmer i fiskerisektoren.
The Nordic shift: China’s uphill battle for public approval in northern Europe
En ny spørreundersøkelse viser at selv frihandelsentusiastene i Europas nordlige hjørne revurderer sine holdninger til kinesiske investeringer, skriver forfatterne i denne kronikken.