Hopp til innhold
NUPI skole

Ulf Sverdrup

Tidligere direktør
ulf_sverdrup_11.jpg

Kontaktinfo og filer

Sammendrag

Ulf Sverdrup var i perioden 2011-2023 direktør på NUPI. Han har doktorgrad i statsvitenskap fra Universitetet i Oslo. Sverdrup har vært professor ved Handelshøyskolen BI, og forskningsprofessor ved ARENA ved UiO.

Sverdrup har ledet et regjeringsutnevnt utvalg som skal utrede langtidsperspektivene for Statens pensjonsfond utland, og han var sekeretariatsleder for Europautredningen (NOU 2012:2).

Han har publisert omfattende arbeid på en rekke tema innen internasjonal politikk, med spesielt fokus på europeiske anliggender og norsk utenrikspolitikk.

Ekspertise

  • Internasjonale investeringer
  • Regional integrasjon
  • Utenrikspolitikk
  • Europa
  • EU

Utdanning

2000 Dr. polit fra Arena/Instiutt for statsvitenskap, Universitetet i Oslo

1993 Cand. polit fra Universitetet i Bergen

Arbeidserfaring

2011-2023 Direktør, NUPI

2010-2011 Sekretariatsleder for Utvalget for utredning av Norges avtaler med EU,  Europautredningen

2000-2011 Seniorforsker ved Arena, Senter for Europastudier, UiO

2008-2010 Professor ved BI

Aktivitet

Bildet viser amerikanske flagg og EU-flagg
Forskningsprosjekt
2016 (Avsluttet)

Konsekvenser for Norge av en TTIP-avtale og norske veivalg

NUPI har sammen med andre forskningsmiljøer i Norge og utlandet analysert virkningene for Norge av en frihandelsavtale mellom EU og USA (TTIP – Transatlantic Trade and Investment Partnership)....

  • International economics
  • Trade
  • Europe
  • North America
  • The EU
  • International economics
  • Trade
  • Europe
  • North America
  • The EU
Arrangement
12:00 - 14:30
NUPI
Norsk
Arrangement
12:00 - 14:30
NUPI
Norsk
18. apr. 2016
Arrangement
12:00 - 14:30
NUPI
Norsk

Ekspertmøte: Russland: innanrikspolitisk utvikling og det bilaterale forholdet

I samband med Utanriksdepartementets prosjekt "Veivalg i norsk utanriks- og tryggingspolitikk" som skal føre fram til ein Stortingsmelding våren 2017, organiserer NUPI i samarbeid med UD ein serie ekspertmøte. Formålet er å gi innspel til Stortingsmeldinga.

The sea front of Vladivostok, Russia's most eastern city
Forskningsprosjekt
2014 - 2016 (Avsluttet)

Developments in the Russian Far East (RFE)

Dette prosjektet ser nærmere på russisk beslutningstaking og internasjonalt engasjement rundt utviklingen på Russlands stillehavskyst....

  • Security policy
  • Trade
  • Diplomacy
  • Russia and Eurasia
  • The Arctic
  • Energy
  • International organizations
  • Security policy
  • Trade
  • Diplomacy
  • Russia and Eurasia
  • The Arctic
  • Energy
  • International organizations
Arrangement
14:00 - 16:00
NUPI
Engelsk
Arrangement
14:00 - 16:00
NUPI
Engelsk
20. apr. 2016
Arrangement
14:00 - 16:00
NUPI
Engelsk

Marokko, endringar i regionen og samarbeid med E U

På dette seminaret vil Mohammed Tawfik Mouline gi ein introduksjon om Marokko, om kva for nokre viktige resultat landet har oppnådd på det politiske, økonomiske og sosiale plan.

Arrangement
09:00 - 11:00
Cappelen Damm
Norsk
Arrangement
09:00 - 11:00
Cappelen Damm
Norsk
4. apr. 2016
Arrangement
09:00 - 11:00
Cappelen Damm
Norsk

Akademisk frukost: Oljefondet og utanrikspolitikken

Kva er samanhengen mellom Oljefondet og norsk utanrikspolitikk? Er det allereie eit verkemiddel, og bør det vere det? Velkommen til akademisk frukost hos Cappelen Damm med lansering av det første heildigitale og ope tilgjengelege nummeret av tidsskriftet Internasjonal Politikk.

Arrangement
16:30 - 18:30
C.J. Hambros plass 2 D
Engelsk
Arrangement
16:30 - 18:30
C.J. Hambros plass 2 D
Engelsk
13. mar. 2016
Arrangement
16:30 - 18:30
C.J. Hambros plass 2 D
Engelsk

Ekspertmøte: Europa, EU og tryggleik

I samband med Utanriksdepartementets prosjekt "Veivalg i norsk utanriks- og tryggingspolitikk" som skal føre fram til ein Stortingsmelding våren 2017, organiserer NUPI i samarbeid med UD ein serie ekspertmøte. Formålet er å gi innspel til Stortingsmeldinga.

Arrangement
12:00 - 14:30
C.J. Hambros plass 2 D
Norsk
Arrangement
12:00 - 14:30
C.J. Hambros plass 2 D
Norsk
8. mar. 2016
Arrangement
12:00 - 14:30
C.J. Hambros plass 2 D
Norsk

Ekspertmøte: Sårbare statar

I samband med Utanriksdepartementets prosjekt "Veivalg i norsk utanriks- og tryggingspolitikk" som skal føre fram til ein Stortingsmelding våren 2017, organiserer NUPI i samarbeid med UD ein serie ekspertmøte. Formålet er å gi innspel til Stortingsmeldinga.

Nyheter
Nyheter

På bålet

På sankthansaften kan Storbritannia sette EU i brann, skriver NUPI-direktør Ulf Sverdrup i DN-kronikk.

  • Europa
  • EU
Bildet viser maleriet Sankthansfeiring av Jules Breton
Publikasjoner
Publikasjoner
Vitenskapelig artikkel

På bålet - UK og folkeavstemmingen

Britene kan sette EU i brann med sin folkeavstemming.

Publikasjoner
Publikasjoner
Rapport

“For Every Action...” The American pivot to Asia and fragmented European responses

In this two-part paper, Thomas Wright and Will Moreland respond to an assessment of Europe's reaction to the U.S. rebalance to Asia by Bjørnar Sverdrup-Thygeson, Marc Lanteigne, and Ulf Sverdrup of the Norwegian Institute of International Affairs. Download the full report here for a complete set of recommendations and detailed analysis. In 2011, U.S. President Barack Obama declared an American strategic shift towards the Asia-Pacific—what would colloquially be known as the “pivot to Asia”—with the words “Here, we see the future.” For the American allies on the opposite end of the Eurasian continent, this announcement was a source of consternation. Was Europe to be left in the past? In the first part of this paper, Bjørnar Sverdrup-Thygeson, Marc Lanteigne, and Ulf Sverdrup of the Norwegian Institute of International Affairs (NUPI) consider Europe's response to the pivot. They note that while the U.S. pivot to Asia has been the catalyst for a European pivot, the response has not been coherent among European governments. Instead, they oscillate between four distinct Asia policy options based on: formal cooperation with the United States; coordination with Washington in which European "soft power" complements U.S. leadership; co-existence with an "independent" European position; or competition and radical political realignment. The first part concludes by arguing that European Union governments must decide whether to align, compete, or find some sort of middle path; the authors anticipate that a combination of the coordination and co-existence policy options will define any potential coherent European response. The authors caution that Europe cannot enter the Asian century on American terms and should thus instead capitalize on Europe's comparative advantages stemming from economic and "soft" power. In the second part of the paper, Thomas Wright and Will Moreland of Brookings respond. They disagree that Europe has been "left in the past" by the American pivot, stressing that there is little evidence that the pivot to Asia has resulted in the United States doing less on security in Europe than its European partners want it to do. They also warn of the potential repercussions of a prioritization of economic incentives over security interests in the region. As Chinese financial clout grows and Europe’s economic recovery continues to stagnate, there is the concern that the need for a good trade or investment deal with Beijing would outweigh the ambition to craft a collective EU commitment to maintaining the post-World War II order in Asia—a system from which both the United States and Europe have benefited in terms of security and economic prosperity. Finally, they look at the spectrum between the coordination and co-existence policy options using the example of the Asia Infrastructure Investment Bank (AIIB). Wright and Moreland conclude with several general recommendations for transatlantic cooperation in Asia. For one, the United States should not expend its political capital in ultimately counterproductive efforts to remove all daylight between U.S. and European strategies in Asia. Such an approach would inevitably result in forcing Europe to choose between amiable Euro-American relations and its economic relations with China. The United States should also support reforms of existing international institutions. Although segments of the United States—most importantly in the U.S. Senate—would prefer rising powers simply conform to current norms and institutions, this approach is in dangerous ignorance of the realities of changing global power dynamics. Finally, to be effective, U.S. policy must focus more on sharing a strategy rather than sharing a burden.

181 - 190 av 252 oppføringer