Hopp til innhold
NUPI skole

Forsker

Stein Sundstøl Eriksen

Forsker I
stein_eriksen_11.jpg

Kontaktinfo og filer

sse@nupi.no
950 10 232
Originalbilde

Sammendrag

Ekspertise

  • Afrika
  • Asia

Utdanning

2000 Dr. Polit., Statsvitenskap, Universitetet i Oslo: Close links and blurred boundaries

1992 Cand. Polit., Statsvitenskap, Universitetet i Oslo

Arbeidserfaring

2000- Forsker/avdelingsleder NUPI, Oslo

1994-2000 Forsker, NIBR, Oslo 

1992-1994 Junior Professional Officer, FN, New Dehli

Aktivitet

Aktuelt
Analyse
Aktuelt
Analyse

Balansegangen

KRONIKK: Kan India opprettholde et godt forhold til både USA, Kina og Russland – samtidig? spør Stein Sundstøl Eriksen.
  • Internasjonal økonomi
  • Diplomati
  • Utenrikspolitikk
Publikasjoner

Emerging powers, the G20, and reform of multilateral institutions

Fremvoksende makter blir stadig viktigere i verdensøkonomien. De blir oppsøkt for støtte både av USA og Kina, og utgjør en sterk blokk innenfor uformelle styringsinstitusjoner slik som G20. De stiller også stadig sterkere krav om reform av FN, Verdensbanken og IMF. Denne rapporten analyserer hvordan Brasil, India, Indonesia, Nigeria og Sør-Afrika ser på sentrale reformspørsmål, og hvordan de prioriterer ulike utenrikspolitiske mål i lys av G20s agenda.

  • Global økonomi
  • Diplomati og utenrikspolitikk
  • Global økonomi
  • Diplomati og utenrikspolitikk

Nekrolog: Kjetil Selvik var en fremragende forsker og inspirerende formidler

Som kollega og venn vil vi minnes Kjetil som dypt empatisk og reflektert, varm og klok.
Kjetil Selvik 169.jpg
Aktuelt
Nyhet
Aktuelt
Nyhet

PODKAST: India og styringen av internett

Den globale styringen av digitale teknologier blir ofte framstilt som en konkurranse mellom to motstridende leirer.
  • Cyber
  • Asia
  • Styring
Publikasjoner
Publikasjoner
Research paper

Afrika i en global krisetid: Noen utviklingstrekk

Afrika står overfor store utfordringer. Fattigdommen øker igjen etter mange års nedgang. Mange land står overfor en økonomisk krise som følge av koronapandemien, med blant annet økende inflasjon. Flere land er indirekte berørt av Russlands krigføring i Ukraina, som har ført til høye energipriser og redusert tilgang på korn og kunstgjødsel. Flere land og regioner er preget av terror og voldelige konflikter. Og ikke minst skaper klimaendringer økt risiko for flom, tørke og hetebølger. Samtidig er stormaktenes rolle i Afrika i rask endring. Etter en periode med sterk europeisk og amerikansk dominans har andre stormakter, som Kina og Russland, økt sin aktivitet på kontinentet. Kina har investert massivt i infrastruktur, handel og bistand, mens Russland har fått en viktig rolle i en del land, særlig med militærhjelp og våpenleveranser. Samtidig har også andre land, som India, Tyrkia og Qatar, gjort store investeringer på kontinentet. Dette skjer samtidig som Afrikas globale betydning sannsynligvis vil øke. For det første inneholder regionen viktige naturressurser som olje og gass, samt sjeldne mineraler og jordmetaller som det er stor etterspørsel etter i et grønt skifte. For det andre er regionen svært påvirket av klimaendringer, noe som kan føre til sosial uro, voldelige konflikter og omfattende migrasjon. I en tid med økende geopolitisk rivalisering og ustabilitet betyr dette at utviklingen i Afrika vil ha betydelige globale konsekvenser. Selv om andre land har økt sin interesse for, og blitt en viktigere partner for land i Afrika, er EU og Europa fortsatt Afrikas største handelspartner og bistandsgiver. Det er ikke langs denne aksen EU og Europas innflytelse i Afrika utfordres, men innenfor områder som styresett, infrastruktur, energi, og spesifikt fra russisk side innenfor det vi kan omtale som en nisje av sikkerhetsmarkeder. Her har Russland kunne operere ved å tilby våpensalg, militær trening og tjenester fra det private sikkerhetsselskapet Wagner-gruppen, til regimer som Europa og USA ikke ønsker å gi den typen støtte til. Kampen om politisk og økonomisk innflytelse i Afrika er sterkere og mer tilspisset enn siden Den kalde krigen og det er grunn til å tro at dette vil vedvare. Dette gir også afrikanske land større valgmuligheter og autonomi vis-à-vis eksterne enkeltaktører. De afrikanske statene er ikke bare objekter som omverdenen handler overfor, det være seg gjennom bistand, investeringer eller i internasjonale fora. De er også handlende subjekter, som med økt selvbevissthet vil forsøke å navigere det nye landskapet både av global stormaktrivalisering og fragmentering. Dette er en utvikling som må tas på alvor. Verken Norge eller Europa har råd til å ta Afrika og afrikansk støtte til våre posisjoner i internasjonal politikk for gitt. Dette notatet er skrevet på oppdrag for Utenriksdepartementet (UD), med hensikt om å gi en kort oversikt over de viktigste utviklingstrekkene i Afrika, som innspill til UDs arbeid med og utvikling av ny, norsk Afrika-strategi.

  • Utviklingspolitikk
  • Utenrikspolitikk
  • Afrika
bf75fc41519e-Africa-in-a-time-of-global-crisis_cover.png
  • Utviklingspolitikk
  • Utenrikspolitikk
  • Afrika
Publikasjoner
Publikasjoner
Rapport

Ukraina-krigen og matsikkerhet: Konsekvenser for Norges partnerland

Krigen i Ukraina har store konsekvenser for matsikkerheten i det global sør. Russland og Ukraina er blant verdens viktigste produsenter og eksportører av mat og kunstgjødsel. Konsekvensene av krigen varierer imidlertid mellom ulike land. De fleste av Norges partnerland er lite avhengige av matimport. Krigen rammer dem derfor først og fremst ved at prisene på mat, kunstgjødsel og energi stiger. Dette vil på sikt, sammen med voldelige konflikter og tørke, føre til matmangel og gjeldskrise, noe som i neste omgang kan øke risikoen for politisk ustabilitet. I denne situasjonen bør Norge: - Unngå kutt i bistanden til partnerland for å finansiere støtten til Ukraina og ukrainske flyktninger - Øke støtten til matforsyning i utsatte partnerland - Bistå med forsyning av kunstgjødsel - Vurdere gjeldslette til land som rammes av globale prisøkinger.

  • Utviklingspolitikk
  • Humanitære spørsmål
  • Konflikt
  • FN
The Ukraine War and Food Security Consequences for Norways Partner Countries.PNG
  • Utviklingspolitikk
  • Humanitære spørsmål
  • Konflikt
  • FN
Arrangement
11:00 - 12:30
NUPI/Livestream til Facebook og Youtube
Engelsk
310322-frokostseminar.png
Arrangement
11:00 - 12:30
NUPI/Livestream til Facebook og Youtube
Engelsk
31. mar. 2022
Arrangement
11:00 - 12:30
NUPI/Livestream til Facebook og Youtube
Engelsk

Frukostseminar: Den humanitære krisa i Ukraina – kva kan gjerast?

Den russiske invasjonen av Ukraina har ført til ei akutt humanitær krise. Korleis svarer Europa på denne situasjonen, og kva kan gjerast for desse menneska?

Aktuelt
Aktuelt

Forskningsgruppen for fred, konflikt og utvikling

Hva kan vi gjøre for å forebygge krig? Hvordan kan land på vei ut av konflikt unngå tilbakefall? Hvor godt virker egentlig internasjonale fredsoperasjoner? NUPI utfører både anvendt og akademisk forskning på fredsoperasjoner og fredsbygging. Vi bidrar med policyanbefalinger til relevante aktører og til økt samarbeid mellom FN, Den afrikanske union (AU), EU og andre regionale organisasjoner.
  • Utenrikspolitikk
  • Fredsoperasjoner
  • Konflikt
  • Nasjonsbygging
Fred konflikt og utvikling forsidebilde.jpg
Aktuelt
Aktuelt

Forskningsgruppen for fred, konflikt og utvikling

Hva kan vi gjøre for å forebygge krig? Hvordan kan land på vei ut av konflikt unngå tilbakefall? Hvor godt virker egentlig internasjonale fredsoperasjoner? NUPI utfører både anvendt og akademisk forskning på fredsoperasjoner og fredsbygging. Vi bidrar med policyanbefalinger til relevante aktører og til økt samarbeid mellom FN, Den afrikanske union (AU), EU og andre regionale organisasjoner.
  • Utenrikspolitikk
  • Fredsoperasjoner
  • Konflikt
  • Nasjonsbygging
Fred konflikt og utvikling forsidebilde.jpg
Publikasjoner
Publikasjoner
Rapport

Governance, Social Policy, and Political Economy: Trends in Norway’s Partner Countries

In 2017–2018, NUPI (the Norwegian Institute of International Affairs) headed a project where political economy analyses were undertaken in eleven of Norway’s partner countries. These analyses were published as eleven separate reports. The reports focused on power relations and political developments in the partner countries, but they also analyzed the nature of governance. After the publication of the World Bank’s Worldwide Governance Indicators for 2019, the MFA approached NUPI and requested that we summarize the findings of this report for Norway’s eleven partner countries and assess these findings in light of the political economy analyses. We were also asked to investigate whether there were any connections between the nature and quality of governance on the one hand, and the nature of social policies and the human rights situation on the other. This report presents the findings of this assessment of the governance scores in the light of the above-mentioned political economy analyses. The report is structured as follows: Firstly, after briefly describing the governance indictors used by the World Bank, we summarize the eleven countries’ scores on the various governance indicators. Secondly, we assess the evolution of governance in the eleven countries, by comparing the scores in the 2019 report with those from 2011. Thirdly, we summarize the findings of the political economy analyses of the eleven countries and discuss how they fit with the governance scores. Finally, we present the eleven countries’ expenditure on social policies, as reported in the ILOs World Social Protection Report, and the human rights situation for the partner countries, and then describe how these findings relate to the governance scores.

  • Internasjonal økonomi
  • Utviklingspolitikk
  • Afrika
  • Styring
  • Internasjonal økonomi
  • Utviklingspolitikk
  • Afrika
  • Styring
1 - 10 av 45 oppføringer