Militærmaktseminaret 2018: Ny verden – Nytt NATO?
Hva om USA ikke kommer når vi trenger dem?
China's notion of cybersecurity: The importance of strategic cultures for cyber deterrence
This paper debates the importance of different strategic cultures in cyberspace through the example of China. More than any other form of security cyber security is interpreted and acted on differently by different states. While the idea that the Internet would be a liberalizing force throughout the globe was dominant for a long time, over the last few years it has become evident that states have different interpretations and values attached to Information and Communication Technologies (ICT). These differences in valuation in turns leads to different conceptualizations of cyber security, giving the term different meanings for different actors. As states disagree over what cyber security is, they are also likely to disagree on how it is to be achieved. This paper evaluates the impact of these differences in light of a frequently used concept in security studies, namely that of deterrence.
Hybridkrig – hvordan skal vi møte truslene?
Vi ser nærmere på utfordringene hybrid krigføring fører med seg for liberale demokratier.
Eit kritisk blikk på terrorismeforskinga: Om makt, overvaking og førebygging av valdeleg ekstremisme
Kva er kritisk metode? Når og korleis kan kritiske metodar vere nyttige innan terrorismeforskinga?
«Terroristlister» og andre freistingar: Antiterrortiltak som truar rettane til innbyggjarane
På kva grunnlag skal statar kunne avgrense rettane til borgaren i namnet til antiterrorismen?
KRONIKK: Geopolitikk og Oljefondet
Geopolitikken endrer rammene for Oljefondets investeringer. Risiko bør kartlegges.
Nettverk for forskning på fredsoperasjoners effektivitet (EPON)
NUPI har sammen med 40 partnere over hele verden etablert et internasjonalt nettverk for å forske på fredsoperasjoners effektivitet....
Det klamme toprosent-målet
USAs pågående press på europeiske NATO-land om å bruke minst to prosent av BNP på Forsvaret har som kjent økt i intensistet etter at Trump ble president. Det man ble enige om på Wales-toppmøtet i 2014 var å "arbeide mot å oppnå to prosent innen 2024". Mange land, inkludert Tyskland og Norge, la særlig vekt på "arbeide mot"-delen av setningen. Den forpliktet med andre ord ikke at de to prosentene skulle være nådd innen 2024.
Prestisjefylt prosjekt til NUPI – skal se på digitalisering og den moderne verdensorden
Et nytt banebrytende, tverrfaglig prosjekt skal se på hvilke sårbarheter som finnes på internett, og hva de politiske følgene er av disse nye utfordringene.
Parabasis: Cyber-diplomacy in Stalemate
Governments and industry around the world are working together to bring the next billion users online,1 but their synergies fade when it comes to how to keep online populations safe and secure. Further, the third and fourth billion of Internet users will enter a terrain very different from that available to their predecessors. Vulnerabilities in ICTs as well as de facto exploitation of these vulnerabilities by state and non-state actors has been acknowledged and problematized. Evidence of malicious and hostile operations involving ICTs and the Internet abounds. Uncertain about the true potential of ICTs, governments and users have focused on rules and responsibilities for protecting against cyberattacks, espionage and data manipulation. But where is there an understanding of how to remedy and improve the situation? The first part of this report analyzes and contextualizes the UN First Committee process. The second part offers the authors’ extensions to the theme, analyzing the relative successes and failures of the leading cyberpowers in promoting the world order of their liking. In particular, we analyze how Russia, as the initiator of the First Committee process, has created momentum and gathered support for its calls for specific international regulation and institutionalization of the process on the one hand, and stronger governmental control of the development and use of ICTs and the flow of information on the other. In conclusion, we offer some recommendations for governments wishing to pursue the goal of free and open cyberspace—indeed a rule-based world order. The full text can be read here: http://hdl.handle.net/11250/2569401