Tyrkias utenriksminister besøkte NUPI
Tyrkias utenriksminister H.E. Mevlüt Çavuşoğlu besøkte NUPI fredag 30. august.
Kvifor populisme?
Kven er dei nye populistane? Og er dei eigentleg populistiske?
NUPI Podkast: Iran kan hindre skipsangrep, men har intet insentiv til å gjøre det, ifølge Irans utenriksminister
– Å sende marinefartøy til Persiabukta, med mål om å konfrontere Iran, vil ikke bidra til sikkerhet, sa Irans utenriksminister, Mohammad Javad Zarif, da han gjestet NUPI.
Har evaluert 261 «Belt and Road»-prosjekter i Sentral-Asia
En av hovedobservasjonene fra forskningen er at ingen egentlig vet hva et BRI-prosjekt er og hva det ikke er.
Den politiske situasjonen i Etiopia og ringverknader for Afrikas Horn
Korleis er den politiske dynamikken i Etiopia, og kva implikasjonar kan han ha for Afrikas Horn?
Norsk utviklingspolitikk i en tid med klimaendringer og geopolitisk spenning
Denne strategiske satsningen har som hovedmål å bidra til at Utenriksdepartementet, Norad og andre aktører innenfor utviklingspolitikk skal få systematisk og relevant kunnskap om hvordan internasjonal...
Populisme undergraver kvalitet
Populismen er autoritær i sin natur. Den krever full lojalitet. Og dermed ofres kvalitet, skriver NUPI-direktør Ulf Sverdrup i denne DN-kronikken.
Norsk utenrikspolitikk i en varmere verden
Til tross for at klima omtales som vår tids største utfordring, har konsekvensene av klimakrisen fortsatt en marginal betydning i norsk utenrikspolitikk. Vi analyserer hvordan overgangen til et fornybart energisystem, økt klimamigrasjon, press på oljenasjonen Norges omdømme, og store utfordringer for FN, EU og NATO, vil endre betingelsene for norsk utenrikspolitikk. Vi beskriver hvordan utenrikspolitikken påvirkes i tre fremtidsbilder med henholdsvis rask omstilling (A), sen omstilling (B) og ingen omstilling (C). Det utenrikspolitiske handlingsrommet blir mindre i alle fremtidsbildene. Den viktigste prioriteringen i norsk utenrikspolitikk bør være å hindre dramatiske klimaendringer fordi det vil undergrave norsk velstand, sikkerhet og internasjonal stabilitet. I siste del av artikkelen drøfter vi hvilke konsekvenser klimakrisen bør få for prioriteringer i utenrikspolitikken og for våre viktigste allianser. Vi argumenterer for at klimakrisen gir tunge argumenter for å knytte Norge enda nærmere til EU, og for å samarbeide tettere med Kina.
Introduction: Making Liberal Internationalism Great Again
At a time when liberal internationalism and institutions of multilateral cooperation arebeing dealt almost daily blows, this special issue revisits the notion and practice ofmiddle power liberal internationalism. The introduction suggests that while liberal inter-nationalism is far from dead, the challenges are serious and multiple. Reflecting on theseven essays contained in the volume, it argues that the biggest challenge for a futureliberal internationalism is not to double-down on its normative virtues, but critically toreflect on how it can be retooled to respond to new challenges.
"Contracting development: managerialism and consultants in intergovernmental organizations"
Intergovernmental organizations (IGOs) are now managed with an eye to managerial trends associated with transnational professionals, a view that has ramifications for how IGOs govern their policies and processes. Drawing on interviews and focus groups with staff in IGOs, we trace how managerialism in IGOs is changing how staff perceive work practices. We find that IGOs increasingly rely on consultants to enact policy scripts and to evaluate program success. This signals a subtle yet significant shift from expertise and bureaucratic impartiality, grounded in particular types of knowledge, to skills and flexibility to meet client demands and advance best practice norms according to prevailing world cultural frames. This managerial trend in IGOs is partly driven by stakeholder dynamics but is primarily a normative change in who is seen as having the authority to make claims over professional best practices. Such managerialism is contracting the development policy space. This contraction is partly driven by consultants, who defer to their peers and to donors rather than IGO staff and concerned member states. This work also depletes institutional memory for IGO operations. We trace how IGO staff perceive managerial trends and changes in work practices.