Har evaluert 261 «Belt and Road»-prosjekter i Sentral-Asia
ON THE NEW SILK ROAD: The Belt and Road Initiative involves infrastructure and other projects across Asia. The image shows a freight train departing from London on the way to Zhejiang.
Har evaluert 261 «Belt and Road»-prosjekter i Sentral-Asia
Kinas «Belte og vei»-initiativ (BRI) vinner stadig nytt terreng på kontinentet. Men forskere fra NUPI har funnet ut at ingen egentlig vet hva som faktisk er et BRI-prosjekt – og ikke.
I åtte ferske evalueringsrapporter fra forskningteamet CADGAT presenterer NUPI-forskerne Roman Vakulchuk og Indra Øverlanden detaljert oversikt over 261 «Belt and Road»-prosjekter og bilaterale prosjekter mellom Kina og land i Sentral-Asia (Kasakhstan, Kirgisistan, Tadsjikistan, Turkmenistan og Usbekistan). De ulike prosjektene dreier seg en rekke felter: jernbane- og veiforbindelser, energiforbindelser, handel og industriell utvikling (mineral- og petroleumsutforskning, industri, finans og IT, landbruk og mat) og folk-til-folk-samarbeid.
En overordnet database over Kinas prosjekter i Sentral-Asia ble også fritt tilgjengelig på nett . Hvert prosjekt blir registrert i detalj og kategorisert i følgende dimensjoner: tidshorisont, finansiering, geografi og omfang, involverte partnere, strategisk eller kommersiell betydning og tilknytning til BRI.
BRI - et kontroversielt konsept
En av hovedobservasjonene fra studien er at BRI-konseptet er kontroversielt og gjenstand for forskjellige tolkninger både av kinesiske og lokale interessenter i Sentral-Asia.
Mange prosjekter som offisielt ikke er en del av BRI, presenteres likevel som en del av nettopp kinesernes ambisiøse initiativ , enten for å vise fram et bestemt prosjekts betydning eller suksess eller rett og slett for å skape mer oppmerksomhet rundt det.
Bilaterale prosjekter plasseres under BRI-paraplyen
Flertallet av kinesiske prosjekter i Sentral-Asia er bilaterale, selv om mange av dem ofte blir offentlig kunngjort som en del av regionale BRI-relaterte initiativer.
Når det gjelder antall prosjekter, dreier de fleste seg om handel og industriutvikling, fulgt av vei- og energiprosjekter. Og likevel, når det gjelder total finansiering, mottar energiprosjekter mer midler enn veiprosjekter. Sammen med finansiering av harde infrastrukturprosjekter, promoterer Kina også myke infrastrukturinitiativer i form av folk-til-folk-samarbeid. Slike prosjekter er imidlertid en nedprioritert del av BRI i Sentral-Asia, og Konfuciusinstituttet, et kinesisk språk- og kulturinstitutt som finnes i en rekke land, er fremdeles svakt knyttet til BRI.
Fakta
CADGAT
CADGAT was established by the Norwegian Institute of International Affairs (NUPI) and the OSCE Academy in 2009. The purpose of CADGAT is to produce new cross-regional data on Central Asia that can be freely used by researchers, journalists, NGOs and government employees inside and outside the region.