Predict and prevent: overcoming early warning implementation challenges in UN peace operations
The UN has made progress in the adoption of new technologies to predict and prevent local violence. To maintain the momentum, it needs to continue to innovate to be able to serve people in need faster, better, and more efficiently. The UN will need to find a way to analyse the enormous amount of data it produces every day. Machine learning to detect patterns in these data and produce early warnings holds great promise in this regard. However, the use of new technologies is not without risk. Collected data can fall into the wrong hands. With budget cuts missions have been forced to reduce their footprint in the field, increasing the reliance on technology. New technology also requires new types of specialist expertise to manage data, and better understanding among all staff of how data should be managed, vetted and put to use. Some have expressed concerns about the use of technologies being at the expense of face-to-face engagements, ultimately resulting in peacekeeping efforts that are divorced from realities on the ground. From a practical point of view, the UN will also have to resolve an uneasy tension between enabling access to these data in order to conduct data-driven early warning analyses on the one hand and the need to prevent any data breaches on the other hand.
Storbritannia og Noreg: samarbeid i ei verd i endring
Kva område for samarbeid vil bli prioritert når Storbritannia no forlèt EU, og korleis vil forholdet mellom dei to landa kunne utvikle seg i åra som kjem?
Regulatory barriers to trade in services: A new database and composite indices
Tjenestehandel utgjør omtrent 20 prosent av verdenshandelen og andelen er stigende. Tradisjonelt har transport og reiser utgjort halvparten av tjenestehandelen. Digitalisering har imidlertid åpnet nye muligheter til å handle tjenester over landegrensene, og e-handel og handel med tjenester har i dag høyeste prioritet i toneangivende lands handelspolitikk. Ikke bare kan vi se video og høre musikk strømmet fra internasjonale selskaper, vi kan også betale for varer og tjenester gjennom PayPal eller Karna, bedrifter kan kjøpe datatjenester fra India eller Filippinene, og norske skipsarkitekter og ingeniører kan selge sine design og tekniske løsninger digitalt til skipsverft og redere eller industribedrifter i hele verden. Men hvilke regler gjelder for tjenestehandel i WTO og andre handelsavtaler? Og hvilke regler har nasjonalstater som berører og begrenser bedrifters muligheter til å eksportere eller importere tjenester? OECD har gjennom de siste ti årene kartlagt og analysert disse spørsmålene. Dette paperet oppsummerer resultatene. Det sammenligner 46 lands åpenhet for handel med tjenester (alle OECD-landene og de største landene utenfor OECD) i tre representative tjenestesektorer (bank, telekommunikasjon og juridiske tjenester), og viser hvordan et lands handelsrelaterte lover og regler påvirker eksport og import av tjenester. Et viktig funn er at land som begrenser tjenesteimport også er mindre konkurransedyktig når det gjelder tjenesteeksport. Norge ligger omtrent midt på treet i rangeringen etter åpenhet.
Multilateralisme under press: Norge og Estland i FNs sikkerhetsråd
Dette prosjektet vil utforske mulighetene for økt bilateralt samarbeid mellom Norge og Estland i Sikkerhetsrådet, hvor Estland er roterende medlem 2020-2021 og Norge 2021-2022...
Brunei Darussalam: How to Build an Investment Climate for Renewable Energy?
Brunei Darussalam has yet to make major progress in renewable energy and become an attractive destination for investors. Only 0.05% of Brunei’s electricity came from renewable energy sources, while 99.95% was based on fossil fuels. In 2014, the country set a renewable energy target of 10% in the power generation mix by 2035. To reach the target, it needs to increase the share of renewables by 0.66% every year from 2020 to 2035. The country still needs to adopt a regulatory regime to scale up the development of renewable energy, particularly solar energy, which is more abundant than wind energy. We propose five actions to build the investment climate for renewable energy in Brunei Darussalam: prioritise renewable energy in the governance system; adopt and implement key legislation; mobilise domestic investors; improve market entry for foreign investors.
KRONIKK: Europeisk solidaritet kan bli en bombe i norsk politikk
Hva vil Norge svare når EU og EUs medlemsland spør om hva som skal være Norges bidrag til den europeiske rednings- om omstillingspakken? spør NUPI-direktør Ulf Sverdrup.
PODKAST: Et dypdykk i utenrikspolitikken
Spiller det noen rolle at makthaverne i sin tid begynte å kalle noe for «utenrikspolitikk»? Vi dykker ned i begrepet sammen med NUPI-forsker Halvard Leira, som er aktuell med boken «Utenrikspolitikkens opprinnelse».
Multilateralisme i eit nytt lys: Mot eit FN og eit multilateralt system som er meir demokratisk, regelbasert og inkluderande
NUPI og UN75 inviterer til webinar med deltakarar frå ulike delar av samfunnet. Saman skal dei diskutere korleis ein felles innsats kan hjelpe oss med å nå berekraftsmåla.
Impact of Digital Technologies and the Fourth Industrial Revolution on Trade In Services Published: 14 Sep 2020
Dette er et notat for T20, som er et nettverk av forskningsinstitusjoner som har som oppgave å komme med innspill til G20 på spesifiserte områder. Dette analyserer og kommer med anbefalinger for hvordan G20 kan bidra til å modernisere et regelbasert internasjonalt handelsregime i den digitale økonomien