The Nordic Balance Revisited: Differentiation and the Foreign Policy Repertoires of the Nordic States
Nordens regjeringssjefer uttrykker ofte ønske om å gjøre mere sammen på den internasjonale arena. De fem nordiske landene, Danmark, Finland, Island, Sverige og Norge, deler også mange felles mål som utenrikspolitiske aktører, herunder en uttalt og sterk forpliktelse til å opprettholde en regelbasert internajonal orden. Gitt dette bakteppet, hvorfor ser vi ikke mer organisert nordisk utenrikspolitisk samarbeid, for eksempel i form av en felles strategi om utenrikspolitiske kjernespørsmål, i relasjon til stormakter eller internasjonale organisasjoner? I denne artikkelen trekker vi på Charles Tillys ide om repertoarer, for å addressere forholdet mellom ambisjoner og utvikling i nordisk utenrikspolitisk samarbeid.
The Nordic Balance Revisited: Differentiation and the Foreign Policy Repertoires of the Nordic States
Presentasjon på forskerseminar i internasjonal politikk, Institutt for politikk, Gøteborgs universitet.
Multilateralisme under press: Norge og Estland i FNs sikkerhetsråd
Dette prosjektet vil utforske mulighetene for økt bilateralt samarbeid mellom Norge og Estland i Sikkerhetsrådet, hvor Estland er roterende medlem 2020-2021 og Norge 2021-2022...
Norway as an anergy actor in Europe and in the Baltic Sea region
Kort innlegg om Norges rolle som energiaktør i Europa og i Østersjoregionen på en konferanse organisert av Det sentraleuropeiske instituttet i Lublin, Poland, on-line
Når alt er krig: Konfliktdynamikk og russisk utenrikspolitikk etter krisen i Ukraina (WARU)
Hva er drivkreftene bak stadig dårligere relasjoner i verdenspolitikken? Kan vi forklare dem enkelt med henvisning til en aktørs ‘aggresjon’, slik politisk tale ofte gjør? Dette forskningsprosjektet a...
Mitigating Perceived Threats in Russian and Norwegian Public Discourse (THREAT-DEFUSER)
THREAT-DEFUSER kobler sammen metoder fra statsvitenskap, lingvistikk og medievitenskap for å skape en ny tverrfaglig tilnærming til hybrid krigføring. Hovedmålet er langsiktig strategisk kompetanse på...
The Shifting Boundaries of Nordic Defence Cooperation
Nordsk og norsk forsvarssamarbeid er i endring som følge av de mang enye europeiske initiativene på feltet.Er det en fare for at alle disse nye samarbeidsformatene undergraver hverandre og blir for krevend eå være med på for mindre land, som de nordiske?
Korleis posisjonerer Norden seg i det nye europeiske tryggleikslandskapet?
Det undersøkjer forskarar frå NUPI og andre nordiske forskingsinstitutt i ein ny fellesrapport.
Staten, barnevernet og utenrikspolitikken. Fra indre anliggende til internasjonal konfliktsone
Norske diplomater bruker mye tid og ressurser på å håndtere internasjonal kritikk av norsk barnevern. Barnevernssaker kan bli utenrikspolitikk når kritikken fremmes i bilaterale fora eller autoritative institusjoner utfordrer Norges omdømme som foregangsland i barne- og familiepolitikken. Vi kartlegger først kritikken, før vi ser på UD og norske diplomaters håndtering av slike saker. Til slutt diskuterer vi hvorfor norske begrunnelser knyttet til «barnets beste» kan skjerpe konflikten heller enn å dempe den.
Nordic perspectives on European security: Norway
Hvordan tilpasser Norge seg de ulike europeiske forsvarssamarbeidsinitiativene? I hvilke grad koordinerer Norge med de andre nordiske landene i disse initiativene? Dette kapittelet diskuterer disse spørsmålen i lys av de nye sikkerhetspolitiske rammebetingelsene.