Hopp til innhold
NUPI skole

Norden

Landene i Norden er blant de mest velstående i verden, og representerer en politisk stabil og velfungerende del av et Europa i endring.

Nordisk samarbeid om utenriks- og sikkerhetspolitikk står sentralt i NUPIs forskning om Norden. Sentrale spørsmål er hvordan de nordiske landenes ulike alliansepolitikk påvirker evnen til nordisk samarbeid i praksis, og hvilke muligheter for internasjonalt gjennomslag Norden kan ha som utenrikspolitisk blokk.
Aktuelt
Analyse
Aktuelt
Analyse

Omfattande rapport om Norden-Kina samarbeid

Felles-nordisk aktivitet knytta til Kina er i utvikling, men har også klare avgrensingar.

  • Diplomati
  • Utenrikspolitikk
  • Asia
  • Norden
Publikasjoner
Publikasjoner
kapittel

A Norwegian perspective on Nordic-China Cooperation

Dette kapittelet studerer muligheter og utfordringer knyttet til felles Norden-Kina samarbeid, sett med norske perspektiv. Med utgangspunkt i generelle Norge-Kina relasjoner, peker kapittelet på områder hvor felles aktivitet allerede er ganske dynamisk, og hvor mange norske aktører kan ønske seg mer Norden-Kina samarbeid. Akademisk og næringslivsfremmende aktiviteter framstår som spesielt lovende. Kapittelet er imidlertid veldig tydelig på begrensningene for mer felles aktivitet, ikke minst i den politiske arenaen, hvor det er ingen interesse for å erstatte aktiviteter som i dag har en nasjonal eller bilateral karakter med noe felles nordisk.

  • Diplomati
  • Asia
  • Norden
  • Diplomati
  • Asia
  • Norden
Publikasjoner
Publikasjoner
Vitenskapelig artikkel

Governance Entrepreneurs as Spoilers in Nordic Defence Cooperation

Den forverrede sikkerhetssituasjonen i Europa har ført til økt oppmerksomhet rundt nordisk forsvarssamarbeid. Samtlige av de nordiske landene har uttrykt ønske og politisk vilje til å styrke det regionale sikkerhetssamarbeidet i fred, krise og konflikt. Mens de nordiske landenes strategiske valg når det gjelder NATO og EU-medlemskap fortsatt gjør seg gjeldende som den største utfordringen for regionalt samarbeid, finnes det også andre forklaringer. Denne artikkelen analyserer utfordringer knyttet til den praktiske gjennomføringen av forsvarssamarbeidet. Det argumenteres for at byråkratiske aktører, men også industrielle interessenter – såkalte «governance entrepreneurs» – kan være med på å undergrave politisk vedtatte samarbeidsprosjekter. Argumentet underbygges med flere eksempler på mislykket svensk-norsk samarbeid, med særlig vekt på artilleriprosjektet Archer. Ettersom prosjektet mislyktes førte det også til en forverring av det svensk-norske samarbeidet på politisk nivå. Artikkelen belyser dermed hvordan «governance entrepreners» kan være med på å forme og sette begrensninger for regionalt samarbeid.

  • Forsvar
  • Sikkerhetspolitikk
  • Norden
  • Styring
  • Forsvar
  • Sikkerhetspolitikk
  • Norden
  • Styring
Hvor hender det?
I år er det 25 år siden EØS-avtalen trådte i kraft. Det som var ment som et venterom for EU-medlemskap, er blitt et permanent oppholdssted.
  • International economics
  • Economic growth
  • Trade
  • Globalisation
  • Regional integration
  • Foreign policy
  • Europe
  • The Nordic countries
  • International organizations
  • The EU
Hvor hender det?
I år er det 25 år siden EØS-avtalen trådte i kraft. Det som var ment som et venterom for EU-medlemskap, er blitt et permanent oppholdssted.
  • International economics
  • Economic growth
  • Trade
  • Globalisation
  • Regional integration
  • Foreign policy
  • Europe
  • The Nordic countries
  • International organizations
  • The EU
Publikasjoner
Publikasjoner
Vitenskapelig artikkel

The GeGaLo index: Geopolitical gains and losses after energy transition

This article presents the GeGaLo index of geopolitical gains and losses that 156 countries may experience after a full-scale transition to renewable energy. The following indicators are considered for inclusion in the index: fossil fuel production, fossil fuel reserves, renewable energy resources, governance, and conflict. Some of these represent potential gains; some represent losses; and some the capacity of countries to handle changes in geopolitical strength. Five alternative versions of the index are developed to work out the optimal design. First, the energy resource indicators are combined with equal weights to create two simple versions of the index. Next, governance and conflict indicators are included to create three more complex versions of the index. The index provides useful pointers for strategic energy and foreign policy choices: geopolitical power will be more evenly distributed after an energy transition; Iceland will gain most; Russia may be one of the main holders of stranded geopolitical assets; China and the USA will lose more geopolitically than foreseen by other analyses. The index also indicates a lack of emphasis in parts of the literature on space for renewable energy infrastructure and on domestically sourced coal for the current strength of countries such as China and the United States.

  • Utenrikspolitikk
  • Europa
  • Russland og Eurasia
  • Midtøsten og Nord-Afrika
  • Afrika
  • Asia
  • Nord-Amerika
  • Sør- og Mellom-Amerika
  • Arktis
  • Norden
  • Oseania
  • Konflikt
  • Klima
  • Energi
  • Styring
  • Utenrikspolitikk
  • Europa
  • Russland og Eurasia
  • Midtøsten og Nord-Afrika
  • Afrika
  • Asia
  • Nord-Amerika
  • Sør- og Mellom-Amerika
  • Arktis
  • Norden
  • Oseania
  • Konflikt
  • Klima
  • Energi
  • Styring
Arrangement
11:30 - 12:30
NUPI
Engelsk
Arrangement
11:30 - 12:30
NUPI
Engelsk
25. nov. 2019
Arrangement
11:30 - 12:30
NUPI
Engelsk

AVLYST: Frukostseminar: Europa i 2020 sett frå Finland

På grunn av uventa hendingar er dette seminaret dessverre avlyst.

Hvor hender det?
Utenrikspolitikken vår må tilpasses en varmere verden.
  • Economic growth
  • Globalisation
  • Foreign policy
  • The Nordic countries
  • Climate
  • Energy
  • Governance
Hvor hender det?
Utenrikspolitikken vår må tilpasses en varmere verden.
  • Economic growth
  • Globalisation
  • Foreign policy
  • The Nordic countries
  • Climate
  • Energy
  • Governance
Publikasjoner
Publikasjoner
Vitenskapelig artikkel

Derfor skal vi bry oss om G20-toppmøtet i Japan

Utfordringene knyttet til frihandel og markedstilgang er svært viktige for Norge. Det vil de fortsette å være når G20 forflytter seg til Riyadh i 2020, skriver Wrenn Yennie Lindgren i denne kronikken.

  • Internasjonal økonomi
  • Økonomisk vekst
  • Globalisering
  • Utenrikspolitikk
  • Europa
  • Asia
  • Norden
  • Klima
  • Hav
  • Styring
  • Internasjonale organisasjoner
  • Internasjonal økonomi
  • Økonomisk vekst
  • Globalisering
  • Utenrikspolitikk
  • Europa
  • Asia
  • Norden
  • Klima
  • Hav
  • Styring
  • Internasjonale organisasjoner
171 - 180 av 239 oppføringer