Hopp til innhold
NUPI skole

Diplomati og utenrikspolitikk

Hva er de sentrale spørsmålene knyttet til diplomati og utenrikspolitikk?
Arrangement
10:30 - 12:00
NUPI
Norsk
Arrangement
10:30 - 12:00
NUPI
Norsk
20. mar. 2019
Arrangement
10:30 - 12:00
NUPI
Norsk

Frukostseminar: NUPI 60 år – Lille land, kva no?

I 2019 fyller NUPI 60 år. Vi sparkar i gang jubileumsåret med boklansering, og tar ein nærare kikk på kva som har skjedd med vårt «vesle land» gjennom dei siste seks tiåra og visjonen om ei betre organisert verd.

Nyheter
Nyheter

Europeiske land spriker i hvordan de snakker om kritiske forhold med Kina

Det viser en ny rapport som tar for seg politiske verdier i Europas forhold til Kina.

  • Diplomati
  • Europa
  • Asia
  • Styring
Bildet viser statsminister Erna Solberg og Kinas president Xi Jinping
Publikasjoner
Publikasjoner
Vitenskapelig artikkel

Norden i verden

Hver for seg er de nordiske landene relativt små, men sammen er de på størrelse med en stormakt. Og med en verdenspolitikk i endring er samarbeidet mellom disse statene enda viktigere enn på lenge.

  • Diplomati
  • Utenrikspolitikk
  • Norden
  • Diplomati
  • Utenrikspolitikk
  • Norden
Hvor hender det?
Hver for seg er de nordiske landene relativt små, men sammen er de på størrelse med en stormakt. Og med en verdenspolitikk som er i endring, er samarbeidet...
  • Defence
  • NATO
  • International economics
  • Trade
  • Diplomacy
  • Foreign policy
  • The Nordic countries
  • International organizations
  • The EU
  • United Nations
Hvor hender det?
Hver for seg er de nordiske landene relativt små, men sammen er de på størrelse med en stormakt. Og med en verdenspolitikk som er i endring, er samarbeidet...
  • Defence
  • NATO
  • International economics
  • Trade
  • Diplomacy
  • Foreign policy
  • The Nordic countries
  • International organizations
  • The EU
  • United Nations
Publikasjoner
Publikasjoner
Rapport

Stormaktsinteresser og sikkerhetspolitiske utviklingstrekk i Arktis. Mulige implikasjoner for Norge

Arktis blir i økende grad trukket inn i de generelle politiske utviklingstrekkene globalt. Ser vi endringene i stormaktenes intensjoner, kapabiliteter og adferd under ett, avtegner det seg et tydelig bilde: regionen prioriteres høyere av så godt som samtlige aktører, den forventes å bli viktigere i økonomisk sammenheng, og den militære betydningen av regionen er økende. Denne policy brief-en ser på implikasjoner for norsk sikkerhetspolitikk i Arktis og gir noen anbefalinger til norske myndigheter

  • Forsvar
  • Sikkerhetspolitikk
  • Utenrikspolitikk
  • Arktis
  • Forsvar
  • Sikkerhetspolitikk
  • Utenrikspolitikk
  • Arktis
Publikasjoner
Publikasjoner
Rapport

Norway and the changing Common Foreign and Security Policy of the European Union

For decades, Norway has cooperated with the European Union in matters of foreign policy, security and defence. It has thus participated in EU civilian and military operations, aligned itself with EU political declarations and restrictive measures against states and/or individuals, and collaborated with the European Defence Agency. Unlike other frameworks of cooperation between the EU and Norway, such as the EEA and Schengen agreements, the cooperation in foreign policy, security and defence does not rely on a single setup, with elaborate institutional arrangements and dynamic obligations. Rather, Norway joins forces with the Union in an ad hoc fashion and often based on informal arrangements. This allows for flexibility, but also entails that Norway has few formal channels for exerting influence on EU CFSP decisions to which it subsequently subscribes. Against this backdrop, and as the EU has become more active in this policy area, Norway has shown a renewed interest in deepening its relationship with the Union in CFSP matters. This report examines the ways in which Norway can enhance its cooperation and develop its institutional arrangements with the EU in this fast-evolving field. The discussion is based on an assessment of what the EU is able to offer in view of its constitutional framework, as informed by its on-going discussions with the UK on a future security partnership post-Brexit. Given the increasing interactions between the CFSP and other fields of the EU’s activities, the analysis also discusses whether Norway may draw a cooperation dividend from its participation in the single market through the EEA, to build a deeper and more participatory cooperation with the EU in CFSP matters. The report envisages four possible ways of enhancing the Norway-EU cooperation in the area CFSP: an extension of the present cooperation by ad hoc participation in new CFSP initiatives, a more active use of other existing EU-Norway frameworks of cooperation including the EEA, the setting up of a distinct EU-Norway CFSP agreement and the participation in a multilateralised EU-UK CFSP partnership.

  • Sikkerhetspolitikk
  • Regional integrasjon
  • Utenrikspolitikk
  • EU
  • Sikkerhetspolitikk
  • Regional integrasjon
  • Utenrikspolitikk
  • EU
Nyheter
Nyheter

Ny rapport om Kina og de store utviklingsbankene

Kina styrker sin posisjon innen utviklingsfinansiering og pengesamarbeid.

  • Internasjonal økonomi
  • Handel
  • Utviklingspolitikk
  • Asia
  • Internasjonale organisasjoner
Bildet viser et møte mellom Verdensbankens president Jim Yong Kim og Kinas president Xi Jinping i juli 2018.
Arrangement
12:30 - 14:30
NUPI
Engelsk
Arrangement
12:30 - 14:30
NUPI
Engelsk
31. jan. 2019
Arrangement
12:30 - 14:30
NUPI
Engelsk

Energitryggleik i Europa: kva kan Noreg og Polen bidra med?

Eit nytt polsk-norsk samarbeid skal bidra til auka energitryggleik i Europa. Olje- og energiminister Kjell-Børge Freiberg møter den polske motparten sin på NUPI for å snakke om den nye gasskorridoren mellom Noreg og Polen.

Publikasjoner
Publikasjoner
Vitenskapelig artikkel

The emergence of foreign policy

International relations scholarship typically treats foreign policy as a taken-for-granted analytical concept. It assumes either that all historical polities have foreign policies or that foreign policy originates in seventeenth-century Europe with the separation between the “inside” and “outside” of the state. It generally holds that foreign policy differs in essential ways from other kinds of policy, such as carrying with it a special need for secrecy. Halvard Leira argues against this view. The difference between “foreign” and “domestic” policy results from specific political processes; secrecy begat foreign policy. Growing domestic differentiation between state and civil society in the eighteenth century- articulated through a relatively free press operating in a nascent public sphere—enabled the emergence of foreign policy as a practical concept. The concept served to delimit the legitimate sphere of political discourse from the exclusive, executive sphere of king and cabinet. He explores these processes in Britain and France, important cases with different trajectories, one of reform, the other of revolution. Historicizing foreign policy like this serves to denaturalize the separation between different forms of policy, as well as the necessity of secrecy. Doing so cautions against the uncritical application of abstract analytical terms across time and space.

  • Diplomati
  • Utenrikspolitikk
  • Styring
  • Internasjonale organisasjoner
  • Historisk IR
  • Diplomati
  • Utenrikspolitikk
  • Styring
  • Internasjonale organisasjoner
  • Historisk IR
721 - 730 av 1593 oppføringer