Climate, Peace and Security Fact Sheet: Colombia
I sitt nye faktaarket utforsker forskere fra NUPI og SIPRIs Climate-related peace and Security Risk prosjekt sammenhengen mellom klimaendringer og sikkerhet i Colombia.
Klima, fred og sikkerhet i Colombia
Seminar om komplekse og sammenhengende globale kriser innenfor klima-, energi-, mat- og sikkerhet.
Munich Security Forum - Arctic Security Roundtable (MSF - ASR)
Arctic Security Roundtable er en del av den årlige Munich Security Conference (MSC) og organiseres av MSC i samarbeid med Wilson Centre og NUPI....
Katharina Glaab
Katharina Glaab was a visiting research fellow at NUPI in the Research Group on Russia, Asia and International Trade.
Valet i Brasil og moglegheiter for norsk samarbeid i Amazonas
Korleis kan valet av ny president i Brasil påverke bevaringa av regnskogen i Amazonas?
Er forseinking den nye fornektinga i klimapolitikk?
I seinare tid har vi sett ein nedgang av open klimafornekting. Derfor spør vi på dette seminaret om forseinking er den nye fornektinga?
Klimaklubbkvaler
Norges internasjonale klimapolitikk har alltid hatt som målsetting å oppnå et mest mulig enhetlig globalt klimaregime. Parisavtalen reflekterer i stedet – og bidrar til å forsterke – et fragmentert klimaregime med et mylder av nye samarbeidsformer mellom land. I denne artikkelen trekker vi frem tre trender som preger det nye klimaregimet: et skifte fra klima- til grønn industripolitikk; økende spenning mellom klima- og handelspolitikk; og tettere sammenkobling mellom klima- og petroleumspolitikk. Vi viser hvordan nye klimaklubber både lager nye spilleregler og oppstår som motsvar til disse. Vi ønsker med dette å vise hvordan et fragmentert klimaregime fører til nye rammevilkår og utfordringer for norsk klimapolitikk. Klimaklubbkvalene omfatter både problemstillinger knyttet til hvem Norge skal samarbeide med og hvordan slikt samarbeid skal formaliseres, men også konsekvensene av å samarbeide med noen fremfor andre.
A functional approach to decentralization in the electricity sector: learning from community choice aggregation in California
Decentralization of the electricity sector has mainly been studied in relation to its infrastructural aspect, particularly location and size of the generation units, and only recently more attention has been paid to the governance aspects. This article examines power sector (de)centralization operationalized along three functional dimensions: political, administrative and economic. We apply this framework to empirically assess the changes in California’s electricity market, which saw the emergence of institutional innovation in the form of community choice aggregation (CCA). Unpacking the Californian case illustrates how decision-making has moved from central state government and regulators to the municipal level in uneven ways and without decentralized generation keeping pace. We also explore the impacts this multidimensional and diversified decentralization has on the ultimate goals of energy transition: decarbonization and energy security. Our framework and empirical findings challenge the conventional view on decentralization and problematize the widespread assumptions of its positive influence on climate mitigation and grid stability.
How the process of transitions shapes the politics of decarbonization: Tracing policy feedback effects across phases of the energy transition
Policy feedback has been applied as a theoretical concept in exploring the political dynamics of domestic energy transitions. However, theory-oriented work is needed to apply the concept to studies of technological change processes. This article explores two technology feedback effects – technology maturity and socio-technical fit – that add external pressure for policy adaption. These are theorized as enabling a correction mechanism through learning that can partly counter positive policy feedback effects. Thus, the co-evolution process between renewable energy policy instruments and technologies is conceptualized as involving increasing return processes leading to sticky policies, balanced by correction mechanisms that support a more plastic view on policies. This argument is explored through a longitudinal case study of the co-evolution of policy instruments and solar photovoltaics in California.