Hopp til innhold
NUPI skole

Global økonomi

Hva er sentrale spørsmål innen global økonomi?
Aktuelt
Ny forskning
Aktuelt
Ny forskning

Boklansering: EØS og alternativene – hva med NOREXIT?

Hva er alternativene til EØS-avtalen? Hva skjer om Norge blir med i EU - eller lar EØS-avtalen opphøre? Det er tema for en ny bok, redigert av Arne Melchior og Frode Nilssen.

  • Internasjonal økonomi
  • Økonomisk vekst
  • Handel
  • Regional integrasjon
  • Utenrikspolitikk
  • Europa
  • EU
Bildet viser det norske flagget og EU-flagget som smelter sammen, med en blå bokforside lagt oppå.
Aktuelt
Nyhet
Aktuelt
Nyhet

Skattjakt-nettverket: Webinar

Skatt er nøkkelen til statsbygging og vegen ut av sårbarheit. Eit viktig tema som former grunnlaget for Skattjakt-nettverket.

  • Internasjonal økonomi
  • Europa
  • Afrika
  • Sårbare stater
Publikasjoner
Publikasjoner
Vitenskapelig artikkel

The Nordic Balance Revisited: Differentiation and the Foreign Policy Repertoires of the Nordic States

Nordens regjeringssjefer uttrykker ofte ønske om å gjøre mere sammen på den internasjonale arena. De fem nordiske landene, Danmark, Finland, Island, Sverige og Norge, deler også mange felles mål som utenrikspolitiske aktører, herunder en uttalt og sterk forpliktelse til å opprettholde en regelbasert internajonal orden. Gitt dette bakteppet, hvorfor ser vi ikke mer organisert nordisk utenrikspolitisk samarbeid, for eksempel i form av en felles strategi om utenrikspolitiske kjernespørsmål, i relasjon til stormakter eller internasjonale organisasjoner? I denne artikkelen trekker vi på Charles Tillys ide om repertoarer, for å addressere forholdet mellom ambisjoner og utvikling i nordisk utenrikspolitisk samarbeid.

  • Sikkerhetspolitikk
  • NATO
  • Regional integrasjon
  • Diplomati
  • Utenrikspolitikk
  • Norden
  • Styring
  • EU
  • Sikkerhetspolitikk
  • NATO
  • Regional integrasjon
  • Diplomati
  • Utenrikspolitikk
  • Norden
  • Styring
  • EU
Publikasjoner
Publikasjoner
Vitenskapelig artikkel

Hvorfor sier regjeringen nei til forsvarsfondet?

Hvorfor vil ikke Norge være med på det kanskje viktigste initiativet i europeisk forsvarssamarbeid noensinne, det europeiske forsvarsfonded (EDF)? Om det anses for dyrt, eller ikke viktig nok, hvorfor har ikke det vært den offisielle politikken hele veien?

  • Forsvar
  • Sikkerhetspolitikk
  • Handel
  • EU
  • Forsvar
  • Sikkerhetspolitikk
  • Handel
  • EU
Publikasjoner
Publikasjoner
Vitenskapelig artikkel

“Irregular” Migration and Divergent Understandings of Security in the Sahel

Med utgangspunkt i EUs nye Pact on Migration and Asylum, lansert 23. september i år, ser Osland og Erstad nærmere på diskursen rundt migrasjon og voldelig ekstremisme i det sentrale Sahel. De påpeker at mens statlige og eksterne aktører oppfatter ”irregulær” migrasjon som en trussel, har migrasjon i lang tid vært en del av folks tilpasningsstrategi i møtet med nye trusler og utfordringer. Også måten voldelig ekstremisme håndteres på av statlige og eksterne aktører, ser ut til å undergrave folks mestringsmekanisme og fører i verste fall til at flere slutter seg til voldelige ekstremistiske grupper. Hovedargumentene i denne kommentaren baserer seg på en nylig utgitt artikkel i International Spectator.

  • Sikkerhetspolitikk
  • Terrorisme og ekstremisme
  • Regional integrasjon
  • Utviklingspolitikk
  • Utenrikspolitikk
  • Midtøsten og Nord-Afrika
  • Sårbare stater
  • Migrasjon
  • Opprørsgrupper
  • Styring
  • EU
  • Sikkerhetspolitikk
  • Terrorisme og ekstremisme
  • Regional integrasjon
  • Utviklingspolitikk
  • Utenrikspolitikk
  • Midtøsten og Nord-Afrika
  • Sårbare stater
  • Migrasjon
  • Opprørsgrupper
  • Styring
  • EU
Publikasjoner
Publikasjoner
Rapport

Myanmar: How to Become an Attractive Destination for Renewable Energy Investment?

Myanmar is endowed with abundant renewable energy resources, and its solar potential is the greatest in the Greater Mekong Subregion – yet, this potential remains largely untapped. The country’s 50% electrification rate remains the lowest in ASEAN, and the government plans to electrify the entire country by 2030. The share of renewable energy in the energy mix is expected to rise from less than 1% in 2020 to 12% in 2025. In addition to expanding electricity access, renewable energy could also stimulate much-needed employment and economic growth in Myanmar. We propose five actions that can improve the investment climate in Myanmar for renewable energy investment: strengthen renewable energy governance; join IRENA and intensify capacity building; adopt a feed-in tariff or auction mechanism; build a regulatory framework for renewable energy; simplify the business environment for investors.

  • Internasjonale investeringer
  • Asia
  • Klima
  • Energi
  • Styring
  • Internasjonale investeringer
  • Asia
  • Klima
  • Energi
  • Styring
Publikasjoner
Publikasjoner
Rapport

Malaysia: How to Scale Up Investment in Renewable Energy

Malaysia set a target of 20% renewables in the energy mix by 2025, an 18% increase from the 2% it had in 2018. One of the planned measures is the development of large-scale solar power. To reach the target, it will be necessary to attract a total of USD 8 billion of renewable energy investment during this period. Considering the fact that Malaysia attracted only USD 2.5 billion from 2006 to 2018, the country will need to attract USD 1.3 billion on average every year from 2019. To achieve this, it will need to undertake serious reform measures to improve the investment climate for renewables and conditions for renewable energy deployment. Given the ever-increasing global competition for renewable energy investment, the rapid implementation of such reforms becomes an imperative. This in turn requires strong governance. We propose five actions that can improve the attractiveness of Malaysia’s investment climate for renewable energy to 2025 and beyond: reform energy governance in favour of renewable energy; ensure streamlined management of the regulatory framework for renewable energy; develop a framework for easier grid connection and use; enhance awareness-raising measures for investors; make market entry easy and attractive.

  • Internasjonale investeringer
  • Asia
  • Klima
  • Energi
  • Styring
  • Internasjonale investeringer
  • Asia
  • Klima
  • Energi
  • Styring
Aktuelt
Analyse
Aktuelt
Analyse

EU i stormaktspolitikken – vinner eller taper?

Vi lever i en tid der politikk styres stadig mer av rå maktbruk heller enn av regler, skriver NUPI-direktør Ulf Sverdrup.

  • Sikkerhetspolitikk
  • Regional integrasjon
  • Utenrikspolitikk
  • Europa
  • Styring
  • EU
Aktuelt
Nyhet
Aktuelt
Nyhet

Tollkorrupsjon: På tide med en ny tilnærming

Toll blir ofte oppfattet som en av de mest korrupte institusjonene i utviklingsland. Selv om det er vanskelig og komplekst, er det mulig å bekjempe korrupsjon i tollvesenet, men det krever en tilnærming som er mindre sentrert rundt innføring av normer og praksis fra utviklede land.

  • Internasjonal økonomi
  • Handel
  • Sårbare stater
Publikasjoner
Publikasjoner
Rapport

Lao PDR: How to Attract More Investment in Small-Scale Renewable Energy?

Lao PDR adopted the Renewable Energy Development Strategy in 2011 and set a target of 30% small-scale renewables in the energy mix by 2025. The country relies heavily on large hydropower in electricity production and is an attractive investment destination for hydropower. At the same time, Lao PDR has also significant small-scale hydro and solar power potential. We propose five actions that can improve the investment climate in Lao PDR for small-scale hydropower, solar and wind energy: establish an autonomous government agency for renewables; join IRENA and build capacity for renewable energy governance; adopt a feed-in tariff and build a robust regulatory framework; develop a roadmap for small-scale renewable energy; facilitate market entry for investors.

  • Internasjonale investeringer
  • Asia
  • Klima
  • Energi
  • Styring
  • Internasjonale investeringer
  • Asia
  • Klima
  • Energi
  • Styring
231 - 240 av 937 oppføringer