Tax for Development Webinar-serie
En ny webinarserie med det siste av forskning og intitativer for styrking av intern inntektsmobilisering i utviklingsland, med fokus på Afrika sør for Sahara.
The European Defence Fund and Norway
Europa er gradvis på vei til å ta mer ansvar for egen sikkerhet, og styrke sin militære kapasitet. Et av de viktigste tiltakene er det europeiske forsvarsfondet, der deler av EU-budsjettet brukes på felles forsvarsindustrielle prosjekt for aller første gang. Norge er invitert med, men har merkelig nok ikke priotitert det i statsbudsjettet - på tross av offisiell politikk om å delta. Policy Briefen diskuterer utviklingen av EDF og Norges rolle.
Indonesia: How to Boost Investment in Renewable Energy
Indonesia, the largest country in Southeast Asia, has considerable renewable energy potential. However, this potential remains largely underexploited. Fossil fuel subsidies are a major obstacle to the deployment of renewable energy on a large scale. Investment in renewable energy is limited compared to some regional peers. For instance, Vietnam attracted USD 5.2 billion of investment in renewables in 2018, while Indonesia drew only USD 0.8 billion. We propose six actions that could help Indonesia accelerate the expansion of renewables: remove subsidies for fossil fuels; establish a ministry of renewable energy; prioritise renewables in the regulatory framework; improve and streamline grid management; mobilise domestic banks to support renewable energy; prioritise market entry for investors.
Cambodia: Five Actions to Improve the Business Climate for Renewable Energy Investment
Cambodia has not attracted significant investment in renewable energy until mid-2020 and, unlike other ASEAN countries, has not set exact renewable energy targets. Despite this, the country is viewed as a model to learn from for other ASEAN countries implementing solar power auctions. In order to keep up this momentum and attract more investment, Cambodia needs to address a number of persistent gaps in its investment climate. We propose five actions that may have strong immediate benefits and make Cambodia’s business climate for renewable energy more attractive: prioritise renewables in the energy governance system; request support from IRENA for capacity building; adopt targets and develop a regulatory framework; enhance project bankability; improve market entry for foreign investors.
Shaping a New Africa-Europe Relationship for a post-covid-19 global order
Dette samarbeidsprosjektet mellom NUPI, ACCORD og ECFR har som mål å stimulere og berike dialogen i Afrika og Europa om underliggende geopolitiske spenninger, covid-19, fred og sikkerhet og annen vikt...
Hvorfor EU vil komme styrket ut av koronakrisen
Det hevdes ofte at EU er på sammenbruddets rand. Men stemmer det?
Regulatory barriers to trade in services: A new database and composite indices
Tjenestehandel utgjør omtrent 20 prosent av verdenshandelen og andelen er stigende. Tradisjonelt har transport og reiser utgjort halvparten av tjenestehandelen. Digitalisering har imidlertid åpnet nye muligheter til å handle tjenester over landegrensene, og e-handel og handel med tjenester har i dag høyeste prioritet i toneangivende lands handelspolitikk. Ikke bare kan vi se video og høre musikk strømmet fra internasjonale selskaper, vi kan også betale for varer og tjenester gjennom PayPal eller Karna, bedrifter kan kjøpe datatjenester fra India eller Filippinene, og norske skipsarkitekter og ingeniører kan selge sine design og tekniske løsninger digitalt til skipsverft og redere eller industribedrifter i hele verden. Men hvilke regler gjelder for tjenestehandel i WTO og andre handelsavtaler? Og hvilke regler har nasjonalstater som berører og begrenser bedrifters muligheter til å eksportere eller importere tjenester? OECD har gjennom de siste ti årene kartlagt og analysert disse spørsmålene. Dette paperet oppsummerer resultatene. Det sammenligner 46 lands åpenhet for handel med tjenester (alle OECD-landene og de største landene utenfor OECD) i tre representative tjenestesektorer (bank, telekommunikasjon og juridiske tjenester), og viser hvordan et lands handelsrelaterte lover og regler påvirker eksport og import av tjenester. Et viktig funn er at land som begrenser tjenesteimport også er mindre konkurransedyktig når det gjelder tjenesteeksport. Norge ligger omtrent midt på treet i rangeringen etter åpenhet.
Multilateralisme under press: Norge og Estland i FNs sikkerhetsråd
Dette prosjektet vil utforske mulighetene for økt bilateralt samarbeid mellom Norge og Estland i Sikkerhetsrådet, hvor Estland er roterende medlem 2020-2021 og Norge 2021-2022...
Brunei Darussalam: How to Build an Investment Climate for Renewable Energy?
Brunei Darussalam has yet to make major progress in renewable energy and become an attractive destination for investors. Only 0.05% of Brunei’s electricity came from renewable energy sources, while 99.95% was based on fossil fuels. In 2014, the country set a renewable energy target of 10% in the power generation mix by 2035. To reach the target, it needs to increase the share of renewables by 0.66% every year from 2020 to 2035. The country still needs to adopt a regulatory regime to scale up the development of renewable energy, particularly solar energy, which is more abundant than wind energy. We propose five actions to build the investment climate for renewable energy in Brunei Darussalam: prioritise renewable energy in the governance system; adopt and implement key legislation; mobilise domestic investors; improve market entry for foreign investors.
Impact of Digital Technologies and the Fourth Industrial Revolution on Trade In Services Published: 14 Sep 2020
Dette er et notat for T20, som er et nettverk av forskningsinstitusjoner som har som oppgave å komme med innspill til G20 på spesifiserte områder. Dette analyserer og kommer med anbefalinger for hvordan G20 kan bidra til å modernisere et regelbasert internasjonalt handelsregime i den digitale økonomien