Hvordan forhandle med vanskelige motparter?
Christopher R. Hill var amerikanernes sjefsforhandler da USA forhandlet med Nord-Korea i 2005. I denne spesialepisoden av NUPI podcast deler han sine viktigste erfaringer - og tanker om fremtiden for amerikansk diplomati og utenrikspolitikk.
EU Integration and Differentiation for Effectiveness and Accountability (EU IDEA)
EU IDEA har et tredelt mål, nemlig å gjøre nybrottsarbeid på feltet differensiert integrasjon med hensyn til konseptuell tilnærming, policy og nettverk....
Ny japansk strategi for åpenhet i Asia kan signalisere økt rivalisering med Kina
Den siste tiden har Norden og resten av Europa fått øynene opp for en diskusjon som har pågått i årevis i Asia, nemlig betydningen av «Indo-Stillehavsregionen» for utenriks- og sikkerhetspolitikk.
Dei interne bremsene for valdseskalering: Når ekstremistar vel å ikkje bruke vald
Trass i auka forsking på valdseskalering i ekstreme grupper, finst det framleis ingen gode svar på kvifor desse gruppene nokre gonger vel å ikkje bruke vald sjølv om dei har høve til det.
Tre trender som utfordrer norsk utenrikspolitikk
Hvilke megatrender må nordmenn se opp for i årene som kommer? Det har gjesteforsker Bård Ludvig Thorheim sett nærmere på.
Effekten av militærmakt i krigen mot terror – fra vondt til verre?
Ole Martin Stormoen skriver om bruken og effekten av militærmakt i krigen mot terror i denne analysen, skrevet for DNAK's Ukens analyse.
Mind the Gap: National Views of the Free and Open Indo-Pacific
Japan has played an intrinsic role in formulating and promoting the concept of a “Free and Open Indo-Pacific” (FOIP) by making its version a core element of its foreign policy repertoire as it continues to strengthen and expand its presence beyond its immediate neighborhood. This chapter discusses the diplomatic, political, economic and security dimensions of Japan’s FOIP, expanding on both the strengths and challenges of the concept and its implementation.
Nordisk samarbeid – hva er status og hvor går veien videre?
For ti år siden skisserte Thorvald Stoltenberg 13 tiltak for å forbedre nordisk samarbeid om utenriks- og sikkerhetspolitikk. Hvordan har det gått med dem?