PODKAST: Kan EU takle ei ny flyktningkrise?
Focus on Africa: Security in West Africa
Dr Andrew E. Yaw Tchie discusses recent peace and security developments in West Africa (from min. 32:08).
‘Global Britain’ and security in the near abroad. Leadership through flexilateralism?
Den britiske regjeringens visjon for et «Globalt Storbritannia» etter EU-uttredendet, tar i økende grad form i (i) sikkerhets- og forsvarsdomenet og (ii) Storbritannias nærområder. Siden Russlands invasjon av Ukraina i februar 2022, har Storbritannia økt sitt sikkerhets- og forsvarsengasjement i den euro-atlantiske regionen ytterligere. Selv om NATO forblir det sentrale sikkerhetsrammeverket, tyr Storbritannia i økende grad til britisk-ledede samarbeidsformater som Northern Group og Joint Expeditionary Force (JEF), i tillegg til bi- og trilateralt samarbeid. Når JEF-medlemmene Finland og Sverige nå har søkt om medlemskap i NATO, øker sjansene for at JEF ikke bare kan spille en mer eksplisitt rolle som et støtteinstrument for alliansen, men også fungere som et forum for uformell politisk konsultasjon.
Cybersikkerhet i Norge
Som et av verdens mest digitaliserte land er cyberangrep mot Norge noe vi bør være godt forberedt på. Men er vi godt nok sikret? Denne utgaven av Hvor hender det? svarer på spørsmålene: - Hva er egentlig cyberangrep? - Har Norge god cybersikkerhet? - Hva slags Russiske cyberangrep har vi sett i Ukraina og Europa? - Og hvorfor er det så viktig at Norge beskytter seg mot cyberangrep nå?
Stort EU-prosjekt til NUPI
A Governance and Risk Inventory for a Changing Arctic
Background Paper for the Arctic Security Roundtable at the Munich Security Conference 2020
PODKAST: Putin sin potensielle hovudpine: Protestane mot mobiliseringa i Nord-Kaukasus
Parisavtalens styringsmekanisme: Hvordan vil "pledge and review" påvirke staters adferd? (PullP)
Vil Parisavtalen infri og kan det internasjonale samfunnet unngå farlige klimaendringer?...
Waging Peace, towards an Africa Union Stabilisation Strategy for Somalia
Over the last few years, successful military operations across Somalia have helped to unshackle towns south of Mogadishu from al Shabaab, demonstrating the capacity of the African Union Mission to Somalia (amisom) to achieve parts of its mandate. However, friction between the Federal Government of Somalia and the Federal Member States have heightened tensions and rifts over elections, state management and overall security, despite significant international support. Despite amisom s efforts, the legacies of the 1990s civil war have remained unresolved, and state restoration has been disrupted by political, clannish, environmental and structural challenges. In contrast, al Shabaab remains adaptable, resilient and exploits grievances, local dynamics, and competition over resources. This paper argues, the African Union (AU) Peace and Security Council needs to re-mandate and reinforce amisom in conjunction with an AU stabilisation strategy for Somalia which exploits experiences from the AU’s Regional Stabilisation Strategy for the Lake Chad Basin.