Hopp til innhold
NUPI skole
Aktuelt
Analyse
Aktuelt
Analyse

KRONIKK: Atom­paraplyen er ikke ­troverdig

Paraply­statene er best tjent med å bygge sitt forsvar på konvensjonelle midler, ikke på våpen som ikke kan brukes, skriver NUPI-forsker Sverre Lodgaard.

  • Forsvar
  • Sikkerhetspolitikk
  • NATO

– Øk satsningen på arktisk diplomati

Hvordan vil den nye Biden-administrasjonen påvirke politikken i Arktis? Selv om Arktis som region nok ikke vil prioriteres i Bidens plan for de første hundre dagene, kan vi vente oss viktige endringer i regionen. 

  • Sikkerhetspolitikk
  • Diplomati
  • Utenrikspolitikk
  • Russland og Eurasia
  • Arktis
  • Klima
  • Hav
  • Styring
Bildet viser en isbjørn som svømmer i havet
Aktuelt
Analyse
Aktuelt
Analyse

KRONIKK: Den utenrikspolitiske arven etter Trump

Vi har ikke sett hvor revolusjonært dette presidentskapet har prøvd å være i sin utenrikspolitikk, skriver NUPI-forsker Morten Bøås. 

  • Diplomati
  • Utenrikspolitikk
  • Midtøsten og Nord-Afrika
  • Nord-Amerika
  • Konflikt
  • Klima
Bildet viser Israels statsminister Benjamin Netanyahu, USAs president Donald Trump og Emiratenes utenriksminister Abdullah bin Zayed da de 15. september underskrev avtalen om diplomatiske relasjoner.
Publikasjoner
Publikasjoner
Rapport

Singapore: How to Attract More Investment in Renewable Energy?

Singapore has limited renewable energy potential due to its small surface area and the limited space available. Solar power has the greatest potential. Given the country’s limited spare land, rooftops and vertical spaces on high-rise buildings are of particular importance. Singapore set a target of producing solar energy to cover 350,000 households in 2030 that would be equivalent to 4% of the country’s current electricity demand. In 2019, solar energy accounted for less than 1% of Singapore’s total energy mix. We propose four actions to improve the investment climate for renewable energy in Singapore: develop incentive and regulatory support mechanism; consolidate solar energy governance; mobilise equity investors and lenders; specialise in the long-distance trade of renewable energy, especially in the form of hydrogen.

  • Internasjonale investeringer
  • Asia
  • Klima
  • Energi
  • Styring
  • Internasjonale investeringer
  • Asia
  • Klima
  • Energi
  • Styring
Publikasjoner
Publikasjoner
Rapport

The Philippines: How to Leapfrog from a Complicated Renewable Energy Sector to an Attractive One

The Philippines set the target of increasing the share of renewable energy in its energy mix from 16.9% in 2019 to 26.9% by 2030. This ambitious target requires significant additional investment in renewable energy. It has been estimated that the Philippines could attract USD 20 billion in renewable energy investment through auctions between 2020 and 2030. To achieve this, the investment climate for renewables needs to be improved. Over the last few years, other ASEAN countries such as Vietnam, Malaysia and Thailand have been viewed as more attractive markets by foreign investors. We propose five actions that can improve the attractiveness of Philippines’ investment climate for renewable energy and help it join the regional race for investment: prioritise renewables in the energy governance system; enforce existing regulatory and fiscal policies; raise the targets and develop an investment roadmap; facilitate market entry for renewable energy investors; build capacity for renewable energy governance.

  • Internasjonale investeringer
  • Asia
  • Klima
  • Energi
  • Styring
  • Internasjonale investeringer
  • Asia
  • Klima
  • Energi
  • Styring
Arrangement
16:00 - 17:00
Webinar - Zoom
Engelsk
Arrangement
16:00 - 17:00
Webinar - Zoom
Engelsk
16. nov. 2020
Arrangement
16:00 - 17:00
Webinar - Zoom
Engelsk

Forbetring av skattesamsvar og inntektsinnsamling: Bevis frå Uganda

Velkommen til det tredje webinaret i Tax for Development Webinar-serien der Maria Jouste vil presentere studien "Do tax administrative interventions targeted at small businesses improve tax compliance and revenue collection? Evidence from Ugandan tax data."

Arrangement
16:00 - 20:30
Webinar
Engelsk
Arrangement
16:00 - 20:30
Webinar
Engelsk
9. des. 2020
Arrangement
16:00 - 20:30
Webinar
Engelsk

NATO's utfordringar frå Arktis til svartehavet

Kva utfordringar møter NATO i aust dei kommande åra? LSE IDEAS, the New Strategy Center Bucharest og NUPI inviterer til konferanse

Publikasjoner
Publikasjoner
Vitenskapelig artikkel

Doubling Down on Arctic Diplomacy

The Arctic looms large in the popular consciousness as a potential new theatre of conflict. But the real risk is that the consuming politics of great power rivalry will deflect attention from the real progress of diplomacy and the everyday work of Arctic governance. This op-ed outlines three key areas that merit greater diplomatic attention and could pay dividends in reducing the impact of great power competition on the rapidly changing Arctic.

  • Utenrikspolitikk
  • Arktis
  • Hav
  • Utenrikspolitikk
  • Arktis
  • Hav
Publikasjoner
Publikasjoner
kapittel

Sjømatnæringen og Europa: EU-medlemskap, EØS eller NOREXIT?

EØS er en omfattende avtale med mange tusen rettsakter nedfelt i norske lover og praksis, men antall rettsakter varierer sterkt mellom ulike saksfelter, og på noen områder er håndhevelsen viktigere enn nye lover. Norge har i 2020 96 avtaler med EU, hvorav 46 er det vi kan kalle handelsavtaler. Sveits har et omfattende samarbeid med EU uten å være med i EØS, men forholdet Sveits–EU er under press. Oppsummering av bokas kapitler peker i retning av at det potensielt er mer å tape økonomisk på bortfall av EØS, enn det er å vinne på EU-medlemskap.

  • Internasjonal økonomi
  • Handel
  • Regional integrasjon
  • Utenrikspolitikk
  • Europa
  • Internasjonale organisasjoner
  • EU
  • Internasjonal økonomi
  • Handel
  • Regional integrasjon
  • Utenrikspolitikk
  • Europa
  • Internasjonale organisasjoner
  • EU
Publikasjoner
Publikasjoner
kapittel

Norges handelsforhandlinger med EU gjennom 50 år: Sakskoblinger og forhandlingsmakt

Kapitlet gir en historisk oversikt over Norges handelsforhandlinger med EU fra 1973 og fram til i dag, med særlig vekt på utfallet for sjømatnæringen. Rundt 1990 ga EFTA forhandlingsmakt til tross for ulike næringsinteresser. EØS-forhandlingene var i 1991 preget av sakskoblinger der mange felter var i spill, og det ble oppnådd betydelige tollreduksjoner for sjømat. Senere har forhandlingene vært adskilt i parallelle spor med svake sakskoblinger. Norge har med redusert forhandlingsmakt blitt presset til stadig økning i EØS-midlene, men frihandel for fisk er aldri oppnådd selv om betydelige tollkvoter er gitt som kompensasjon for tidligere frihandelsavtaler med nye EU-medlemsland.

  • Internasjonal økonomi
  • Handel
  • Regional integrasjon
  • Diplomati
  • Utenrikspolitikk
  • Europa
  • EU
  • Internasjonal økonomi
  • Handel
  • Regional integrasjon
  • Diplomati
  • Utenrikspolitikk
  • Europa
  • EU
1421 - 1430 av 4936 oppføringer