Hopp til innhold
NUPI skole

Regioner

Publikasjoner
Publikasjoner
Vitenskapelig artikkel

Study shows Indian politicians are spending less and less time in legislative assemblies

In many democracies, elected politicians spend a substantial amount of time in the legislature to propose, debate, and vote on policies. In developing countries, politicians face an extra duty – they are also expected to spend a large part of their time with constituents listening to their concerns, solving conflicts, and helping them navigate the local bureaucracy. As India votes, it is timely to ask – how much time do Indian politicians spend in legislative assemblies and why has this changed over time?

  • Asia
  • Styring
  • Asia
  • Styring
Publikasjoner
Publikasjoner
Vitenskapelig artikkel

Women and minorities in the Lok Sabha: Intersectionality in the Indian elections

It is well known that women are under-represented in India’s legislative assemblies. The historically marginalised Scheduled Castes (SCs) and Scheduled Tribes (STs), on the other hand, have reserved seats proportional to their share of the population that guarantee them a political presence. What does this mean for SC and ST women? Perhaps counter-intuitively, the answer is that there are more women candidates and winners in reserved seats than in general category seats.

  • Asia
  • Asia
Publikasjoner
Publikasjoner
Rapport

Should I stay or should I go? Security considerations for members leaving al-Shabaab in Somalia

Den militante islamistiske organisasjonen al-Shabaab utgjør en trussel både i og utenfor Somalia. I januar i år utførte gruppen igjen et stor-skala terrorangrep i nabolandet Kenya. Mange unge medlemmer av al-Shabaab ønsker å forlate gruppen, men i en kontekst som Somalia, med store sikkerhetsutfordringer, er dette vanskelig. I denne policy briefen argumenterer Ingvild Magnæs Gjelsvik for at et gjennomgående fokus på sikkerhet og sikkerhetstiltak på ulike nivåer er avgjørende for å kunne lykkes med initiativer og programmer som har som formål å bistå og legge til rette for en utvei fra ekstreme miljøer under en pågående konflikt.

  • Sikkerhetspolitikk
  • Terrorisme og ekstremisme
  • Afrika
  • Sårbare stater
  • Nasjonsbygging
  • Opprørsgrupper
  • AU
  • Sikkerhetspolitikk
  • Terrorisme og ekstremisme
  • Afrika
  • Sårbare stater
  • Nasjonsbygging
  • Opprørsgrupper
  • AU
Arrangement
15:15 - 17:00
NUPI
Engelsk
Arrangement
15:15 - 17:00
NUPI
Engelsk
11. jun. 2019
Arrangement
15:15 - 17:00
NUPI
Engelsk

Konstruert anarki: styring, konflikt og usikre eigedomsrettar i Bukavu, DR Kongo

Korleis kontrollerer kongolesiske styresmakter eigedomsretten i landet? Og kva er samanhengen mellom konflikt, eigedomsrett og landskontroll i enkelte område i DR Kongo?

Publikasjoner
Publikasjoner
Vitenskapelig artikkel

Transatlantisk trøbbel. Europa og USA orker ikke lengre å skjule spenningene.

Sikkerhetskonferansen i München har tradisjonelt vært stedet for å dyrke det transatlantiske samarbeidet. Årets versjon var derfor et deprimerende skue. Avstanden mellom Europa og USA har lenge vært stor, men nå orket ingen lengre å legge skjul på spenningene og misnøyen. Visepresident Mike Pence var av en annen mening. Hans tale var skarp og formanende. Han skrøt av USAs økonomiske, militære og teknologiske styrke. Han hadde noen positive formuleringer om Nato. Men mellom linjene sto det: enten er dere med oss, eller så er dere mot oss. Og for øvrig, dersom det transatlantiske samarbeidet skulle ryke, er ikke det USAs problem, det er Europas. Amerikanerne fremsatte en lang kravliste: At alle Nato land snarlig oppnår toprosentmålet i Nato og at de også når målet om å øke sine investeringer og anskaffelser til 20 prosent. At allierte skal avvise North Stream 2 og heller kjøpe amerikansk lng-gass. At allierte ikke kjøper teknologi fra Huawei, og at man ikke gjør seg sårbar i forhold til kritisk infrastruktur. At Europa trekker seg fra Iran-avtalen og blir med i presset på Iran, og at Europa avstår fra å «undergrave» USAs politikk i Midtøsten. At Europa øker presset på Nord-Korea og Venezuela, samt at Europa tar sin del av opprydningen og gjenoppbyggingen i Syria. Samtidig snakket Pence lite om det som opptar mange i Europa, som for eksempel Russland, klima, migrasjon, reformer i internasjonale institusjoner og så videre, og han sa intet som kunne redusere den fornyede usikkerheten om en forsterket handelskonflikt mellom Europa og USA. Det nye formen for amerikansk lederskap besto derfor i å formane og diktere andre. Det var i beste fall et motsetningsfylt budskap, han dyrket egen suverenitet og «America first», men ville samtidig ikke at andre skal utøve sin. At det kunne være i USAs egeninteresse å samarbeide med Europa virket fremmed. Å lede gjennom eksempel, gjennom inklusjon, eller på grunnlag av felles verdier eller institusjoner syntes også forlatt. Budskapet ble formidlet, men det traff ikke. I forkant var det vage håp. Europa ønsket forsikringer om at USA under president Donald Trump fortsatt var forpliktet til samarbeid, og at de så på Europa som alliert med respekt og verdi. USA hadde også varslet at de ville delta med en rekordstor delegasjon. Den tyske forsvarsministeren innledet med å si det USA ønsket å høre, nemlig at Europa burde og ville bidra mer i Nato, men hun minnet samtidig om betydningen av verdifellesskap, og behovet for at det var en rimelighet og rettferdighet, også når det gjelder beslutningstaking.

  • Europa
  • Nord-Amerika
  • Europa
  • Nord-Amerika
Hvor hender det?
Hvorfor klarer ikke Storbritannia å melde seg ut av EU?
  • International economics
  • Trade
  • Regional integration
  • Foreign policy
  • Europe
  • Nationalism
  • International organizations
  • The EU
Hvor hender det?
Hvorfor klarer ikke Storbritannia å melde seg ut av EU?
  • International economics
  • Trade
  • Regional integration
  • Foreign policy
  • Europe
  • Nationalism
  • International organizations
  • The EU
Publikasjoner
Publikasjoner
Rapport

Comparing Cyber Security. Critical Infrastructure protection in Norway, the UK and Finland.

Cyber security and protecting critical infrastructures from digital harm are of increasing importance for governments around the globe. Tackling this issue is challenged by two distinct features of cyber security in Western states: Firstly, the transnational nature of digital risks and threats necessitates cooperation and engagements beyond the state, through international and regional organizations and institutions. Secondly, the considerable extent of private ownership forces states to rely on and engage with private companies, through regulation or public–private partnerships (PPP). Through comparative analysis of the approaches taken to PPP and European cooperation for energy and telecommunication in Finland, Norway and the UK, this report examines how states engage with these issues. The greatest difference is found to lie between the two Nordic states and the UK. This is not the result of divergent national perceptions and understandings, but of the more centralized and intelligence-centred approach taken by the UK in contrast to the whole-of-society trust-based approach of the Nordic states. Both approaches entail distinct benefits and drawbacks. The major concern in the Nordic states is the lack of public resources and capacity, as well as the fragmentation of responsibility and capabilities. Realizing the importance of culture, context and history in shaping how public authorities respond to cyber-security concerns is of vital importance for enabling better policies. This report concludes by presenting a set of best practices identified in the three case countries.

  • Sikkerhetspolitikk
  • Cyber
  • Europa
  • Sikkerhetspolitikk
  • Cyber
  • Europa
Aktuelt
Nyhet
Aktuelt
Nyhet

Hvordan forhandle med vanskelige motparter?

Christopher R. Hill var amerikanernes sjefsforhandler da USA forhandlet med Nord-Korea i 2005. I denne spesialepisoden av NUPI podcast deler han sine viktigste erfaringer - og tanker om fremtiden for amerikansk diplomati og utenrikspolitikk.

  • Sikkerhetspolitikk
  • Diplomati
  • Utenrikspolitikk
  • Europa
  • Midtøsten og Nord-Afrika
  • Asia
  • Nord-Amerika
  • Konflikt
Forskningsprosjekt
2018 - 2021 (Avsluttet)

EU Integration and Differentiation for Effectiveness and Accountability (EU IDEA)

EU IDEA har et tredelt mål, nemlig å gjøre nybrottsarbeid på feltet differensiert integrasjon med hensyn til konseptuell tilnærming, policy og nettverk....

  • Security policy
  • Regional integration
  • Diplomacy
  • Foreign policy
  • Europe
  • Governance
  • International organizations
  • The EU
  • Security policy
  • Regional integration
  • Diplomacy
  • Foreign policy
  • Europe
  • Governance
  • International organizations
  • The EU
1281 - 1290 av 2981 oppføringer