Konsekvenser for sjømatnæringen av bortfall av EØS-avtalen
Prosjektets hovedmål er en bok på norsk om konsekvenser for sjømatnæringen av bortfall av EØS-avtalen....
Ten Years On: Reassessing the Stoltenberg Report on Nordic Cooperation
Ten years ago, the report ‘Nordic cooperation on foreign and security policy’ was presented to the Nordic foreign ministers at an extraordinary meeting in Oslo, Norway. Penned and fronted by Norway’s former foreign minister Thorvald Stoltenberg, the report proposed thirteen ways in which Nordic cooperation in the foreign and security domain could be formalized and strengthened. In this review, we revisit these thirteen proposals and ask: How important was the 2009 Stoltenberg Report for boosting Nordic foreign and security policy cooperation? What progress can we observe in the decade that has passed since the report was released?
Den flerhodede dragen – Mot en ny modell for kinesisk utenrikspolitikk?
Samfunnsutviklingen i Kina de siste tiårene har gjort pluralisme til et kjennetegn ved måten kinesisk politikk besluttes og implementeres på. Gamle formelle aktører møter nå konkurranse fra nye, uformelle aktører både i det offentlige og det sivile rom. Som en følge av dette er Kinas formelle utenrikspolitikk nå bare én av flere stemmer overfor omverdenen. På grunnlag av en systematisk gjennomgang av viktige aktører og styringslinjer i dagens Kina, vil denne artikkelen argumentere for at tilstanden vi ser i dag best kan beskrives som «pluralisert autoritarisme». Modellen illustreres med en analyse av Kinas atferd i Sørkinahavet i tidsrommet 2007–2012.
Felles utfordringer - felles muligheter?
Hvordan møter Tsjekkia og Norge en politisk verden i endring? Det har forskere fra NUPI og Institute of International Relations i Praha sett nærmere på i en ny rapport.
Can Aid Solve the Root Causes of Migration? A Framework for Future Research on the Development-Migration Nexus
An important dimension of the European Union’s response to the 2015 refugee and migration management crisis has been to address the root causes of irregular migration. A major tool the EU has to mitigate push factors of migration is development assistance. Yet, the literature shows that the casual relationship between aid and migration is complex and far from obvious. This article summarises the ongoing debates and major findings concerning the development-migration nexus in order to better inform policymakers about the potential risks and shortcomings of using aid in migration management. It suggests a framework for future research on what kind of assistance might work, for whom, and where.
AVLYST: Navigating the European landscape after Brexit: new alliances and European choices for the next decades
I lys av den seinaste utviklinga rundt Covid-19-viruset, har vi vedtatt å avlyse dette seminaret.
Mathilde Tomine Eriksdatter Giske
Mathilde er forskningsassistent i Forskningsgruppen for forsvar og sikkerhet, og jobber med prosjektet «Re-Engaging with Neighbours in a State of...
China in the Sustainable Development Agenda: Key Institutions for International Engagement
Kina har et stort og ekspanderende nettverk av aktører som jobber med bærekraftsmålene og relaterte aktiviteter. Denne rapporten kartlegger de fremste kinesiske aktørene og institusjonene, med hovedvekt på internasjonalt rettet aktivitet.
China’s role in the Sustainable Development Agenda: Considerations for Norway
Kinas rolle i internasjonal utvikling vokser, med reelt og økende potensiale til å påvirke bærekraftsmålene. På noen områder sammenfaller kinesiske initiativ med norske interesser, men Kinas tilnærming avviker også på en del grunnleggende praksis og normer. Kinas internasjonale bidrag møter blandete reaksjoner og Norge bør stake ut sin egen kurs for når og hvordan jobbed med Kina om bærekraftsmålene.
China in the Sustainable Development Agenda: Key environmental issues and responses
Kina hanskes med veldig alvorlig forurensing og ikke bærekraftig bruk av mange naturressurser. Miljøspørsmål knyttet til luft, grunn og hav har fått ølende oppmerksomhet i kinesisk nasjonal politikk, og Kina tar nå en mer aktiv rolle internasjonalt. Ved å forplikte seg til internasjonale avtaler, samtidig som det insisterer på differensiert ansvar og frivillige bidrag, inntar Kina en slags mellomposisjon mellom utviklingsland og mange høyinntektsland.