Hopp til innhold
NUPI skole
Publikasjoner
Publikasjoner
Marianne Riddervold, Ruxandra-Laura Bosilca

The European Maritime Security and Defence Policy Architecture: Implications for Norway

Maritim sikkerhet står høyt på den internasjonale og europeiske sikkerhetsagendaen, og derfor har en rekke nye initiativer og handlinger utviklet seg innenfor EU, NATO og gjennom bilaterale/minilaterale avtaler. For å øke Europas felles kapasitet og sikre mer målrettede reaksjoner, er det behov for bedre koordinering mellom ulike organisasjoner og fora. NATOs 2022 strategiske konsept og EUs parallelle strategiske kompass tilbyr en mulighet til å gjøre dette. Bilaterale og minilaterale forsvarsgrupperinger kan styrke europeisk maritim sikkerhet ved å akselerere kapasitetsutvikling og fremme forbedrede nivåer av interoperabilitet. Norge bør videreutvikle sin politiske dialog og praktiske samarbeid med EU, og sikre deltakelse i store forsvarsinitiativer som EDF og PESCO, ulike programmer og samarbeidsordninger med EUsForsvarsbyråe (EDA). Norge bør forfølge ytterligere lederroller i NATO for å styrke både nasjonale interesser og transatlantisk sikkerhet innenfor det maritime sikkerhetsdomenet. Norge bør aktivt fremme forsterket EUNATO-samarbeid om maritime sikkerhetsspørsmål, inkludert nærmere samordning av strategisk tenkning, politikk og investeringer hos de to organisasjonene. Minilaterale’ strukturer kan tillate Norge å slå seg sammen med likesinnede nasjoner for å handle raskt i maritime spørsmål av felles betydning.

  • Forsvar
  • Sikkerhetspolitikk
  • NATO
  • Europa
  • EU
Screenshot 2022-06-02 at 14.08.30.png
  • Forsvar
  • Sikkerhetspolitikk
  • NATO
  • Europa
  • EU
Publikasjoner
Publikasjoner

After the Coup: Regional Strategies for Sudan

The civilian leadership that is currently coordinating the civil protest can start talks with the military to hand over power in exchange for immunity. The international community; and particularly the US and its allies in Europe could help those talks through imposing timely targeted sanctions on Al-Burhan and his allies until an agreement is reached and implemented. After a settlement is reached, the civilian leadership needs to coordinate with the FFC, the armed movements, the hold out armed groups that have held out and the new military commanders through an appointed legislative council. The council should be tasked and mandated to set out a comprehensive vision for the transitional period through appointing the remaining institutions of the government and developing a clear and doable road map to the post-transition elections. And, through the legislative council, all three actors need to agree on implementing a series of programmes and deadlines to disarm, demobilise and reintegrate combatants of the armed groups and RSF into the SAF; and depoliticise the SAF which will require technical expertise and support from regional bodies such as the African Union and IGAD. Thus, it is crucial for the AU and IGAD —with support only from the Trokia states only—to consider a coherent stabilisation strategy for Sudan as a part of a broader regional stabilisation strategy anchored on AU principles that take into consideration the fluidity of the context on the ground and puts in place sustained security guarantees, economic, political and technical support with a variety of measures that help to stabilise the country and its future.

  • Afrika
  • Konflikt
Screenshot 2022-06-02 at 14.03.52.png
  • Afrika
  • Konflikt
Publikasjoner
Publikasjoner

Who could replace Sudan’s PM Abdalla Hamdok?

Andrew E Yaw Tchie from the Norwegian Institute of International Affairs discusses the resignation of Sudan's Prime Minister Abdalla Hamdok and how the country can move forward.

  • Afrika
  • Konflikt
Screenshot 2022-06-02 at 12.48.12.png
  • Afrika
  • Konflikt
Arrangement
11:00 -
NUPI
Engelsk
090622-environment of peace.png
Arrangement
11:00 -
NUPI
Engelsk
9. jun. 2022
Arrangement
11:00 -
NUPI
Engelsk

Frukostseminar: Kva kan vi gjere for fred og tryggleik i ein ny æra med kompleks risiko?

Velkommen til lansering av den superaktuelle rapporten «Environment of Peace»!

Aktuelt
Analyse
Aktuelt
Analyse

Kronikk: Å gjenoppbygge Ukraina vil kreve mye – også av Norge

Lidelsene er store. Infrastruktur er ødelagt. Skatteinngangen og statsfinansene har brutt sammen. Ukraina trenger derfor militær, økonomisk og humanitær hjelp, skriver NUPI-direktør Ulf Sverdrup.
  • Utenrikspolitikk
  • Europa
Untitled-1.png
Arrangement
14:00 - 15:30
NUPI
Norsk
080622-korona-oppdatert.png
Arrangement
14:00 - 15:30
NUPI
Norsk
8. jun. 2022
Arrangement
14:00 - 15:30
NUPI
Norsk

Kvar går vegen vidare for europeisk helsesamarbeid etter pandemien?

Sidan det globale utbrotet av koronaviruset i 2020 har EU tatt grep for å styrkje den felles helseberedskapen og krisehandteringsevna i Europa. Kva endringar gjer EU for å førebu Europa på neste pandemi? Og kva konsekvensar har dette for Noreg?

Publikasjoner
Publikasjoner

PODKAST: Slik påvirker Ukraina-krigen europeisk sikkerhetspolitikk

Pernille Rieker gjester i FFI podkasten "Ugradert" "Russlands invasjon av Ukraina markerte et skille i europeisk historie. I denne episoden av Ugradert snakker vi med sjefsforsker ved FFI, Bjørn Olav Knutsen, og forsker ved Norsk utenrikspolitisk institutt (Nupi) Pernille Rieker."

  • Sikkerhetspolitikk
  • Europa
Screenshot 2022-06-01 at 11.52.26.png
  • Sikkerhetspolitikk
  • Europa
Publikasjoner
Publikasjoner

DEBATT: Krigen i Ukraina og hvordan den endrer Europa

Panelsamtale om krigen i Ukraina arrangert av Europabevegelsen i Norge PANELDELTAKERE: * Eivind Vad Petersson (Ap), statssekretær for utenriksminister Anniken Huitfeldt. * Pernille Rieker, forsker i europeisk integrasjon (EU) og europeisk utenriks- og sikkerhetspolitikk, NUPI. * Heidi Nordby Lunde, leder i Europabevegelsen. * Julie Wilhelmsen, seniorforsker i russisk utenriks- og sikkerhetspolitikk, NUPI.

  • Sikkerhetspolitikk
  • Europa
  • Sikkerhetspolitikk
  • Europa
Publikasjoner
Publikasjoner

Digital Sovereignty

Til tross for at «digital suverenitet» er et relativt nytt begrep, har det allerede rukket å etablere seg godt innenfor diskursen om styring og internett. Etter hvert som flere større cyberangrep finner sted, mener mange at nasjonal sikkerhet krever en stat som kan hevde sin suverenitet også i det digitale rom. Dette har en rekke implikasjoner, blant annet at digital sikkerhet i større grad blir et spørsmål om juridisk autoritet og håndhevelse av rettigheter enn et militært spørsmål.

  • Cyber
Screenshot 2022-06-01 at 10.10.21.png
  • Cyber
Publikasjoner
Publikasjoner

Identification and physical disconnect in Russian foreign policy: Georgia as a Western proxy once again?

Russlands offisielle omtale av Georgia summerer seg til en farlig sikkerhetisering av denne lille naboen i sør. Ikke fordi Kreml er så oppmerksom på Georgia, men fordi det fokuseres på vestlig engasjement i regionen. Etter en lang periode med diplomatisk tørke har ideen om Georgia som vestens stedfortreder befestet seg. Denne artikkelen utdyper en sosial forklaring av russisk utenrikspolitikk, men taler likevel til geopolitiske tilnærminger som vektlegger stormaktrivalisering og sikkerhet. Den viser hvordan en politisk enhet kan redefineres til en ‘stedfortreder’ ved å integreres diskursivt i en større, radikalt annerledes motpart. Artikkelen viser også hvordan bortfallet av diplomatiske møter bidrar til å styrke den offisielle retorikkens ekkokammer og forme utenrikspolitikkens innretning.

  • Sikkerhetspolitikk
  • NATO
  • Utenrikspolitikk
  • Russland og Eurasia
european_journal of international security.jpg
  • Sikkerhetspolitikk
  • NATO
  • Utenrikspolitikk
  • Russland og Eurasia
711 - 720 av 4833 oppføringer