Lærdommar frå 150 år med terrorisme og terrornedkjemping
Kva har vi lært på 150 år om terror og terrornedkjemping? Professor i politisk økonomi Nick Sitter gjestar NUPI for å snakke om den nye boka si om terrorhistorie.
AVLYST: Global styring av energiområde i ei globalisert verd
Eit to år langt norsk-svensk prosjekt er over, og dette seminaret tar ein nærare titt på funna og spesielt områda globalisering og multilaterale institusjonar i global energistyring.
Russisk strategisk kommunikasjon og politiske ambisjoner overfor Europa (RUSSTRAT)
Dette prosjektet undersøker russisk strategisk kommunikasjon i forbindelse med sentrale hendelser i Europa i 2016, som Brexit og NATO-toppmøtet i Warszawa....
#VEIVALG - Hva er status i Russland?
Video: Hvordan bør Norge jobbe videre overfor stormakten i øst?
NORDEFCO i et nytt sikkerhetspolitisk miljø: På tide med nye initiativer?
Prosjektet ser nærmere på Norges samarbeid med de andre nordiske landene, med et særskilt fokus på Nordisk Forsvarssamarbeid (NORDEFCO)....
Beskyttelsesplikt over alle grenser?
Har stater en plikt til å beskytte sine borgere utenfor landets grenser? Hvor kommer denne plikten i tilfelle fra, og hvordan ivaretas den?
Noreg: Liten stat i den store energipolitikken
EU og Noreg sine interesser kan lett kome på kollisjonskurs på energiområdet.
Upholding the NATO cyber pledge: What does cyber deterrence and cyber resilience mean for NATO and Norway?
Prosjektet undersøker hvordan og i hvilken grad avskrekking fungerer i cyberspace, eller om et fokus på resiliens som ny strategi er veien å gå....
Peace Enforcement in Africa: Doctrinal distinctions between the African Union and United Nations
When the United Nations (UN) Security Council needs to authorize a peace enforcement operation in Africa, its partner of choice is the African Union (AU). Africa has developed significant peace operations capacity over the past decade. In addition to deploying eight AU operations, Africa now contributes 50% of all UN peacekeepers. African stability operations, like its mission in Somalia, are often described as peace enforcement operations. In this article, the author questions whether it is accurate to categorize African stability operations as peace enforcement? This article answers the question by considering what the criteria are that are used to differentiate between peace enforcement and peacekeeping operations in the UN context. The author then uses the peace enforcement criteria to assess whether AU stabilization operations would qualify as peace enforcement operations. In conclusion, he considers the implications of the findings for the strategic partnership between the AU and the UN.