Hopp til innhold
NUPI skole

Norden

Landene i Norden er blant de mest velstående i verden, og representerer en politisk stabil og velfungerende del av et Europa i endring.

Nordisk samarbeid om utenriks- og sikkerhetspolitikk står sentralt i NUPIs forskning om Norden. Sentrale spørsmål er hvordan de nordiske landenes ulike alliansepolitikk påvirker evnen til nordisk samarbeid i praksis, og hvilke muligheter for internasjonalt gjennomslag Norden kan ha som utenrikspolitisk blokk.
Publikasjoner
Publikasjoner
Kronikk

Finland and Sweden’s Path Towards NATO

Mislykket avskrekking og krigsutbruddet i Ukraina bør være en vekker for de nordiske regjeringene. De bør skape mer robust og samordnet avskrekking og forsvar på tvers av regionen. For å sikre sikkerhet og stabilitet bør alle statene på den Russlands nordvestlige flanke bygge opp den regionale agendaen for samordnet taktisk og operasjonelt forsvarssamarbeid ytterligere, skriver Per Erik Solli og Øystein Solvang.

  • Forsvar
  • Sikkerhetspolitikk
  • NATO
  • Norden
Finland and Swedens path towards NATO.PNG
  • Forsvar
  • Sikkerhetspolitikk
  • NATO
  • Norden
Publikasjoner
Publikasjoner
Kronikk

Kronikk: Fem nordiske land ser USA nå som sikkerhetsgarantist

Bare hvis Finland og Sverige blir medlemmer av Nato, vil hele Norden være en del av et helhetlig og robust regime for avskrekking, skriver Per Erik Solli og Øystein Solvang i denne kronikken.

  • Forsvar
  • Sikkerhetspolitikk
  • NATO
  • Norden
Kronikk fem nordiske land.PNG
  • Forsvar
  • Sikkerhetspolitikk
  • NATO
  • Norden
Publikasjoner
Publikasjoner

Den norske Atlanterhavskomité: Spranget inn i fremtiden

Europa er i krig. Putins overfall på Ukraina 24. februar 2022 utgjør et vendepunkt i europeisk sikkerhet. Krigen er også et foreløpig klimaks i russisk revisjonisme, som har aner tilbake til 1990 og som ble mer markant fra 2007 og 2014. Noen så krigen komme. Fra oktober 2021 ble innsiktsfulle analytikere og aktører i etterretnings- og beslutningskretser i USA, NATO Belgia og enkelte miljøer i Norge stadig mer sikre på at det gikk mot krig. De innerste sirkler hadde tilgang til svært god etterretning. Personer i posisjon med dyp innsikt i russisk historie så med stigende uro på at Russlands blodstenkte imperietradisjon gjenoppsto, brutal og usminket – denne utrivelige uvanen hos romanover og kommunister til å fortære naboer. Beleste personer i posisjon med bred kunnskap om styresett så at det autoritære russiske regimet gikk i totalitær retning og kapslet seg inn, noe vi gjenkjenner fra andre totalitære regimer. Eksperter i det offentlige rom så ikke krig som sannsynlig, med noen unntak. Det var ikke rasjonelt, liksom. De hadde heller ikke forestilt seg at Sovjet-imperiet ville rakne. Vi ser hva vi har sett før: At eksperter er best til å forklare i ettertid at slik måtte det nødvendigvis gå. Og til å klandre politikerne for at de ikke reagerte i tide. Ingen vet hvor lenge krigen vil vare og hvor lenge Putins Russland vil forbli en paria. Man registrerer at en rekke europeiske statsledere verker etter å skape fred, flere av dem på en slik måte at de selv kan skinne. Her skal vi skue bortenfor selve krigen og ha et særlig øye til tradisjonell makt- og interessepolitikk: Hva er de langsiktige utfordringer og trusler av betydning for Norge? Hvordan bør vi innrette vår sikkerhetspolitikk og vårt forsvar? Dette er en tid med store utfordringer, men også mange muligheter. Kriser skaper muligheter. Det finnes anledning til å gjøre Norge bedre rustet til å håndtere store endringer i geopolitikk og teknologi. Vi skal dvele ved omgivelsene, spesielt Russland og nord. Vi skal drøfte Norden i NATO som sikkerhetspolitisk prosjekt. Vi skal diskutere Forsvarets design, spesielt evnen til å tenke konsistent fra tanke til handling. Og vi skal til sist fremsette fem frimodige postulater, som overskrider konvensjonell tenkning, om hva Norge vil kunne prioritere i årene fremover.

  • Norden
  • Hav
Screenshot 2022-06-16 at 11.26.54.png
  • Norden
  • Hav
Publikasjoner
Publikasjoner
Rapport
Jesutimilehin O. Akamo, Happi Cynthia, Jordan Mc Lean, Faith Mabera, Arina Muresan, Tigist Kebede Feyissa, Emel Parlar Dal, Tor Sellström, Elling Tjønneland, Moussa Soumahoro, Liisa Laakso, Isaac Bheki Khambule, Tseday Tilahun, Elizabeth Sidiropolous, Cedric H. de Coning, Kristin Haugevik, Øyvind Svendsen, Mathilde Tomine Eriksdatter Giske, Elisabeth L. Rosvold, Asha Ali, Craig Moffat

Re-imagining African—Nordic relations in a changing global order

This study asks how the special relationship between countries in Africa and the Nordic region may be affected by a changing global order, that the African-Nordic cooperation can continue to evolve and remain relevant for both regions. The meeting in Helsinki on 14 June 2022 is the 20th meeting of the forum of African–Nordic Foreign Ministers. The forum was established in 2000 between five Nordic countries and ten African countries. It was intended to emphasize the political importance of Africa and to demonstrate that Africa–Nordic relations went beyond development cooperation. The forum meets alternately and rotates among African and Nordic countries and African hosts have included Benin, Botswana, Mozambique, Nigeria, South Africa and Tanzania. The number of African countries expanded over time and now numbers around 25. The annual meeting is an opportunity to consolidate the special relationship between African and Nordic countries and creates a space where political issues of mutual concern can be discussed. As such, it has helped to broaden the African–Nordic relations beyond development cooperation and towards a more politically-oriented and interest-based strategic partnership. Beyond the annual foreign ministers meeting, the other aspect the report looks into is what the sum-total of African-Nordic bilateral relations in the areas of trade, development, peace and security and multilateral cooperation reveals about the status of the overall relationship. Africa pursues strategic partnerships that helps it to develop and strengthen the continent’s economic potential, political identity, and its role on the global stage. In this study we pay particular attention to Africa’s relationship with China, Europe, India, Russia and Turkey. One of the dominant features of Africa’s international relations has been its non-alignment. African countries have been careful to seek partnerships with many different states and regions, without being pulled into any one alliance that may prevent it from also gaining support for its development from others. Therefore, in its strategic partnerships, African countries seeks engagements that will help it to grow its economies.

  • Internasjonal økonomi
  • Økonomisk vekst
  • Utviklingspolitikk
  • Utenrikspolitikk
  • Afrika
  • Norden
  • Internasjonale organisasjoner
  • AU
Re imagining African.PNG
  • Internasjonal økonomi
  • Økonomisk vekst
  • Utviklingspolitikk
  • Utenrikspolitikk
  • Afrika
  • Norden
  • Internasjonale organisasjoner
  • AU
Aktuelt
Ny forskning
Aktuelt
Ny forskning

Re-imagining African-Nordic relations in a changing global order

Hvordan vil det afrikansk-nordiske samarbeidet bli påvirket av en skiftende global orden, og hvordan kan et styrket multilateralt samarbeid opprettholde dette forholdet?
  • Utenrikspolitikk
  • Afrika
  • Norden
Africa Nordic group.jpg
Norge og EU grafikk 169 Foto Shutterstock.jpg
Forskningsprosjekt
2022 - 2024 (Pågående)

Norge og EU mot 2030

Dette prosjektet ser nærmere på utviklingen på viktige områder i forholdet mellom Norge og EU mot 2030....

  • Defence
  • Security policy
  • Regional integration
  • Diplomacy
  • Foreign policy
  • Europe
  • The Nordic countries
  • Climate
  • Governance
  • The EU
  • Defence
  • Security policy
  • Regional integration
  • Diplomacy
  • Foreign policy
  • Europe
  • The Nordic countries
  • Climate
  • Governance
  • The EU
Publikasjoner
Publikasjoner

The Arctic Environmental Responsibility Index: A method to rank heterogenous extractive industry companies for governance purposes

Arctic Environmental Responsibility Index (AERI) dekker 120 olje-, gass- og gruveselskaper som driver med ressursutvinning i arktiske områder i Alaska, Canada, Grønland, Finnland, Norge, Russland eller Sverige. Den er basert på en internasjonal spørreundersøkelse blant 173 medlemmer av International Panel on Arctic Environmental Responsibility (IPAER). Dataene behandles med segmented string relative ranking (SSRR)-metoden. Equinor, Total, Aker BP, ConocoPhillips og BP rangeres som de mest miljøvennlige selskapene, mens Zarubejneft, ERIELL, First Ore-Mining Company, og Stroygaz Consulting blir sett på som de minst miljøvennlige. Selskaper i Alaska har den høyeste gjennomsnitts-scoren, mens de i Russland har den laveste. Større selskaper gjør det bedre enn mindre selskaper, statskontrollerte bedre enn privateide, og olje- og gasselskaper bedre enn gruveselskaper.

  • Internasjonale investeringer
  • Globalisering
  • Russland og Eurasia
  • Arktis
  • Norden
  • Klima
  • Energi
  • Styring
  • Internasjonale organisasjoner
  • Internasjonale investeringer
  • Globalisering
  • Russland og Eurasia
  • Arktis
  • Norden
  • Klima
  • Energi
  • Styring
  • Internasjonale organisasjoner
Statsminister Jonas Gahr Støre taler i FNs Sikkerhetsråd i 2022
Program
2022 - 2024 (Pågående)

Norge i stormaktspolitikken - Geopolitikk, teknologi og klima (NISP)

Vår samtid preges av endringer i geopolitisk maktdynamikk, hurtiggående teknologisk utvikling og klimaendringer. I dette forskningsprogrammet analyserer NUPI hvordan utviklingen endrer den sikkerhetsp...

  • Defence
  • Security policy
  • NATO
  • Foreign policy
  • Russia and Eurasia
  • North America
  • The Arctic
  • The Nordic countries
  • Climate
  • Defence
  • Security policy
  • NATO
  • Foreign policy
  • Russia and Eurasia
  • North America
  • The Arctic
  • The Nordic countries
  • Climate
Publikasjoner
Publikasjoner

Responsen på Ukraina-krigen viser en ny fellesnordisk linje i sikkerhetspolitikken

Under den kalde krigen snakket forskere om en «nordisk balanse» i sikkerhetspolitikken. Den nordiske balansen fra den kalde krigen finnes ikke lenger. Isteden er de nordiske landenes sikkerhetspolitikk – både i ordskifte og i praksis – langt likere enn før. Ennå er det for tidlig å si om krigen i Ukraina vil bidra til å samle de nordiske landene innenfor Natos rammer. Likevel: Russlands handlinger i Ukraina har satt sterke krefter og følelser i sving. De lange linjene i de nordiske landenes sikkerhetspolitikk er i spill.

  • Forsvar
  • Sikkerhetspolitikk
  • NATO
  • Europa
  • Norden
  • EU
  • Forsvar
  • Sikkerhetspolitikk
  • NATO
  • Europa
  • Norden
  • EU
Publikasjoner
Publikasjoner

The Arctic Environmental Responsibility Index: A method to rank heterogenous extractive industry companies for governance purposes

Arctic Environmental Responsibility Index (AERI) dekker 120 olje-, gass- og gruveselskaper som driver med ressursutvinning i arktiske områder i Alaska, Canada, Grønland, Finnland, Norge, Russland eller Sverige. Den er basert på en internasjonal spørreundersøkelse blant 173 medlemmer av International Panel on Arctic Environmental Responsibility (IPAER). Dataene behandles med segmented string relative ranking (SSRR)-metoden. Equinor, Total, Aker BP, ConocoPhillips og BP rangeres som de mest miljøvennlige selskapene, mens Zarubejneft, ERIELL, First Ore-Mining Company, og Stroygaz Consulting blir sett på som de minst miljøvennlige. Selskaper i Alaska har den høyeste gjennomsnitts-scoren, mens de i Russland har den laveste. Større selskaper gjør det bedre enn mindre selskaper, statskontrollerte bedre enn privateide, og olje- og gasselskaper bedre enn gruveselskaper.

  • Internasjonale investeringer
  • Globalisering
  • Russland og Eurasia
  • Arktis
  • Norden
  • Klima
  • Energi
  • Styring
  • Internasjonale organisasjoner
  • Internasjonale investeringer
  • Globalisering
  • Russland og Eurasia
  • Arktis
  • Norden
  • Klima
  • Energi
  • Styring
  • Internasjonale organisasjoner
81 - 90 av 239 oppføringer