Slutt på det gode naboskapet?
EUs forhold til nabolandene har gått fra å være harmonisk til anspent. Men kan naboskapspolitikken ha skapt sterkere sikkerhetspolitiske bånd? NUPI-forsker Pernille Rieker ser nærmere på det i ny bok.
- Dyp krise for EU
I morgentimene fredag var Brexit et faktum. Hva kan resultatet bety for Norge og for europeisk samarbeid?
Russland og flyktningstrømmen over Storskog
Første åpent tilgjengelige nummer av Nordisk Østforum er ute på nett, og ble lansert med debatt hos Cappelen Damm onsdag.
Military non-alignment, political solidarity, and a retreat to territorial defence: how to understand the Swedish NATO-debate
Dypdykk i migrasjon
Migrasjonsstrømmen stiller oss og samfunnet overfor store utfordringer. Det ferske nummeret av tidsskriftet Internasjonal Politikk ser nærmere på fenomenet.
GOODGOV - Korleis kan Noreg og Polen forbetre styring på europeisk nivå?
Kva kan Noreg og Polen lære av kvarandre innan energi, tryggleik og migrasjon? På dette seminaret presenterer forskarar frå NUPI og PISM hovudfunna frå prosjektet GOODGOV.
Samarbeid for bedre styring
Hva kan Norge og Polen lære av hverandre innen energi, sikkerhet og migrasjon? Ganske mye, ifølge avslutningskonferansen for NUPI og PISMs samarbeidsprosjekt GoodGov.
Nordisk renessanse
Forrige uke hadde president Barack Obama innkalt til et nordisk toppmøte i Det hvite hus. Det er flere grunner til at det nå er stor interesse for Norden i USA, skriver Ulf Sverdrup i DN-kronikk.
Korleis kan Europa møte energi-, migrasjons- og tryggingsutfordringar?
NUPI, Polish Institute of International Affairs (PISM) og Institute of Political Studies ved Polish Academy of Science (ISP PAN) har gleda av å invitere til konferansen "Good Governance: how to address energy, migration and security challenges in Europe. Contribution from Poland and Norway" i Brussel 24. mai.
China’s Political Priorities in the Nordic Countries: from technology to core interests
Chinese policymakers have identified a number of priorities that motivate them to observe and interact with the Nordic countries. While one can assume that the Nordic countries appear far from frequently on China’s foreign policy agenda, they have unique competences and are open to increased engagement with China. Moreover, they are perceived as being easy to deal with and have become important partners in Beijing’s effort to forge closer ties with governments across the globe. This Policy Brief is based on the author’s report, China’s political priorities in the Nordic countries, published by FOI in 2014. The report focuses on China’s political priorities in the five Nordic countries during 2007-2013. It is based on an analysis of official statements, academic papers and reports from think-tanks, as well as interviews conducted with Chinese diplomats and Nordic officials and scholars in the Nordic capitals during the autumn of 2013. The author draws the conclusion that China’s overarching Nordicwide priorities include four main areas: to utilise the Nordic region as a sounding board and door opener; to acquire technology and know-how; to promote China’s core interests; and to improve perceptions of China.