Digitalisation and Development: Issues for India and Beyond
Informasjons og kommunikasjonsteknologi (IKT) betyr nye muligheter men også utfordringer for utviklingsland. Anvendelse av IKT, digitalisering og automasjon gir mulighet til store forbedringer i effektivitet og produktivitet, nye tjenestetilbud og yrker og binder sammen aktørene. Utviklingslandenes mulighet til å utnytte potensialet avhenger imidlertid av deres sosiale, økonomiske og institusjonelle forutsetninger. Mens digitalise3ring forventes å skape økonomisk vekst og høyere produktivitet, kan digitale skillelinjer, ekskludering og ulikhet også ofte observeres. Som et av verdens største land og med rask utbredelse av IKT er India spesielt egnet til å studere forholdet mellom digitalisering og utvikling. Denne boken presenterer en rekke nye bidrag på temaet, med fokus på India i et internasjonalt perspektiv. Hovedbudskapet fra boken sett under ett er av virkningen av IKT avhenger av andre ressurser, kunnskap og institusjonelle forhold. Nasjonal politikk må derfor ikke bare fremme digitalisering som sådan, men også sørge for samtidig utvikling av en rekke andre faktorer i hvert land.
Voting for development? Ruling coalitions and literacy in India
Across the world, governments skew the distribution of state resources for political gain. But does such politicisation of resource allocation affect development trajectories in the long run? We focus on the long-term effects of voting for the ruling coalition on primary education in India. Using a close-election instrumental variable design and drawing on a new socio-economic dataset of India's state assembly constituencies in 1971 and 2001, we examine whether areas represented by members of ruling coalitions experienced greater increases in literacy over 30 years. We find no evidence of this being the case, in the overall data or in relevant sub-samples. The null results are precisely estimated, and are consistent across OLS and 2SLS specifications and several robustness checks. These findings suggest the politicised distribution of some funds in the short run does not affect long-term development trajectories.
Toppkarakter til NUPIs EU-prosjekt
EU har nå vurdert NUPI-ledet forskning på EUs kriserespons.
Kinas eksportsuksess: Urettferdig praksis eller rettferdig konkurranse?
Skuldingane haglar under handelskrigen mellom USA og Kina. På dette seminaret vil professor Rolf J. Langhammer gå gjennom fakta den kinesiske handelspolitikken.
Har evaluert 261 «Belt and Road»-prosjekter i Sentral-Asia
En av hovedobservasjonene fra forskningen er at ingen egentlig vet hva et BRI-prosjekt er og hva det ikke er.
Pathways that Changed Myanmar
Matthew Mullen’s book provides an impressively detailed and systematic account of how ordinary citizens in Myanmar pursued various pathways to bring about change in a conflict-prone country that was experiencing deep economic stagnation and where polarization in society had been maintained by military rulers for decades. In many ways, the book provides solid ground from which we can understand the recent history of the country’s transformation.
Election 2019: Empowering women, without women?
Japan’s government has put women’s empowerment high on its agenda – but women remain poorly represented in politics, and that shows few signs of changing, writes Wrenn Yennie Lindgren in this op-ed.
Ikke bare en handelskrig
Det er liten grunn til å tro på en snarlig løsning i konflikten mellom Kina og USA, skriver Ulf Sverdrup i denne DN-kronikken.
BRI in Central Asia: People-to-People Projects
Along with financing hard infrastructure projects, Beijing also promotes soft power projects in the form of people-to-people initiatives. However, such projects are low priority within the Belt and Road Initiative (BRI) in Central Asia. The Confucius Institutes, which appear to be an important vehicle for Chinese soft power in the region, are not directly linked to BRI and were launched before and independently of BRI.
BRI in Central Asia: Agriculture and Food Projects
This data article looks at Chinese investment in agriculture and food production in Central Asia. It shows that the agricultural sector projects have low priority within the Belt and Road Initiative. Kazakhstan is the biggest recipient of Chinese investment in agriculture and food projects in Central Asia.