KRONIKK: Militser inntar regjeringskontorene i Irak
Militslederen Muqtada al-Sadr kom seirende ut fra det nylige valget i Irak, og nå tar han trolig med seg Iran-vennlige militser inn i regjering, skriver NUPIs Henriette Ullavik Erstad i Aftenposten-kronikk.
Balancing between integration and autonomy. Understanding the drivers and mechanisms of EU's foreign, security and defense policy (EUFLEX)
EUFLEX studerer både hvordan EU, medlemsstatene og assosierte stater, som Norge, balanserer mellom hensynet til å ivareta nasjonal selvbestemmelse (autonomi) på den ene siden, og lojalitet til selve E...
Militser inntar regjeringskontorene i Irak
Militslederen Muqtada al-Sadr kom seirende ut fra det nylige valget i Irak, og nå tar han trolig med seg Iran-vennlige militser inn i regjering.
Russia's strategic approaches to Europe: Addressing the puzzle through policy relevant research (StratApproach)
Hvordan er Russlands strategiske tilnærming til Europa formet av landets tolkning av vestlige intensjoner og handlinger? Og hvilke konsekvenser har denne tilnærmingen for Norge?...
KRONIKK: EØS gir oss vern i handelskrigen
Norge slipper unna EUs ståltoll. Det kan vi takke EØS-avtalen for, skriver Arne Melchior.
KRONIKK: Skjerpet lobbykamp
Etter brexit vil Storbritannia måtte påvirke EU fra utsiden. Norge får konkurranse.
Nordiske svar på geopolitiske utfordringer
Ukens analyse for DNAK er skrevet av seniorforsker Kristin Haugevik og forskningssjef Ole Jacob Sending, begge ved Norsk utenrikspolitisk institutt (NUPI). De skriver om hvordan de fem nordiske landene responderer på omveltningene i internasjonal politikk.
The Chinese Cyber Sovereignty Concept (Part 1 & 2)
Cyber sovereignty is a distinct concept from the more familiar term cybersecurity, which concerns protecting the infrastructure and processes connected to the Internet. Cyber sovereignty, on the other hand, is concerned with the information and content the Internet provides. China’s cyber sovereignty concept is based on two key principles: The first is that unwanted influence in a country’s “information space” should be banned. In effect, this would allow countries to prevent their citizens from being exposed to ideas and opinions deemed harmful by the regime. The other key principle is to move the governance of the Internet from the current bodies, which includes in them academics and companies, to an international forum such as the UN. This move would also entail a transfer of power from companies and individuals to states alone.
Russlandskonferansen 2018: Kald fred i Arktis?
Gikk du glipp årets russlandskonferanse? Se den her!
Storbritannias utanrikspolitikk etter Brexit
Korleis kan Storbritannias utanrikspolitikk sjå ut når Brexitforhandlingene er ferdige neste år?