Discovering Opportunities in the Pandemic? Four Economic Response Scenarios for Central Asia
Har vi tryggere tider i vente nå som Biden er president? Tvilsomt.
Russland og Kina er enda mindre tilbøyelige til å akseptere USAs dominans i dag enn de var for fire år siden.
Kronikk: Frakobling fra Kina vil koste
Frakobling vil gi tapt effektivitet, forsinket innovasjon og innebære kostbar støtte til foretak som skal erstatte utenlandske verdikjeder.
Using satellite data and machine learning to study conflict-induced environmental and socioeconomic destruction in data-poor conflict areas: The ca...
Denne artikkelen eksperimenterer med bruk av kunstig intelligens for å tolke satellittbilder av konfliktområder for å bedømme hvor stor skade det er på miljø og samfunn. Konflikten i Rakhine-provinsen på grensen mellom Myanmar og Bangladesh brukes som case for studien.
Hvorfor så liten vilje til å begrense klimaendring blant ASEAN-landene?
Landene i Sørøst-Asia er blant de mest sårbare for klimaendringer. Så hvorfor er det så liten vilje til å ta grep for å få bukt med problemet? Dette paradokset er tema i ny artikkel som springer ut av ACCEPT-prosjektet.
Conventional Counterforce Dilemmas: South Korea's Deterrence Strategy and Stability on the Korean Peninsula
Som svar på Nord-Koreas atomvåpenprogram har Sør-Korea i det stille utviklet en konvensjonell avskrekkingsstrategi. Denne strategien er unik: Ingen stater har tidligere forsøkt å avskrekke en kjernefysisk mostander utelukkende med konvensjonelle våpen. Hvorfor har Sør-Korea utviklet denne strategien og hvilken innvirkning vil den ha på den strategisk stabiliteten på den koreanske halvøya? Vi hevder Sør-Koreas strategi bør forstås som både en kort- og langsiktig garderingsstrategi. Strategiens avskrekkende effekt, selv om den er usikker, kan sikre Sør-Korea på kort sikt dersom USA trekker seg fra sine allianseforspliktelser. På lang sikt styrker evner som avanserte ballistiske missiler og kryssermissiler Sør-Koreas evne til å utvikle atomvåpen. Samtidig framhever vi at strategien kan ha flere negative konsekvenser, og lede til både et våpenkappløp og øke faren for bruk av kjernevåpen i en krise. Vi påpeker videre at Sør-Koreas strategi og Nord-Koreas respons fører til at bilateralt nedrustningsarbeid mellom Nord-Korea og USA neppe vil lykkes. I tillegg til å løse problemer knyttet til Nord-Koreas kjernevåpenprogram, må en framtidig nedrustningsavtale ta høyde for det voksende gapet i den konvensjonelle styrkebalansen på den koreanske halvøya.
The Nordic shift: China’s uphill battle for public approval in northern Europe
En ny spørreundersøkelse viser at selv frihandelsentusiastene i Europas nordlige hjørne revurderer sine holdninger til kinesiske investeringer, skriver forfatterne i denne kronikken.
Elisabeth Librekt Olsen
Elisabeth Librekt Olsen er seniorrådgiver i Forskningsgruppen for klima og energi på NUPI. Librekt Olsen har tidligere arbeidet ved NIKU- Norsk i...
Vietnam: Six Ways to Keep Up the Renewable Energy Investment Success
Vietnam is one of the most attractive destinations for renewable energy investment in ASEAN. In 2018, the country attracted USD 5.2 billion. In 2019, the share of renewable energy in the energy mix was 9%, thus already exceeding the 7% target set for 2020. If Vietnam is to continue its success and compete globally for investment in renewable energy, it will need to further develop its investment climate. The competition is heating up in this area, and an increasing number of countries have similar conditions and frameworks for renewable energy investment. Therefore, every improvement may help boost a market’s relative attractiveness. We propose six actions that can further enhance the attractiveness of Vietnam’s renewable energy sector for investment from both domestic and international investors: prioritise renewable energy in the governance system; streamline the regulatory framework; facilitate market entry for investors; improve transparency and communication about the investment regime; improve grid expansion planning; join IRENA to further build the capacity for renewable energy governance.