Is Skype a telecommunications company - and why does it matter?
EU-domstolen kom nylig med en foreløpig kjennelse der SkypeOut ble klassifisert som et teleselskap. Man kan spøre hvorfor i all verden dette er en sak for en domstol? Grunnen er at markedet for teletjenester er mye mer regulert enn markedet for datatjenester. Som teleselskap vil Skype få flere forpliktelser. Forskjellen er ikke så veldig stor på EUs indre marked. Men skulle andre følge etter å bruke EUs klassifisering i tilknytning til handelsavtaler, kan SkypeOut og andre tilsvarende produkter møte hindringer for grensekryssende tjenester.
Governance Entrepreneurs as Spoilers in Nordic Defence Cooperation
Den forverrede sikkerhetssituasjonen i Europa har ført til økt oppmerksomhet rundt nordisk forsvarssamarbeid. Samtlige av de nordiske landene har uttrykt ønske og politisk vilje til å styrke det regionale sikkerhetssamarbeidet i fred, krise og konflikt. Mens de nordiske landenes strategiske valg når det gjelder NATO og EU-medlemskap fortsatt gjør seg gjeldende som den største utfordringen for regionalt samarbeid, finnes det også andre forklaringer. Denne artikkelen analyserer utfordringer knyttet til den praktiske gjennomføringen av forsvarssamarbeidet. Det argumenteres for at byråkratiske aktører, men også industrielle interessenter – såkalte «governance entrepreneurs» – kan være med på å undergrave politisk vedtatte samarbeidsprosjekter. Argumentet underbygges med flere eksempler på mislykket svensk-norsk samarbeid, med særlig vekt på artilleriprosjektet Archer. Ettersom prosjektet mislyktes førte det også til en forverring av det svensk-norske samarbeidet på politisk nivå. Artikkelen belyser dermed hvordan «governance entrepreners» kan være med på å forme og sette begrensninger for regionalt samarbeid.
Preventing Violent Extremism in the Balkans and the MENA: Strengthening Resilience in Enabling Environments (PREVEX)
Det overordnede målet med PREVEX er å foreslå mer finjusterte og effektive tilnærminger til å forhindre voldelig ekstremisme gjennom å styrke ulike samfunns motstandsdyktighet....
Kina og FNs bærekraftsmål (CHINSDG)
Hva er Kinas prioriteringer inn mot FNs 2030 bærekraftsagenda, og hvordan fremmer kinesiske aktører ulike interesser og muligheter for internasjonalt samarbeid?...
Kina og utviklingsbankene (KINMDB)
Hvordan og hvorfor styrker Kina sin posisjon i utviklingsbankene?...
State-owned Enterprises and the Trade Wars
Artikkelen analyserer den stadig viktigere rolle statseide eller statskontrollerte selskaper spiller i internasjonal handel og i verdensøkonomien. En ikke ubetydelig andel av verdens største selskaper er statseide, ikke minst som følge av at statsselskaper spiller en betydelig rolle i Kina. Men også Norge er på listen over land der statsselskaper er viktige. Mens Norge får ros for å håndtere statlige eierskap på en god måte, er det økende bekymring for at statsselskapene ikke konkurrerer på like vilkår i de globale markedene. På grunnlag av dette diskuterer artikkelen hvordan statsselskapene reguleres i internasjonale avtaler, spesielt WTO, OECD og enkelte nye frihandelsavtaler.
Common Fear Factors in Foreign Policy (COMFEAR)
Ved å kople utenrikspolitiske forskere fra Norge og Tsjekkia, tar COMFEAR sikte på identifisere sentrale, felles problemstillinger og delte trusseloppfatninger blant beslutningstakere og befolkning i ...