Publikasjoner
Customs brokers as intermediaries in international trade
Recent studies suggest that intermediaries like merchants facilitate international trade by reducing fixed trade costs for producers that trade through them instead of exporting or importing directly. This study argues that customs brokers–a type of intermediary rarely studied in economics before–play a similar role by reducing fixed costs of clearing goods through customs for firms that use them instead of self-declaring. Using panel data of Norwegian trade transactions, the paper shows that the majority of manufacturing producers participating in international trade use such brokers, and that the brokers typically handle large trade values on behalf of several different produces. In an econometric analysis, the author finds that the share of a producer’s market specific trade that is self-declared rather than handled by brokers increases with the traded value. This is in line with predictions from theoretical models on trade intermediaries and holds after controlling for observed as well as unobserved factors at the producer, country and product level. Results are similar for exporting and importing, indicating that brokers facilitate both modes of trade.
Utenlandsinvesteringer i sjømatnæringen og norsk tilknytning til EU
I kapittelet drøfter vi utenlandsinvesteringer i sjømatnæringen og Norges forhold til EU. Mens eierskap i fangst hovedsakelig er nasjonalt, er oppdrettsnæringen preget av multinasjonale selskaper. Norge og mange EU-land har begrensninger på utenlandsk eierskap i fangst. Derimot er det ikke tilsvarende begrensninger på utenlandsk eierskap i foredling eller i oppdrett. Alternative tilknytningsformer til EU kan påvirke investeringsstrømmer i fiskerisektoren.
Managing a digital revolution: cyber security capacity building in Myanmar
Digitalisering utsetter utviklingsland for et økende antall risikoer, samt muligheter knyttet til tilkobling til Internett. Myanmar skiller seg ut som et kritisk tilfelle av både fallgruvene og fordelene Internett-tilkoblingen kan medføre. Midt i en politisk overgang fra militært styre til et fungerende demokrati, legger Myanmar IKT til sentrale områder som bank og e-forvaltning. Etter å ha vært et av de minst tilkoblede landene i verden for bare fem år siden, kobler landet seg nå til Internett i et enestående tempo, med få institusjoner på plass for å sikre at overgangen går greit. Den raske utvidelsen av Internett-tilkobling kobler stadig flere mennesker til en internasjonal verden av virksomhet, diskurs og underholdning, men også kriminalitet, underordninger og uenighet. Et avgjørende aspekt for utviklingen i årene som kommer vil være å utnytte fordelene, samt redusere ulempene som iboende følger i kjølvannet av Internett-tilgang (Schia, 2018). I dette kapittelet undersøker vi risikoen og potensielle fordelene ved Myanmars omfavnelse av digital teknologi.
Risikovurderingsverktøy mot terrorisme og ekstremisme: Erfaringer fra kriminalomsorgen i Nederland, Storbritannia, og Sverige
Spesialiserte verktøy for å vurdere enkeltpersoners risiko for å bli innblandet i terrorisme og voldelig ekstremisme har blitt en sentral del av mange europeiske lands antiterrorarbeid. Denne rapporten gir en oversikt over tre lands ulike beslutninger om å ta i bruk ett av de to mest veletablerte verktøyene brukt i Europa for å vurdere individuell risiko for terrorisme. Både Nederland og Sverige bruker VERA-2R (Violent Extremism Risk Assessment, andre og reviderte versjon) til å vurdere risiko blant innsatte i fengsler, mens Storbritannia benytter ERG22+ (Extremism Risk Guidelines 22+) for det samme formålet. Rapporten ser på hvorfor landene satte i gang med spesialisert vurdering av risiko for terrorisme, belyser de tidlige erfaringer med implementeringen av disse, og peker på noen viktige valg tatt underveis. Rapportens siste del skisserer viktige lærdommer fra hver av de tre landene og analyserer dem i lys av den fortsatt sparsomme forskningslitteraturen på spesialisert terrorismerelatert risikovurdering.
Performance of Peace Operations
Hvordan kan vi og bør vi måle fredsoperasjoners effektivitet? Dette var et av temaene på det årlige Challenges Forum 2020 hvor NUPI var med-arrangør. Fredsoperasjoner er under press for å øke operasjonenes effektivitet og mandatoppnåelse, men møter samtidig flere utfordringer som budsjettkutt og Covid-19. Denne bakgrunnsrapporten ser på nyere forskning angående fredsoperasjoners effektivitet og FNs nye initiativer for intern evaluering og datahåndtering.
Kristne først
Når Frp fremmer beskyttelse av kristne, følger de i sporene til høyrenasjonalister i andre land.
USAs autoritære vending
Amerikanske institusjoner som ble bygd opp for å spre demokrati internasjonalt, vender nå kritikken mot eget land
Measuring Russia’s attention to Europe and the world
Er Vesten like sentral for Russland som tidligere, eller ser vi en pågående vending mot Kina? Denne briefen presenterer en kartlegging av referanser til andre land i mer enn 30.000 taler, uttalelser, møtereferater mm. fra nettsidene til den russiske presidenten og det russiske utenriksdepartementet (MID). Blant funnene er at USA de senere år har mottatt en stadig større andel av MIDs oppmerksomhet. Kreml gir langt mer – og økende – oppmerksomhet til Kina enn hva MID gjør.
Unexplored resources for EU Arctic policy: Energy, oceans and space
EUs Arktis-policy fra 2016 fokuserer på klima og miljøbeskyttelse, bærekraftig utvikling og internasjonalt samarbeid. EU har fulgt opp med bidrag til forskning og internasjonalt samarbeid på disse områdene. Likevel er EUs engasjement i Arktis oversett internt. Arktis oppfattes som et marginalt område når det gjelder politisk handling. Også eksternt er EU-engasjementet her oversett. Det skorter på bredere anerkjennelse av EUs innsats og bidrag i Arktis. Forfatterne av denne kronikken hevder at EU kanskje har definert sin tilnærming til Arktis-policy – og forståelse av arktisk styring – for snevert. Arktis-policy har vært et nisjefelt i Brussel, og dette har resultert i en fokusert og jevn tilnærming, men med for få EU-aktører involvert i arktisk policy-utforming. Som en følge av dette har EU uforsvarende begrenset sin rolle i Arktis og gjort det enda vanskeligere å formulere et overbevisende narrativ om hva EU har å gjøre med og i Arktis. Forfatterne trekker frem tre bredere policy-områder som har uforløst potensial til å gi mer ballast til EU som aktør i Arktis: Energi, hav og styring av verdensrommet («space governance»).
Sharing the Spoils: Winners and Losers in the Belt and Road Initiative in Myanmar
Denne artikkelen analyserer virkningen av Kinas BRI på forskjellige økonomiske aktører in Myanmar. Den hypotiserer at BRI kan føre til store endringer, fordi kinesiske prosjekter vil endre Myanmars økonomi på mange måter. Artikkelen drøfter også hvordan BRI kan endre konflikt-dynamikker i Myanmar