Hopp til innhold
NUPI skole

Global styring

Hva er de sentrale spørsmålene knyttet til global styring?
Publikasjoner
Publikasjoner
Rapport

Towards Multi-level Security Community Building: The EU’s and Norway’s External Governance in Ukraine

  • Regional integrasjon
  • Utenrikspolitikk
  • Europa
  • Russland og Eurasia
  • Internasjonale organisasjoner
  • EU
  • Regional integrasjon
  • Utenrikspolitikk
  • Europa
  • Russland og Eurasia
  • Internasjonale organisasjoner
  • EU
Publikasjoner
Publikasjoner
Rapport

Towards Multi-level Security Community Building: The EU's External Governance in Ukraine

  • Regional integrasjon
  • Utenrikspolitikk
  • Europa
  • Russland og Eurasia
  • Styring
  • Internasjonale organisasjoner
  • EU
  • Regional integrasjon
  • Utenrikspolitikk
  • Europa
  • Russland og Eurasia
  • Styring
  • Internasjonale organisasjoner
  • EU
Hvor hender det?
Hensikta med naboskapspolitikken til EU har vore å skape ein «ring av venar» rundt EUs nye yttergrenser og dermed hindre nye skiljelinjer i Europa.
  • Development policy
  • Europe
  • Russia and Eurasia
  • Governance
  • The EU
Hvor hender det?
Hensikta med naboskapspolitikken til EU har vore å skape ein «ring av venar» rundt EUs nye yttergrenser og dermed hindre nye skiljelinjer i Europa.
  • Development policy
  • Europe
  • Russia and Eurasia
  • Governance
  • The EU
Hvor hender det?
I 2014 erobret terrororganisasjonen Den islamske staten i Irak og Levanten (ISIL) store områder i Syria og Irak, ofte med ekstreme midler. For mange kom...
  • Terrorism and extremism
  • The Middle East and North Africa
  • Peace operations
  • Humanitarian issues
  • Conflict
  • United Nations
Hvor hender det?
I 2014 erobret terrororganisasjonen Den islamske staten i Irak og Levanten (ISIL) store områder i Syria og Irak, ofte med ekstreme midler. For mange kom...
  • Terrorism and extremism
  • The Middle East and North Africa
  • Peace operations
  • Humanitarian issues
  • Conflict
  • United Nations
Publikasjoner
Publikasjoner
kapittel

Revising COIN: The Stakeholder-centric Approach

  • Forsvar
  • Sikkerhetspolitikk
  • Midtøsten og Nord-Afrika
  • Internasjonale organisasjoner
  • Forsvar
  • Sikkerhetspolitikk
  • Midtøsten og Nord-Afrika
  • Internasjonale organisasjoner
Hvor hender det?
Tyskland har steget ut av fortidens skygger, og på kort tid blitt Europas politiske, økonomiske og kulturelle kraftsentrum. Hvordan vil de bruke sin nye...
  • International economics
  • Trade
  • Europe
  • The EU
Hvor hender det?
Tyskland har steget ut av fortidens skygger, og på kort tid blitt Europas politiske, økonomiske og kulturelle kraftsentrum. Hvordan vil de bruke sin nye...
  • International economics
  • Trade
  • Europe
  • The EU
Publikasjoner
Publikasjoner
kapittel

Status and sovereign equality: Small states in multilateral settings

In this chapter, we explore Norwegian UN policy, arguing that it is a central arena for Norwegian efforts to be recognized by others. Our focus on Norwegian UN policy is not an end in itself, but a means to develop a more general argument about status seeking behaviour in a multilateral setting. We argue that status seeking in multilateral settings is distinct from status seeking in other settings, and that this stems from the norms of reciprocity and rulebased cooperation in such settings. Multilateral settings put a premium on behaviour that is in keeping with a commitment to the furtherance and expansion of the rules established by multilateral cooperation and organizations. Certain types of behaviour or role, rather than certain types of resources, can accord status. Norway has specialized in one distinct ‘role’: that of being a team-player, a facilitator – an actor that can be relied upon to take on the burden of doing things in which it has no identifiable direct stake or interest. A case in point is the UN request as to whether Norway could shoulder the responsibility for destroying Syria’s chemical weapons. We conclude the chapter by suggesting that the role developed in multilateral settings has so pervaded Norwegian diplomatic tradition that it is present in bilateral settings as well. We proceed as follows. We first elaborate briefly on the editors’ introduction and highlight how status seeking is reflected in the skills and diplomatic forms that are valued in different settings. We then briefly describe overall Norway’s UN policy, with a few examples of what a status-based reading of this policy can tell us about Norwegian foreign policy, and about multilateralism as a distinct arena for status seeking. Next, we present the specific manifestations of their distinctiveness of multilateral settings, and link this to Norwegian diplomats’ self-understandings and conceptions of what characterizes a good diplomat: the ability to be tapped into what is going on in an effort to present oneself with resources that can be put to good use on issues in which Norway may often not have any distinct or direct stakes. This tendency to stress the role as ‘helper’ is most pronounced in relation to issue-areas where the USA has vital interests, and is less so where less powerful states are concerned. Thus, power differentials play a central role also in multilateral settings, where it matters who is the demandeur for the tasks to be undertaken.

  • Diplomati
  • Utenrikspolitikk
  • Internasjonale organisasjoner
  • FN
  • Diplomati
  • Utenrikspolitikk
  • Internasjonale organisasjoner
  • FN
1631 - 1640 av 2075 oppføringer