Hvordan best avveie interesser i handelspolitikken?
I 2015 kom boken «Interessekonflikter i norsk handelspolitikk», med seniorforsker Arne Melchior og NUPI-direktør Ulf Sverdrup som redaktører, ut. Nå relanseres boken, og den er gratis tilgjengelig på nett.
The Nordic shift: China’s uphill battle for public approval in northern Europe
En ny spørreundersøkelse viser at selv frihandelsentusiastene i Europas nordlige hjørne revurderer sine holdninger til kinesiske investeringer, skriver forfatterne i denne kronikken.
The Palgrave Handbook of EU Crises
Denne boken om kriser EU møter, undersøker unionens respons på kriser på tvers av politikkområder og institusjoner – på institusjonelt nivå, og på policy-nivå. Blant slike kriser finner vi Euro-krisen, Brexit, Ukraina-krisen og andre utenrikspolitiske kriser, migrasjonskrisen, legitimitetskrisen og den globale helsekrisen covid-19 brakte med seg. Boken bidrar til vår forståelse av hvordan kriser påvirker institusjonell endring og kontinuitet, beslutningstakingsatferd og -prosesser, og politikkutforming. Den byr på en systematisk diskusjon om hvordan det eksisterende repertoaret av teorier forstår kriser, og hvor godt de fanger krisetider og disintegrasjon. Mer generelt ser denne håndboken på hvordan offentlige organisasjoner håndterer kriser, og sonderer på den måten hvor bærekraftige og robuste slike er i perioder preget av kriser og uro.
Digitalisering, vekst og internasjonal handel
IKT, vekst, forskjellar og internasjonal handel står på dagsordenen når TIK-senteret ved Universitetet i Oslo og NUPI inviterer til webinar 28. januar.
Frå Trump til Biden: Kva no USA?
Bjørknes Høyskole og tidsskriftet Internasjonal Politikk (IP) inviterer til webinar på innsetjingsdagen til president Joseph R. Biden.
Navigating de facto statehood: trade, trust, and agency in Abkhazia's external economic relations
Hvilke muligheter har ikke-anerkjente stater for å utvikle økonomiske relasjoner med omverdenen, og hvilke kompromisser må de inngå for å kunne lykkes? Artikkelen utforsker det komplekse forholdet mellom handel og tillit i sammenheng med ikke-anerkjente stater. De fleste slike de facto stater er avhengige av en sterk ekstern beskytter (patron). I artikkelen utfordrer vi imidlertid antagelsen om at de facto stater bare representerer brikker i slike patroners geopolitiske maktspill. Med utgangspunkt i en casestudie av Abkhasia utforsker vi hvordan denne de facto staten navigerer mellom Russland (patronen), Georgia (landet Abkhasia forsøker å løsrive seg fra) og EU. Litteraturen om konflikttransformasjon har lenge pekt på hvordan handel påvirker tillitt – men hvordan forholder dette seg når det er snakk om en de facto stat som mangler internasjonal anerkjennelse? Bidrar handel også her til økt gjensidig tillit, og dermed til mulighetene for konflikttransformasjon? Casestudien av Abkhasia viser at den forventede sammenhengen ikke inntreffer her: i fravær av formell anerkjennelse bidrar ikke økt handel nødvendigvis tillit. Forholdet mellom handel, tillit og anerkjennelse viser seg imidlertid å være mer komplisert enn forventet: vi finner lavere tillit til Russland, det vil si til patronen, og mer handel med Georgia, staten man ønsker å distansere seg fra, enn hva man ville forvente.
Vietnam: Six Ways to Keep Up the Renewable Energy Investment Success
Vietnam is one of the most attractive destinations for renewable energy investment in ASEAN. In 2018, the country attracted USD 5.2 billion. In 2019, the share of renewable energy in the energy mix was 9%, thus already exceeding the 7% target set for 2020. If Vietnam is to continue its success and compete globally for investment in renewable energy, it will need to further develop its investment climate. The competition is heating up in this area, and an increasing number of countries have similar conditions and frameworks for renewable energy investment. Therefore, every improvement may help boost a market’s relative attractiveness. We propose six actions that can further enhance the attractiveness of Vietnam’s renewable energy sector for investment from both domestic and international investors: prioritise renewable energy in the governance system; streamline the regulatory framework; facilitate market entry for investors; improve transparency and communication about the investment regime; improve grid expansion planning; join IRENA to further build the capacity for renewable energy governance.
Thailand: Improving the Business Climate for Renewable Energy Investment
Thailand er ledende på fornybar energi blant ASEAN-landene. Fra 2006 til 2018 tiltrakk Thailand seg mer enn 10,7 milliarder USD i investeringer i fornybar energi. Landets kapasitet for fornybar energi utgjorde i 2019 over 60% av den totale kapasiteten i ASEAN-området. Fornybare energikilder utgjorde 15% av den thailandske energimiksen i 2018, og målet er at denne andelen skal øke til 30% i 2036. Til tross for dette stagnerte investeringene i Thailand i 2018-2019. Forfatterne av denne policy brief-en foreslår fem tiltak som kan forbedre attraktiviteten til Thailands investeringsklima både på kortere og lengre sikt: 1) Få på plass et dedikert departement for fornybar energi. 2) Utvide og forbedre regelverket. 3) Legge bedre til rette for direkte energihandel mellom energiprodusenter (peer-to-peer) 4) Bygge opp kapasitet for styring av fornybar energi.
Strategic dimension of Russian energy policy
Denne forelesningen var en del av Statkrafts forskningsdag hvor selskapets ansatte skulle få anledning til å fordype seg i forskjellige aspekter av energipolitikk. Hovedtema var å vise hvilken rolle Russlands energiressurser spiller i landets strategiske valg.
Customs brokers as intermediaries in international trade
Recent studies suggest that intermediaries like merchants facilitate international trade by reducing fixed trade costs for producers that trade through them instead of exporting or importing directly. This study argues that customs brokers–a type of intermediary rarely studied in economics before–play a similar role by reducing fixed costs of clearing goods through customs for firms that use them instead of self-declaring. Using panel data of Norwegian trade transactions, the paper shows that the majority of manufacturing producers participating in international trade use such brokers, and that the brokers typically handle large trade values on behalf of several different produces. In an econometric analysis, the author finds that the share of a producer’s market specific trade that is self-declared rather than handled by brokers increases with the traded value. This is in line with predictions from theoretical models on trade intermediaries and holds after controlling for observed as well as unobserved factors at the producer, country and product level. Results are similar for exporting and importing, indicating that brokers facilitate both modes of trade.