A Governance and Risk Inventory for a Changing Arctic
Background Paper for the Arctic Security Roundtable at the Munich Security Conference 2020
PODKAST: Putin sin potensielle hovudpine: Protestane mot mobiliseringa i Nord-Kaukasus
Parisavtalens styringsmekanisme: Hvordan vil "pledge and review" påvirke staters adferd? (PullP)
Vil Parisavtalen infri og kan det internasjonale samfunnet unngå farlige klimaendringer?...
Waging Peace, towards an Africa Union Stabilisation Strategy for Somalia
Over the last few years, successful military operations across Somalia have helped to unshackle towns south of Mogadishu from al Shabaab, demonstrating the capacity of the African Union Mission to Somalia (amisom) to achieve parts of its mandate. However, friction between the Federal Government of Somalia and the Federal Member States have heightened tensions and rifts over elections, state management and overall security, despite significant international support. Despite amisom s efforts, the legacies of the 1990s civil war have remained unresolved, and state restoration has been disrupted by political, clannish, environmental and structural challenges. In contrast, al Shabaab remains adaptable, resilient and exploits grievances, local dynamics, and competition over resources. This paper argues, the African Union (AU) Peace and Security Council needs to re-mandate and reinforce amisom in conjunction with an AU stabilisation strategy for Somalia which exploits experiences from the AU’s Regional Stabilisation Strategy for the Lake Chad Basin.
The Case for Integrating Sustaining Peace into an Expanded Climate, Peace and Security Concept
Sverige, Finland og NATO.
Våre naboland Sverige og Finland har alltid stått utenfor forsvarsalliansen NATO, men da Russland angrep Ukraina endret svensk og finsk politikk seg på kort tid. "Dette er en god dag i en kritisk tid for vår sikkerhet", sa NATO-sjef Jens Stoltenberg da han mottok søknadene om medlemskap fra Sverige og Finland i mai. Hvordan vil dette påvirke sikkerhetspolitikken i Norden?
End of an era: Future of Nordic security from a Finnish perspective
Med fullskalaangrepet på Ukraina krysset Russland en rød linje for Finland, noe som fikk landet til å forlate sin mangeårige militære alliansepolitikk og søke NATO-medlemskap. Finland beveger seg dermed bort fra mange tiår med vektlegging av gode relasjoner til nabolandet i øst til fordel for en tydeligst mulig avskrekkingsholdning. Dette medfører et sammenhengende område med NATO-medlemskap for de fem nordiske landene, og dette alliansefellesskapet vil føre med seg nye ambisjonsnivåer i det regionale rammeverket til NORDEFCO som hittil har vært blokkert av at Finland og Sverige forble utenfor NATOs kommandostruktur.
På hvilke områder har Norge best forutsetninger for å bidra til å styrke det nordiske forsvarssamarbeidet?
Hva skjer med sikkerhets- og forsvarspolitikken i Norden?
Finland og Sverige er på vei inn i NATO, Danmark har avviklet sitt langvarige forsvarsforbehold i EU.