Interessekonflikter i norsk handelspolitikk
I handelspolitikken er det ofte et dilemma mellom offensive næringer som ønsker frihandel og best mulig tilgang til eksportmarkedene, og defensive næringer som ønsker beskyttelser mot import. For eksempel ønsker fiskerinæringen i dag fri handel for å øke eksporten, mens Norge for landbruksnæringen har tollsatser som er blant de høyeste i verden. Tidligere hadde Norge omfattende importvern for tekstilvarer. Hvordan kan de offensive og defensive interessene ivaretas på samme tid i Norges handelsforhandlinger med andre land? Hva er kostnadene ved å stenge importen ute, og hva taper eksportnæringene på barrierer i andre land? Hvem bestemmer når næringen har ulike interesser? I denne boken blir dette analysert prinsipielt, økonomisk, institusjonelt og historisk, med bidrag fra åtte ulike forfattere fra NUPI og fire norske universiteter. Boken er et akademisk bidrag i en aktuell debatt, og et innspill til utformingen av Norges framtidige handelspolitikk, samtidig som den inneholder et omfattende materiale om Norges handelsforhandlinger fra 1800-tallet og fram til 2015.
Israelsk sikkerhet etter atomavtalen med Iran
Israeli security after the nuclear deal with Iran, skrevet av Efraim Halevy, er det tolvte notatet i NUPIs serie om regionale dimensjoner ved atomforhandlingene med Iran.
Locating international REDD+ power relations: Debating forests and trees in international climate negotiations
Bedriftenes samfunnsansvar for petroleum i Nord-Norge og Russisk Arktis
Samfunn og styresmakter har ulike forventningar til bedrifters samfunnsansvar (CSR) med omsyn til arktisk olje og gass. På dette seminaret tar to presentasjonar for seg dette temaet.
Cyber Security Capacity Building : Developing Access
This study concentrates on providing the rationale and identifying potential ‘dimensions’ for certain governmental CCB instruments, and what tasks they should cover. The ‘methodological’ dimension includes developing frameworks for assessing and delivering CCB programmes, but also extends to general frameworks for supporting a country’s national cyber security strategy as well as the basic research needed. The ‘technical’ dimension is concentrated on the need to train and support the Computer Emergency Response Team (CERT) and law enforcement capabilities of partner countries. In fact, such initiatives had already been ongoing for many years before the term ‘CCB’ was coined. Thirdly, the existence of ‘infrastructure’ development programmes has long been a feature of international development, albeit without much focus on security concerns. Fourthly, the instrument of overall ‘budgetary support’ can be used for directly funding partner countries’ operational expenses in issues related to cyber security over a prolonged period. The study concludes with some recommendations for policy-makers
Trusselbilder og forsvar i endring
Hva avgjør norsk forsvarspolitikk? Det er et av hovedtemaene i det nye nummeret av Internasjonal Politikk.