Over 70 år i atomalderens tid
6 august 2015 var det 70 år siden atombomben falt over Hiroshima. Bomben la byen flat. Atomalderen var begynt.
NUPI-forskarar orienterte i Tryggingsrådet
Patrick Cullen og Erik Reichborn-Kjennerud orienterte om hybridkrig.
Norge, USA og det liberale verdifellesskapet
Trumps delvis anti-liberale politikk setter flere av USAs europeiske allierte, inkludert Norge, i en kinkig posisjon. Én mulig respons er å opptre varsomt, og la de amerikanske institusjonene selv «gjøre jobben» i møte med mer illiberale initiativer fra den nye administrasjonen. Samtidig kan det tenkes at flere av Trumps posisjoner vil modereres i møte med både byråkrati og allierte. Problemet med en slik tilnærming – der Norge står på sidelinjen, og eventuelt tar ad hoc beslutninger om å kritisere - er at det ikke tar utfordringene som de liberale verdiene og institusjonene står overfor seriøst nok. Problemet for verdifellesskapet er tross alt ikke bare Trump, men en internasjonal dreining mot det illiberale i både innenriks- og utenrikspolitikken til land som vi har antatt har vært en del av det samme fellesskapet. Hvor langt er Norge villig til å gå for å forsvare de verdiene som vi definerer oss gjennom utad?
80-årsjubilant i ny drakt
Tidsskriftet Internasjonal Politikk (IP) er 80 år. I sentrum for det nye nummeret står USA, akkurat slik det gjorde for det første tidsskriftet i 1937.
Mokhtar Belmokhtar: ein jihadists overlevingsguide til Sahel
Med utgangspunkt i det vi veit og det vi trur vi veit om livet til Mokhtar Belmokhtar vil seniorforskar Morten Bøås presentere det historiske bakteppet for det som no skjer i Sahelområdet.
State effects and the effects of state building: institution building and the formation of state-centred societies
This article discusses the assumptions underlying state-building efforts and the effects of these efforts. It addresses two main questions: why has state building not led to the establishment of effective states? And what are the effects of statebuilding? It is argued that these efforts have been based on an institutionalist model of the state derived from a Weberian framework, and that the basic reason why state building has failed is that the creation of effective states requires the creation of state-centred societies, where both material and symbolic resources are concentrated in the state. This is very difficult to achieve for external actors. But, although state building has not achieved the kinds of effects associated with effective states, it has nevertheless had significant effects. These include, first, accentuating the patrimonialism which has led to state weakness in the first place; second, reductions in national sovereignty as external actors’ substantial influence on policy agendas renders the state itself subject to control and regulation by actors external to it; and, third, perpetuating the idea of the state, while undermining the possibility of creating actual states which conform to this idea.
Security in Europe - Polish and Norwegian Perspectives (PISM_NUPI_Bilateral)
Prosjektet, som er et samarbeid mellom PISM og NUPI, tar sikte på å kartlegge polsk og norsk forståelse av de viktigste sikkerhetspolitiske utfordringer i Europa og på det regionale planet....
Developmentality and the anthropology of partnership (DevAnt)
Partnerskapsbegrepet er sentralt for hvordan internasjonal bistand organiseres. Dette prosjektet vil studere partnerskapsbegrepet i teori og praksis....