Much Ado About Very Little? Migration-Linked Development Assistance — the Cases of Poland and Norway
Som svar på migrasjonskontrollkrisen som toppet seg i Europa i 2015-2016, lovet EU-institusjonene og noen europeiske stater å ta tak i de "grunnleggende årsakene til migrasjon", med bistand sett på som et viktig verktøy i så måte. Ved å sammenligne utviklingssamarbeidspolitikken i Polen og Norge viser denne artikkelen hvordan utviklings- og migrasjonsneksusen har blitt implementert i praksis av både nye og tradisjonelle givere. Til tross for viktige forskjeller på retorisk nivå, har ingen av statene endret deres utviklingssamarbeid vesentlig for å knytte det direkte til migrasjonsinteresser. Dette demonstrerer den begrensede nytten av “grunnleggende årsaker til migrasjon”-tilnærmingen.
Korleis taklar journalistar i Midtausten politisk press?
Over heile verda blir medium og journalistar nytta som politiske reiskap av både medieeigarar og lobbyistar. Korleis taklar dei det? Eit NUPI-prosjekt har undersøkt medium og journalistar i Tunisia og Libanon.
The Future of Africa-UK Relations Post-Brexit
Storbritannia har forlatt EU som ledd i en streben etter å redefinere landets rolle i verden - med enorme konsekvenser for Storbritannias globale partnere, inkludert mange land i Afrika. Hvordan ser afrikanske land på sitt forhold til Storbritannia? Hvordan vil fremtiden til foroldet mellom Afrika og Storbritannia se ut etter Brexit?
Restructuring state power in Sudan
Å utvikle økonomisk politikk etter konflikten i Sudan, er en stor utfordring for den sudanske overgangsregjeringen og for det internasjonale samfunn. Denne artikkel påpeker at å forstå konflikten, dens kostnader og fremskrittene som har skjedd i løpet av den nåværende fredsavtalen, er essensielt for fremgang i politikkreformer i Sudan. Den sudanske overgangsregjeringen har forsøkt å implementere reformer, men har oppnådd lite fremskritt, fordi sivile elementer opererer utenom den eksisterende statsmakt. Det forrige regimets politikk opprettholdt konflikt(er) gjennom både passivt og aktiv muliggjøring overfor sudanske sikkerhetsstyrker. Dette betyr at restrukturering av statsmakt er kritisk for å føre Sudan inn på rett vei mot et bærekraftig demokrati. Denne artikkelen fastslår at å sette strukturelle reformer i Sudan på agendaen, innebærer å etablere kontroll over økonomi-, forsvars- og sikkerhetssektoren.
Globale Storbritannia? Britisk utenrikspolitikk etter brexit
Forelesning om brexit og konsekvensene for britisk, europeisk og norsk utenrikspolitikk.
Research Capacity and Cooperation in Myanmar (RECCOM)
Dette prosjektet tar sikte på å bygge økt analytisk kapasitet blant forskere fra Myanmar....
Gabriella Kristine Kattil Bolstad
Gabriella Bolstad var koordinator og vitenskapelig assistent i forskningsgruppen for Forsvar og Sikkerhet på NUPI. Hun var tilknyttet Konsortiet f...
The Pandemic as a Litmus Test for (Dis)Engagement of External Powers in Central Asia
Hva slags – og hvor mye – hjelp ga partnerland og internasjonale organisasjoner til Kazakhstan, Kirgisistan, Tadsjikistan og Usbekistan da pandemien traff Sentral-Asia? Pekte noen av donorene seg ut spesielt? Hvilke interesser har stormakter i regionen? Fortsetter det store maktspillet om Sentral-Asia, eller er det over? I denne artikkelen gir NUPI-forsker Roman Vakulchuk og Farrukh Irnazarov en empirisk oversikt over slik hjelp i perioden mars til september 2020.