Britisk EØS spor er ikke dødt
Det er for tidlig å avskrive EØS-løsning for Storbritannia. Det kan i så fall bli krevende for Norge, skriver direktør Ulf Sverdrup i DN-kronikk.
Nordisk renessanse
Forrige uke hadde president Barack Obama innkalt til et nordisk toppmøte i Det hvite hus. Det er flere grunner til at det nå er stor interesse for Norden i USA, skriver Ulf Sverdrup i DN-kronikk. Med en ny sikkerhetspolitisk situasjon har de nordiske lands strategiske plassering fått økt betydning, med tanke på Russland, Baltikum og Østersjøen, såvel som i nord. Fordi det er sterke tendenser til fragmentering i Europa, fremstår også Norden som et stabilt område som burde kunne bidra positivt og mer aktivt til europeisk samhold og lederskap. Topper rangeringer Mange ser også med interesse på hvordan de nordiske landene har lykkes med å høste gevinster av globalisering, samtidig som de har hatt målrettede tiltak mot de gruppene som taper eller marginaliseres av globaliseringen. De nordiske landene topper internasjonale rangeringer innenfor global konkurransekraft, åpenhet, innovasjon og FNs Human Development Index med mer. Det er ikke tilfeldig at Bernie Sanders har nordiske land som sine forbilder. Fordeler med samarbeid President Obama skal også selv være fascinert av Norden. I det bredt anlagte intervjuet i The Atlantic (anbefales), fremgår det at han titt og ofte sukker til sine kolleger: «If only everyone could be like the Scandinavians, this would all be easy». Presidenten har latt seg fascinere av at de nordiske landene har en nøktern og pragmatisk problemløsende stil, og at de har et stort engasjement for internasjonale fellesgoder knyttet til for eksempel klima, fattigdom, nedrustning, likestilling og fred. Et tettere nordisk samarbeid ville trolig gjort at de nordiske landene i større grad kunne ha sikret sine interesser, og at de i større grad ha satt et større preg på utviklingen i Europa og globalt. Betydelig samlet kraft Hver for seg, er de nordiske landene små og ganske ubetydelige i en internasjonal målestokk, men samlet er de en betydelig kraft.
Norden og Kina - «Forbrytelse og straff» Forholdet mellom Norge og Kina
Opting Out of the EU: The UK and Denmark
In this timely seminar, Professor Rebecca Adler-Nissen from the University of Copenhagen will speak about how EU opt-out arrangements work in practice, with the hot cases of Britain and Denmark as examples.
Can cooperative Russian and Western Arctic policies survive the current crisis in Russian-Western relations? (CANARCT)
This project addresses Russia's Arctic policy provisions compared with other states. Can cooperative Russian and Western Arctic policies survive the current crisis in Russian-Western relations?...
NATO towards Warsaw - significance for Norway and the Nordic
This project will contribute with new perspectives and understandings in the official debate in Norway, linked to security, collective defense and NATO. The delivery is a series of three seminars link...
Science and Business in Arctic Environmental Governance (POLGOV)
We know little about the role of science and business actors in contemporary Arctic governance. This project seeks to address this gap....
Can the Polish shale gas dog still bark? Politics and policy of unconventional hydrocarbons in Poland
EU referendum: the beginning, not the end, of Brexiteers’ problems
On 23 June 2016, Britain voted to leave the European Union. The referendum outcome triggered resignation of Prime Minister David Cameron and his replacement by former Home Secretary Theresa May. This brief enquires into why Cameron lost the referendum battle and what the major challenges facing the new prime minister are. May, who supported the ‘Remain’ campaign, will have to prove that she can deliver Brexit. That will not be an easy task, with obstacles at home and abroad. Scotland and Northern Ire-land voted to remain in the EU, and their reluctance to leave the EU could complicate May’s plans. PM May will also find it difficult to win hearts in Brussels. Britain tested the patience of the EU institutions with its reform demands, and Brussels will be reluctant to make things easier for the UK in Brexit talks. Member-states may be more receptive to Britain’s concerns, but the UK will prob-ably not be offered any special treatment.
China and the Nordics Seminar Series
What roles can the Nordic countries play in China’s emerging European engagement?...