Forskningsprosjekt
Roads to Power? The political effects of infrastructure projects in Asia
Arrangementer
Kinas Belt and Road Initiative (BRI) omtales gjerne som et forsøk på å øke Kinas politiske innflytelse i sine nærområder. Men stemmer det at økonomiske investeringer i infrastrukturprosjekter, som vei og tog, fører til økt politiske innflytelse i et annet land?
ROADS forsøker å finne svar på dette ved å studere Kinas rolle som investor i infrastrukturprosjekter – tog, vei, digitalt – i ulike land. Ved å kombinere systematiske analyser av investeringer i ulike regioner, med mer inngående analyser av politiske prosesser i enkeltland, vil vil kunne identifisere hvorvidt Kinas innflytelse har økt, på hvilken måte dette har skjedd, og med hvilke konsekvenser.
Målet er å bidra til en mer nyansert og dypere forståelse av hvorvidt BRI gir Kina økt politisk innflytelse, samt vise hvilke faktorer som støtter opp under, og eventuelt undergraver, den politiske effekten av investeringer i infrastruktur i andre land.
Prosjektleder
Deltakere
Aktuelt
Hvordan forstå Xi Jinpings Kina?
Nye publikasjoner
Reinforcing Trust, Evoking Nostalgia and Contrasting China: Japan's Foreign Policy Repertoire and Identity Construction in Myanmar
I etterdønningene av militærkuppet i Myanmar februar 2021, fordømte vestlige land og EU kuppet umiddelbart. Videre innførte de målrettede sanksjoner mot militære ledere og militæreide selskaper, og omdirigerte essensiell humanitær bistand til NGO-er. Japan valgte derimot å verken slutte seg til sine demokratiske allierte eller fullstendig suspendere sin bistand. Til tross for en lang og komplisert førkrigshistorie og begrenset engasjement etter 1988, gjennomgikk forholdet mellom Japan og Myanmar en revitalisering mellom 2012 og 2021. I denne artikkelen argumenterer forfatteren for at en av nøkkeldrivkreftene for de to statenes moderne relasjon er identitetskonstruksjon. Med utgangspunkt i litteraturen om relasjonell identitet og utenrikspolitiske repertoarer, viser artikkelen hvordan diskursive uttalelser og praksiser fra et nettverk av japanske identitetsentreprenører aktiverer, forhandler og reforhandler identitetene til det japanske “selvet” og dets “andre”. Gjennom en analyse av intervjuer med eliteaktører i Myanmar og Japan, studerer artikkelen Japans konstruerte identitet som en utviklingspioner i etterkrigstiden, økonomisk stormakt, fredsfremmer og diplomatisk megler. Den finner at Japan konstruerer sin identitet både temporalt, i form av nostalgi (natsukashisa) og lengsel etter Japans etterkrigstid som industriell stormakt, og romlig i form av Japans juridiske, moralske og industrielle dominans over andre land involvert i Myanmars utvikling, særlig med tanke på Kina.
The China-Europe Freight Train and the War in Ukraine:Triumph and Tribulations in Transcontinental Shipping
I denne policy briefen analyserer professor Xiangming Chen China-Europe Freight Train (CEFT), som er flaggskipet i Kinas belte- og vei-initiativ (BRI). Chen evaluerer CEFTs omfang, effektivitet og tilpasningsdyktighet basert på den senere tids geopolitiske utviklingstrekk, spesielt krigen i Ukraina.
Navigating ASEAN-Myanmar Relations: The Phnom Penh Summit as a Critical Juncture for (Dis)Engagement
This article considers recent internal developments in Myanmar and how they strain external relations with the Association of Southeast Asian Nations (ASEAN). It identifies ASEAN’s Phnom Penh Summit as a critical juncture for disengaging the military government, engaging non-political entities and upgrading the 2021 Five-Point Consensus.