Hopp til innhold
NUPI skole

Forsker

Kari M. Osland

Direktør
Kari-1-1.jpg

Kontaktinfo og filer

Sammendrag

Kari Margrethe Osland (PhD) direktør ved NUPI.

Oslands arbeid har fokusert overveiende på konfliktdynamikk, opprør, fredsoperasjoner og fredsbygging. Osland skrev doktorgrad om internasjonal bistand til politireform i land etter konflikt, og sammenlignet Afghanistan, Bosnia-Hercegovina, Kosovo, Serbia og Sør-Sudan. 

Hun skrev sin MPhil om folkemord og brukte Københavnerskolens sikkerhetiseringsteori på Rwanda og Bosnia-Hercegovina. Hun har utført konsulentoppdrag for FN, Utenriksdepartementet og for Politidirektoratet, særlig innen internasjonal politiarbeid og reform av sikkerhetssektoren. Hun har feltarbeidserfaring fra Balkan (30+), Afghanistan (2) og en rekke afrikanske land (Niger, Sør-Sudan, Sudan).

Ekspertise

  • Sikkerhetspolitikk
  • Europa
  • Afrika
  • Fredsoperasjoner
  • Menneskerettigheter
  • FN
  • Komparativ metode

Utdanning

2014 PhD i statsvitenskap, Universitetet i Oslo

2000 Cand. polit., (statsvitenskap og sosialantropologi), Universitetet i Bergen

Arbeidserfaring

2023- Direktør, NUPI

2014-2023 Seniorforsker, NUPI

2014-2020 Leder for Forskningsgruppen for fred, konflikt og utvikling, NUPI

2008-2014 Doktorgradsstipendiat (inkl. 33 mnd. foreldrepermisjon)

2004-2008 Forsker ved FN-programmet, NUPI

2001-2002 Koordinator for den nordiske forskningsgruppen for fredsoperasjoner

2000-2004 Forsker og leder for FN-programmet, NUPI

1998-2000 Programkoordinator og vitenskaplig assistant for FN-programmet, NUPI

Aktivitet

Arrangement
12:00 - 13:30
Clarion Hotel Tyholmen, Lille Torungen, Arendal
Norsk
Arrangement
12:00 - 13:30
Clarion Hotel Tyholmen, Lille Torungen, Arendal
Norsk
15. aug. 2023
Arrangement
12:00 - 13:30
Clarion Hotel Tyholmen, Lille Torungen, Arendal
Norsk

ARENDALSUKA: Russland og Wagner i Afrika: våpen, gull og diamanter

Få med deg denne samtalen om den russiske Wagner-gruppens aktiviteter i Afrika.

Aktuelt
Nyhet
Aktuelt
Nyhet

Kari M. Osland er NUPIs nye direktør

Kari M. Osland er ny direktør ved Norsk utenrikspolitisk institutt.
  • Utenrikspolitikk
Kari croppet.jpg
Arrangement
09:00 - 10:30
NUPI
Norsk
010623_PREVEX.png
Arrangement
09:00 - 10:30
NUPI
Norsk
1. jun. 2023
Arrangement
09:00 - 10:30
NUPI
Norsk

Hvorfor radikaliseres folk flest ikke?

Selv i samfunn der alt tilsynelatende ligger til rette for at folk skal bli radikaliserte, så skjer det ikke for de aller fleste. Hva er grunnen til det?

Arrangement
12:00 - 13:30
Clarion Hotel Tyholmen, Lille Torungen, Arendal
Norsk
170822-arendalsuka-radikalisering copy.jpg
Arrangement
12:00 - 13:30
Clarion Hotel Tyholmen, Lille Torungen, Arendal
Norsk
17. aug. 2022
Arrangement
12:00 - 13:30
Clarion Hotel Tyholmen, Lille Torungen, Arendal
Norsk

ARENDALSUKA: Folk flest blir ikkje radikalisert

Det meste av forskinga på valdeleg ekstremisme fokuserer på kvifor folk blir radikalisert. Men dei fleste blir ikkje det. Kva gjer at folk flest ikkje blir radikaliserte?

Arrangement
YouTube
Engelsk
Sahel - fragile-states-violent-entrepreneurs-plakat.png
Arrangement
YouTube
Engelsk
2. feb. 2022
Arrangement
YouTube
Engelsk

Sahel: sårbare statar og valdelege entreprenørar

Sahel har den siste tida vorte sett på dagsordenen i verda på grunn av dei mange utfordringane som pregar området. Dette webinaret markerer slutten på eit treårig prosjekt som har sett nærare på ulike forhold i Sahel.

Publikasjoner
Publikasjoner
kapittel

Securitisation of the EU approach to the Western Balkans: from conflict transformation to crisis management.

Dette kapittelet analyserer EUs kriserespons på Vest-Balkan gjennom linsen til EULEX. Ved å utforske hvordan de som er umiddelbart ansvarlige for mandatutførelsen og de som er direkte berørt av dets resultater oppfatter EULEX, påpeker vi fallgruvene ved politisk innblanding. Mens EULEX har blitt ansett som en viktig vakthund for å forhindre ytterligere menneskerettighetsbrudd, fortsetter EUs tilnærming til Kosovo og regionen å være preget av konkurrerende prioriteringer: EUs bredere politiske mål påvirker og hindrer EULEX’ juridiske arbeid. I sin tur reduserer dette lokalbefolkningens tillit til EULEX og undergraver EUs overordnede mål om å fremme godt styresett og et europeisk perspektiv for Kosovo. Denne spenningen understreker motsetningene i EUs kortsiktige fokus på krisehåndtering og dets mer langsiktige fokus på krisetransformasjon. Dette er spesielt problematisk for en aktør hvis selvbilde som en «normativ makt» er underbygget av en antakelse om at dens innflytelse i verden er oppnådd gjennom «ideenes makt».

  • Forsvar og sikkerhet
  • Sikkerhetspolitikk
  • Global økonomi
  • Regional integrasjon
  • Diplomati og utenrikspolitikk
  • Diplomati
  • Utenrikspolitikk
  • Regioner
  • Europa
  • Fred, krise og konflikt
  • Konflikt
  • Global styring
  • Menneskerettigheter
  • Styring
  • EU
The-EU-and-Crisis-response_large.jpg
  • Forsvar og sikkerhet
  • Sikkerhetspolitikk
  • Global økonomi
  • Regional integrasjon
  • Diplomati og utenrikspolitikk
  • Diplomati
  • Utenrikspolitikk
  • Regioner
  • Europa
  • Fred, krise og konflikt
  • Konflikt
  • Global styring
  • Menneskerettigheter
  • Styring
  • EU
Forskningsprosjekt
2021 - 2025 (Pågående)

Sårbare stater, statsbygging og skatt (FRAGTAX)

Hvordan etableres, utøves og opprettholdes statens politiske myndighet til å kreve inn skatt over tid? Statsbygging krever forutsigbare inntekter. Uten en innenlandsk inntektsbase, blir selv kjerneakt...

  • International economics
  • Economic growth
  • Development policy
  • Fragile states
  • Insurgencies
  • Governance
  • Comparative methods
  • International economics
  • Economic growth
  • Development policy
  • Fragile states
  • Insurgencies
  • Governance
  • Comparative methods
Aktuelt
Aktuelt

Ledelsen

Publikasjoner
Publikasjoner
Vitenskapelig artikkel

UN peace operations in a multipolar order: Building peace through the rule of law and bottom-up approaches

FNs fredsoperasjoner trenger en ny fredsbyggende agenda som anerkjenner både konfliktdrivernes grenseoverskridende natur og den nye multipolare globale orden. En slik agenda vil innebære å forkaste den nåværende tilnærmingen til stabiliseringsoperasjoner, men også å forlate liberal fredsbygging slik vi kjenner det fra den unipolare perioden vi er i ferd med å legge bak oss. En mer realistisk agenda vil innebære at FNs fredsoperasjoner prioriterer rettsstaten og tilnærminger nedenfra og opp, og dermed skaper potensialet for å bli omfavnet av et bredere spekter av medlemsland. I denne artikkelen bringer vi liberal fredsbyggingskritikk inn i en diskusjon om den globale orden. Mens liberal fredsbyggingskritikk er forankret i nedenfra og opp-problematisering av internasjonale intervensjoner og viser hva slags fredsbygging som er ønskelig, avslører debattene om den globale ordrens multipolare karakter ovenfra og ned-begrensninger for hva slags fredsbygging som er mulig.

  • Sikkerhetspolitikk
  • Globalisering
  • Diplomati
  • Utenrikspolitikk
  • Fredsoperasjoner
  • Konflikt
  • Styring
  • Internasjonale organisasjoner
  • FN
  • Sikkerhetspolitikk
  • Globalisering
  • Diplomati
  • Utenrikspolitikk
  • Fredsoperasjoner
  • Konflikt
  • Styring
  • Internasjonale organisasjoner
  • FN
Arrangement
15:00 - 17:00
Microsoft Teams
Engelsk
Arrangement
15:00 - 17:00
Microsoft Teams
Engelsk
2. des. 2020
Arrangement
15:00 - 17:00
Microsoft Teams
Engelsk

WEBINAR: Lansering av spesialnummer av International Spectator

Vi har gleda av å bidra til lanseringa av eit spesialnummeret av "International Spectator": Governance, Fragility and Insurgency in the Sahel: A Hybrid Political Order in the Making. Gjesteredaktørar er Morten Bøås og Francesco Strazzari.

31 - 40 av 141 oppføringer