Kronikk: Biden må gjenreise USA
Demokratene må erkjenne at de står midt i en kulturkamp, som vil fortsette også uten Trump, skriver NUPI-direktør Ulf Sverdrup.
Navigating de facto statehood: trade, trust, and agency in Abkhazia's external economic relations
Hvilke muligheter har ikke-anerkjente stater for å utvikle økonomiske relasjoner med omverdenen, og hvilke kompromisser må de inngå for å kunne lykkes? Artikkelen utforsker det komplekse forholdet mellom handel og tillit i sammenheng med ikke-anerkjente stater. De fleste slike de facto stater er avhengige av en sterk ekstern beskytter (patron). I artikkelen utfordrer vi imidlertid antagelsen om at de facto stater bare representerer brikker i slike patroners geopolitiske maktspill. Med utgangspunkt i en casestudie av Abkhasia utforsker vi hvordan denne de facto staten navigerer mellom Russland (patronen), Georgia (landet Abkhasia forsøker å løsrive seg fra) og EU. Litteraturen om konflikttransformasjon har lenge pekt på hvordan handel påvirker tillitt – men hvordan forholder dette seg når det er snakk om en de facto stat som mangler internasjonal anerkjennelse? Bidrar handel også her til økt gjensidig tillit, og dermed til mulighetene for konflikttransformasjon? Casestudien av Abkhasia viser at den forventede sammenhengen ikke inntreffer her: i fravær av formell anerkjennelse bidrar ikke økt handel nødvendigvis tillit. Forholdet mellom handel, tillit og anerkjennelse viser seg imidlertid å være mer komplisert enn forventet: vi finner lavere tillit til Russland, det vil si til patronen, og mer handel med Georgia, staten man ønsker å distansere seg fra, enn hva man ville forvente.
Når krig blir hverdag
USA definerer strategien, småstatene følger etter, skriver Minda Holm i denne kronikken.
Norwegian cybersecurity: a small-state approach to building international cyber cooperation
Som et lite, åpent og digitalisert land har cybersikkerhet blitt et stadig viktigere politisk spørsmål i Norge. Likevel, som i andre svært digitaliserte land, har Norge hatt utfordringer med å forene nasjonale sikkerhetsinteresser med det komplekse bildet av private selskaper og andre aktører som bidrar til digital sikkerhet. Dette kapittelet sammenstiller de senere års forsøk på å skape et forent rammeverk for digital sikkerhet i Norge.
Vietnam: Six Ways to Keep Up the Renewable Energy Investment Success
Vietnam is one of the most attractive destinations for renewable energy investment in ASEAN. In 2018, the country attracted USD 5.2 billion. In 2019, the share of renewable energy in the energy mix was 9%, thus already exceeding the 7% target set for 2020. If Vietnam is to continue its success and compete globally for investment in renewable energy, it will need to further develop its investment climate. The competition is heating up in this area, and an increasing number of countries have similar conditions and frameworks for renewable energy investment. Therefore, every improvement may help boost a market’s relative attractiveness. We propose six actions that can further enhance the attractiveness of Vietnam’s renewable energy sector for investment from both domestic and international investors: prioritise renewable energy in the governance system; streamline the regulatory framework; facilitate market entry for investors; improve transparency and communication about the investment regime; improve grid expansion planning; join IRENA to further build the capacity for renewable energy governance.
Thailand: Improving the Business Climate for Renewable Energy Investment
Thailand er ledende på fornybar energi blant ASEAN-landene. Fra 2006 til 2018 tiltrakk Thailand seg mer enn 10,7 milliarder USD i investeringer i fornybar energi. Landets kapasitet for fornybar energi utgjorde i 2019 over 60% av den totale kapasiteten i ASEAN-området. Fornybare energikilder utgjorde 15% av den thailandske energimiksen i 2018, og målet er at denne andelen skal øke til 30% i 2036. Til tross for dette stagnerte investeringene i Thailand i 2018-2019. Forfatterne av denne policy brief-en foreslår fem tiltak som kan forbedre attraktiviteten til Thailands investeringsklima både på kortere og lengre sikt: 1) Få på plass et dedikert departement for fornybar energi. 2) Utvide og forbedre regelverket. 3) Legge bedre til rette for direkte energihandel mellom energiprodusenter (peer-to-peer) 4) Bygge opp kapasitet for styring av fornybar energi.