Ad Hoc Crisis Response and International Organisations (ADHOCISM)
Internasjonale organisasjoner (IO-er) opprettes med mål om å løse kollektive handlingsproblemer når en krise oppstår. Likevel har medlemsstater gjentatte ganger etablert ad hoc kriseresponser i stuasjoner hvor IO-er kunne spilt en sentral rolle. ADHOCISM spør hvilken innvirkning ad hoc kriseresponser har på internasjonale organisasjoner. På denne måten ønsker ADHOCISM å bidra til å fylle dette kunnskapshullet gjennom en systematisk studie av ad hoc kriseresponser i to politiske domener: sikkerhet og helse. Ad hoc kriseresponser kan på kort sikt føre til raskere og mer effektiv kriserespons blant likesinnede stater, men hvis internasjonale organisasjoner ikke lenger ses på som det prinsipielle instrumentet til å møte globale utfordringer, oppstår risikoen for at relevansen av disse internasjonale organisasjonene vil minke, og lignende trender kan oppstå i andre domener.
Anne Funnemark
Anne Funnemark var vitenskapelig assistent og jobbet med prosjektene Climate-related Peace and Security Risks (CPSR) og MCDC Climesec hos NUPI. Hu...
Election No Silver Bullet - South Sudan Needs a New Vision
AllAfricas Mantsadi Sepheka snakker med dr. Andrew Tchie, seniorforsker, NUPI, som har skrevet flere artikler med fokus på Sør -Sudans kamp med demokrati, stabilitet og fred om hvordan landet kan frigjøre seg fra sin syklus med fredsavtaler og konflikter.
UN Peacekeeping and the Kindleberger Trap
I nærmere et tiår har FN vært under press på grunn av et stort antall fataliteter, samt press fra medlemsstater om å kutte kostnader, særlig fra USA. Siden 2013 har ikke FN iverksatt noen nye store fredsbyggingsprosjekter, mens større prosjekter har blitt avsluttet i Côte d’Ivoire, Darfur, Haiti, Liberia og Sierra Leone. På det afrikanske kontinentet gjenstår fire store prosjekt - i Den sentralafrikanske republikk (SAR, MINUSCA), Den demokratiske republikken Kongo (DR Kongo, MONUSCO), Mali (MINUSMA) og Sør-Sudan (UNMISS). Også disse er under press for å kutte kostnader.
The Sahel’s jihadists don’t all govern alike: context matters
Jihadistiske opprørsgrupper i Sahel-regionen skiller seg fra hverandre i måten de styrer på i områdene de kontrollerer. Det er også betydelig variasjon i hvordan underfaksjoner innen samme gruppe styrer lokalt. Jihadister følger ikke strenge ideologiske maler og bruker ikke bare vold for å innføre deres styresett. De tilpasser seg kontinuerlig til den interne politiske dynamikken for makt, samt til eksternt press fra statlige- og ikke-statlige aktører. Måten de styrer på påvirkes også av lokal politikk, sosiale skillelinjer, og konflikt.
Is Somalia’s hunger and homelessness crisis beyond hope?
Stadig flere mennesker i Somalia må forlate hjemmene sine for å flykte fra konflikt og konsekvensene av ekstremvær som har ødelagt levebrødet for bønder. Seniorforsker Andrew E. Yaw Tchie kommenterer.
South Sudan former rebels attend first parliamentary session
Tidligere rebeller i Sør-Sudan møter for første gang i parlamentet, sammen med medlemmer av Salva Kiir's parti. France 24 intervjuer seniorforsker Andrew Yaw Tchie (NUPI) om hvorvidt dette er et godt tegn i retning stabilitet.
Talk Africa: Return of the Taliban
Talibans dramatiske maktovertakelse i Afghanistan har sendt geopolitiske sjokkbølger gjennom mange deler av verden, det afrikanske kontinentet inkludert. Hvordan disseser situasjonen ut for flyktninger og på den humanitære fronten, og er det lærdom å hente for afrikanske land?