Valg i India: Legitimitet og ansvarlighet i kompetitive valg
(This article is available in Norwegian only): Det er sterk konkurranse i Indiske nasjonalvalg. Indiske politikere vinner med mindre marginer enn kandidater i andre land med sammenlignbare valgsystemer, for eksempel Canada og Storbritannia. I et valgsystem som det indiske, med flertallsvalg i enkeltpersonskretser, trenger en kandidat minst 50 prosent pluss én av stemmene for å vinne dersom det bare er to kandidater som konkurrerer. Hvis det er tre kandidater, vil en kandidat trenge minst en tredjedel av stemmene pluss én stemme for å vinne. I India er det vanligvis mange kandidater som konkurrerer om hvert sete i nasjonalforsamlingen, noe som gjør det mulig for indiske politikere å bli valgt med en lav andel av stemmene. Dette kan ha konsekvenser for politikernes legitimitet og ansvarlighet som folkevalgte.
Hvem dominerer Indias nasjonale valg?
(Article available in Norwegian only): Antallet uavhengige kandidater har økt kraftig i India siden uavhengigheten i 1947, men hvor stor sannsynlighet har de for å vinne?
Valg i India: Utdanning, urbanisering og valgdeltakelse
(Article available in Norwegian only): India er kjent for å ha en ganske høy valgdeltakelse, men hvem stiller opp for å stemme i India, og hvorfor?
Valg i India: Lokale valg topper statistikken
(Article available in Norwegian only): Historisk sett har valg i India hatt en høy deltakelse på rundt 60 prosent, men i motsetning til de fleste andre demokratiske land stemmer flere indere i lokale valg enn i nasjonale valg. Hvorfor er det slik?
Valg i India: en representasjonskrise?
(Article in Norwegian only): Parlamentsvalget i India for 2019 nærmer seg, og de politiske kandidatene forbereder seg på å møte velgerne sine igjen. Et enkelt og viktig spørsmål følger: hvor mange mennesker representerer egentlig en indisk folkevalgt? Svaret er at i dagens India representerer et medlem av parlamentet (Lok Sabha) i gjennomsnitt 1.5 millioner stemmeberettigede, eller nærmere 2,5 millioner innbyggere. Dette er mer enn den totale befolkningen i over 50 av verdens stater, og nesten fire ganger så mange som en folkevalgt i India representerte under det første valget i 1952. Størrelsen på velgermassen som hvert enkelt parlamentsmedlem skal representere kan være med på å undergrave det representative demokratiet i India.
Study shows Indian politicians are spending less and less time in legislative assemblies
In many democracies, elected politicians spend a substantial amount of time in the legislature to propose, debate, and vote on policies. In developing countries, politicians face an extra duty – they are also expected to spend a large part of their time with constituents listening to their concerns, solving conflicts, and helping them navigate the local bureaucracy. As India votes, it is timely to ask – how much time do Indian politicians spend in legislative assemblies and why has this changed over time?
Women and minorities in the Lok Sabha: Intersectionality in the Indian elections
It is well known that women are under-represented in India’s legislative assemblies. The historically marginalised Scheduled Castes (SCs) and Scheduled Tribes (STs), on the other hand, have reserved seats proportional to their share of the population that guarantee them a political presence. What does this mean for SC and ST women? Perhaps counter-intuitively, the answer is that there are more women candidates and winners in reserved seats than in general category seats.
How to negotiate with difficult partners?
Ambassador Christopher R. Hill shares his insights and experiences from the frontline of American diplomacy in this episode of NUPI podcast.
The strategic importance of a Free and Open Indo-Pacific: Tokyo’s take
While the idea of the Indo-Pacific as more than just a geographic space is only recently taking root in the Nordics and broader Europe, it has already been hotly discussed as a strategically important arena in foreign and security policy circles in Asia for several years.
Mind the Gap: National Views of the Free and Open Indo-Pacific
Japan has played an intrinsic role in formulating and promoting the concept of a “Free and Open Indo-Pacific” (FOIP) by making its version a core element of its foreign policy repertoire as it continues to strengthen and expand its presence beyond its immediate neighborhood. This chapter discusses the diplomatic, political, economic and security dimensions of Japan’s FOIP, expanding on both the strengths and challenges of the concept and its implementation.