Kompetansemål
Oppgaver og artikler knyttet til utvalgte fag og kompetansemål i den videregående skole
- Samfunnskunnskap (fellesfag)Utforske og presentere dagsaktuelle tema eller debatter ved å bruke samfunnsfaglege metodar, kjelder og digitale ressursar, og argumentere for sine eigne og andre sine meiningar og verdiar
- Samfunnskunnskap (fellesfag)Utforske korleis interesser og ideologisk ståstad påverkar våre argument og val av kjelder, og reflektere over korleis det gir seg utslag i forskjellige meiningar
- Samfunnskunnskap (fellesfag)Gjere greie for sosialisering og drøfte korleis identiteten og sjølvkjensla til ungdom blir påverka gjennom sosialisering
- Samfunnskunnskap (fellesfag)Drøfte korleis personleg økonomi, kommersiell påverknad og forbruk påverkar enkeltpersonar, grupper og samfunnet
- Samfunnskunnskap (fellesfag)Reflektere over utfordringar i samband med grensesetjing og drøfte ulike verdiar, normer og lover som gjeld kjønn, seksualitet og kropp
- Samfunnskunnskap (fellesfag)Reflektere over eigne digitale spor, utforske kven som har tilgang til spora, og drøfte korleis data og personopplysningar kan brukast eller misbrukast
- Samfunnskunnskap (fellesfag)Innhente informasjon om forskjellige former for sosial ulikskap i Noreg og drøfte samanhengen mellom ulikskap og utanforskap
- Samfunnskunnskap (fellesfag)Reflektere over likskapar og ulikskapar i kulturuttrykk, identitet og levesett innanfor og mellom majoritet og minoritet i Noreg og Sápmi/Sábme/Sáepmie
- Samfunnskunnskap (fellesfag)Utforske og beskrive korleis organiseringa av samfunnet og arbeidslivet i Noreg har endra seg, og drøfte korleis den nordiske samfunnsmodellen møter utfordringar enkeltpersonar og samfunnet står overfor
- Samfunnskunnskap (fellesfag)Utforske og drøfte korleis næringsgrunnlag, innovasjon og teknologi formar og påverkar arbeidsliv og lokalsamfunn i Noreg
- Samfunnskunnskap (fellesfag)Reflektere over kva det inneber å vere medborgar, og samanlikne korleis politiske system er organiserte i forskjellige land og område
- Samfunnskunnskap (fellesfag)Vurdere korleis utøving av makt påverkar enkeltpersonar og samfunn
- Samfunnskunnskap (fellesfag)Gjere greie for grunnlaget for menneskerettane og utforske og gi døme på brot på menneskerettane nasjonalt eller globalt
- Samfunnskunnskap (fellesfag)Vurdere årsaker til og tiltak som kan førebyggje rasisme, diskriminering og hatefulle ytringar, og drøfte grensene for ytringsfridommen
- Samfunnskunnskap (fellesfag)Utforske ei utfordring eller ein konflikt på lokalt, nasjonalt eller globalt nivå og drøfte korleis utfordringa eller konflikten påverkar forskjellige grupper
- Samfunnskunnskap (fellesfag)Drøfte samanhengen mellom økonomisk vekst, levestandard og livskvalitet i eit globalt og berekraftig perspektiv
- Politikk og menneskerettigheter (programfag)Vurdere informasjon for å analysere faglige spørsmål og problemstillinger
- Politikk og menneskerettigheter (programfag)Bruke statsvitenskapelige teorier og modeller i arbeid med faglige spørsmål, emner og problemstillinger
- Politikk og menneskerettigheter (programfag)Reflektere over hva det innebærer å være medborger, sammenligne ulike staters styreform
- Politikk og menneskerettigheter (programfag)Utforske og analysere nasjonale og internasjonale saker eller konflikter i et statsvitenskapelig perspektiv
- Politikk og menneskerettigheter (programfag)Gjøre rede for maktforhold, konfliktdimensjoner og kanaler for politisk innflytelse i det norske politiske systemet og drøfte hvordan
- Politikk og menneskerettigheter (programfag)Bruke samfunnsvitenskapelig metode for å analysere og drøfte velgeratferd og politisk deltakelse
- Politikk og menneskerettigheter (programfag)Utforske, analysere og drøfte dagsaktuelle problemstillinger knyttet til bærekraft og fordeling
- Politikk og menneskerettigheter (programfag)Drøfte rettighetene til urfolk og minoriteter nasjonalt og internasjonalt og problemstillinger knyttet til politisk innflytelse
- Politikk og menneskerettigheter (programfag)Vurdere menneskerettighetenes betydning for demokratiet og velferdsstaten
- Politikk og menneskerettigheter (programfag)Vurdere folkerettens rolle og betydning nasjonalt og internasjonalt
- Politikk og menneskerettigheter (programfag)Utforske institusjoner og aktører som overvåker og håndhever menneskerettighetene
- Politikk og menneskerettigheter (programfag)Gjøre rede for det norske politiske systemet lokalt og nasjonalt og drøfte hvilke utfordringer det norske demokratiet står overfor
- Politikk og menneskerettigheter (programfag)Utforske og drøfte hvordan det internasjonale politiske systemet håndterer problemstillinger knyttet til krig og fred, sikkerhet, samarbeid og konfliktløsing
- Samfunnsgeografi (programfag)Finne og vurdere informasjon for å analysere faglige spørsmål og problemstillinger
- Samfunnsgeografi (programfag)Utforske, drøfte og presentere samfunnsgeografiske forhold og prosesser ved å bruke kvalitativ og kvantitativ informasjon og faglige metoder og teorier
- Samfunnsgeografi (programfag)Utforske et samfunnsgeografisk tema ved å lage problemstilling, og planlegge og gjennomføre et feltarbeid i lokalmiljøet
- Samfunnsgeografi (programfag)Forstå hvordan geografiske informasjonssystemer brukes i lokale planprosesser, og reflektere over konsekvenser av planer og hvordan ulike aktører kan påvirke planprosesser
- Samfunnsgeografi (programfag)Gjøre rede for demografiske forhold og bruke teorier og modeller for å drøfte sammenhenger mellom befolkningspolitikk, ressurser og bærekraft på ulike geografiske nivåer
- Samfunnsgeografi (programfag)Gjøre rede for årsaker og endringer i bosetting og flyttemønstre nasjonalt og internasjonalt og drøfte muligheter, utfordringer og konsekvenser av migrasjon
- Samfunnsgeografi (programfag)Analysere samfunnsgeografiske forhold i urfolks bosettingsområder og reflektere over problemstillinger knyttet til ressursforvaltning i disse områdene
- Samfunnsgeografi (programfag)Gjøre rede for sammenhengen mellom ressurser, lokalisering av økonomisk aktivitet, globalisering og bærekraftig utvikling, og drøfte årsaker og konsekvenser av dette på ulike geografiske nivåer
- Samfunnsgeografi (programfag)Reflektere over hvordan lokale og globale forskjeller i levekår oppstår, og bruke utviklingsteorier til å drøfte ulike handlingsalternativer for utvikling av samfunn
- Samfunnsgeografi (programfag)Drøfte regionbegrepet og årsaker til regiondanning og regionale endringer på ulike geografiske nivåer
- Samfunnsgeografi (programfag)Beskrive hvordan byer har utviklet seg i ulike deler av verden, og drøfte hvordan man planlegger bomiljøer for framtiden som sikrer gode sosiale, økonomiske og miljømessige forhold
- Samfunnsgeografi (programfag)Reflektere over hva sted og stedsidentitet er, og hvordan disse kan endre seg over tid
- Samfunnsgeografi (programfag)Drøfte hvordan digitalisering påvirker og endrer ulike sider av samfunnet på ulike geografiske nivåer, og reflektere over maktforhold knyttet til eierskap og forvaltning av egne og andres data
- Samfunnsgeografi (programfag)Drøfte ulike konsekvenser av samfunnsutviklingen og utforske og vurdere tiltak for å håndtere ulike framtidsutfordringer
- Samfunnsøkonomi 1 (programfag)Velge og bruke kilder, økonomiske teorier og modeller i arbeid med faglige spørsmål, emner og problemstillinger
- Samfunnsøkonomi 1 (programfag)Gjøre rede for ulike markedsformer og bruke disse til å analysere ulike markeder
- Samfunnsøkonomi 1 (programfag)Bruke realligningen til å analysere sammenhengen mellom tilgang på og bruk av varer og tjenester i en økonomi
- Samfunnsøkonomi 1 (programfag)Beskrive hovedtrekkene i privat og offentlig sektor i Norge og drøfte muligheter og utfordringer for næringsliv og offentlig sektor i årene framover
- Samfunnsøkonomi 1 (programfag)Drøfte årsaker til økonomisk vekst og reflektere over bruttonasjonalproduktet som mål for verdiskaping
- Samfunnsøkonomi 1 (programfag)Reflektere over ulike sysselsettingstiltak og drøfte hvordan tiltakene kan påvirke ulike typer arbeidsledighet
- Samfunnsøkonomi 1 (programfag)Gjøre rede for hvordan prisstigning måles, og drøfte årsaker til og konsekvenser av prisstigning
- Samfunnsøkonomi 1 (programfag)Gjøre rede for formålet med pengepolitikk og finanspolitikk og hvordan politikken påvirker økonomien
- Samfunnsøkonomi 1 (programfag)Vurdere finansmarkedenes muligheter og utfordringer for utviklingen av samfunnsøkonomien
- Samfunnsøkonomi 1 (programfag)Utforske og reflektere over hva som påvirker lønnsforskjeller, inntektsfordeling og økonomisk ulikhet, og hvordan myndighetene kan påvirke dette
- Samfunnsøkonomi 1 (programfag)Reflektere over sammenhengen mellom økonomisk aktivitet og miljøutfordringer, og hva som skal til for å oppnå bærekraftig vekst og utvikling
- Samfunnsøkonomi 1 (programfag)Analysere hva som påvirker valutakursene, og drøfte konsekvenser av endringer i valutakursen
- Samfunnsøkonomi 1 (programfag)Gjøre rede for årsaker til internasjonal handel og drøfte muligheter og utfordringer knyttet til økonomisk globalisering
- Samfunnsøkonomi 2 (programfag)Velge og bruke kilder, økonomiske teorier og modeller i arbeid med faglige spørsmål, emner og problemstillinger
- Samfunnsøkonomi 2 (programfag)Sammenligne markedstilpasningen for monopol og fullkommen konkurranse og analysere hvordan markedsformene påvirker ressursbruk og fordeling
- Samfunnsøkonomi 2 (programfag)Reflektere over forskjellen mellom samfunnsøkonomiske og bedriftsøkonomiske vurderinger
- Samfunnsøkonomi 2 (programfag)Reflektere over hva markedssvikt og samfunnsøkonomisk effektivitet innebærer, og drøfte muligheter og utfordringer ved ulike markedsformer
- Samfunnsøkonomi 2 (programfag)Utforske og gjøre rede for årsaker til økonomisk vekst i ulike land, og drøfte hvilke virkemidler myndighetene kan bruke for å bidra til økonomisk utvikling på kort og på lengre sikt
- Samfunnsøkonomi 2 (programfag)Gjøre rede for formålet med og retningslinjene for den økonomiske politikken i Norge og drøfte hvordan denne politikken virker
- Samfunnsøkonomi 2 (programfag)Gjøre rede for ulike årsaker til arbeidsledighet og vurdere virkemidler mot ledighet
- Samfunnsøkonomi 2 (programfag)Reflektere over sentrale langsiktige økonomiske utfordringer som Norge står overfor, og drøfte mulige løsninger
- Samfunnsøkonomi 2 (programfag)Utforske og drøfte forholdet mellom bærekraftig utvikling og økonomisk utvikling og hvordan myndighetene kan forebygge miljøproblemer
- Samfunnsøkonomi 2 (programfag)Utforske årsaker til økonomisk ulikhet og drøfte tiltak mot økonomisk ulikhet og fattigdomsproblemer i verden
- Samfunnsøkonomi 2 (programfag)Gjøre rede for hvorfor land handler med hverandre, og drøfte sentrale økonomiske problemstillinger knyttet til frihandel og proteksjonisme
- Samfunnsøkonomi 2 (programfag)Utforske ulike faktorer som kan påvirke valutakurser, og vurdere hvordan endringer i disse faktorene kan påvirke økonomier
- Samfunnsøkonomi 2 (programfag)Utforske ulike faktorer som påvirker konkurranseevnen, og drøfte konsekvenser av endringer i konkurranseevnen
- Samfunnsøkonomi 2 (programfag)Reflektere over økonomiske konsekvenser av uforutsette hendelser og økonomiske sjokk nasjonalt og globalt, og drøfte tiltak for å motvirke negative økonomiske konsekvenser